Vijf minuten Vragenvuur na de test van de 2020 Honda Africa Twin Adventure Sports

door Gunther Kindermann 7 oktober 2019

Het zijn drukke dagen voor sommigen. Neem nu onze chef. De arme man reed vandaag een ganse dag met de nieuwe Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports en morgen gaat hij een dag off road voor een test met de 'gewone' nieuwe Africa Twin. De AT stond nog na te tikken toen we hem opbelden voor de volgende rij-indruk:

MotorNieuws: Even met de deur in huis vallen: hoe was de test en wat zijn je eerste indrukken?
Thierry Sarasyn: Eerst even kaderen dat de Africa Twin Adventure Sports zich richt tot de groottoeristen en een concurrent wil zijn voor de populaire R1250GS. De standaard Africa Twin krijgt een toegenomen off road potentieel. Vandaag reed ik de ganse dag met de Adventure Sports, 260 km grotendeels op de weg, met een kleine 30 km off road. Opvallend met de vorige versie: deze is een stuk lager geworden. De huidige Adventure Sports is hoog, 900 of 920 mm; naar keuze. Deze is 5 cm lager. Gemakkelijker te controleren dus. Maar ook een stuk wendbaarder.

MotorNieuws: Is het blok beter geworden?
Sarasyn: Ja. Duidelijk. Honda zit nu op 103 pk maar vooral het toegenomen koppel van die 1100 cc voel je goed. De 2020 AT is gewoon voelbaar sterker dan zijn voorganger. En dat is goed. De acceleratie is best indrukwekkend. En er is overal koppel. Vanaf 2.500 opm. rij je vlot. Opvallend is dat het blok voldoet aan de strengere Euro5 normen en toch sterker werd. Je voelt de toegenomen kracht duidelijk over de ganse lijn. Eén van de grote pluspunten van deze nieuwkomer.

MotorNieuws: Wat een leven toch. Beetje in Sardinië met één van de meest opvallende nieuwe motoren van 2020 gaan rijden...
Sarasyn: Je bent ontslagen. En het was niet allemaal zo leuk, in de bergen reden we twee uur in de stromende regen. Maar dat was op zich niet erg. Zo konden we de mappings en de elektronica uitproberen. Het moet gezegd: Honda heeft het aanbod van elektronica zo ruim gemaakt, dat het bijna moeilijk kiezen wordt. Maar na een tijdje in het zadel, voel je wat best past onder de gegeven omstandigheden. De off road modus is leuk. De Touring modus met het volle vermogen is geknipt voor alle werk op de openbare weg. De motor is in het algemeen gewoon erg compleet uitgerust.

MotorNieuws: Any famous last words?
Sarasyn: We komen hier snel op terug met de uitgebreide test. Ik onthoud vooral ook dat Honda veranderd heeft wat beter kon. De lagere zithoogte is een gouden zet. Het sterkere blok zal ook velen bekoren. En er zijn tal van andere zaken zoals de bochtenverlichting, dat uitgebreide elektronica pakket, de Apple Car Play, het hogere stuur, de smallere bouw en de nieuwe styling die echt wel in de smaak vallen. De Zes Axiale IMU stuur alles ook veel fijner aan. De DCT werkt nog preciezer. Ik moest wat zoeken naar de juiste hoogte voor het instelbare scherm, misschien mocht dat zelfs nog een tikkeltje lager. Dit is een motor die er gewoon om vraagt om afstanden mee af te leggen. Echt niet moe na een dag in het zadel. En als je me nu wilt excuseren, het is hier Barbecue. De boog kan niet altijd gespannen staan, toch?


Morgen brengt MotorNieuws de uitgebreide test en de eerste indrukken van de standaard CRF1100L Africa Twin.


Gorilla's in the mist.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...