Vier Minuten Vragenvuur na de test van de 2020 Kawasaki Z H2

door Gunther Kindermann 9 februari 2020

Kawasaki's Z H2 past in het rijtje van supernakeds die dit jaar nadrukkelijk aanwezig zijn op de markt, maar is dankzij o.a. de supercharger technologie toch weer duidelijk anders. Wij vlogen de halve wereldbol rond om hem te gaan testen. Op de Las Vegas Motor Speedway en de wegen in de ruime omgeving van de gokstad. Vegas Baby!

What happens in Vegas, stays in Vegas, maar de Z H2 test willen we je toch niet onthouden. Om de motor een beetje te begrijpen moet je het Kawa-alfabet spreken. De Z staat synoniem voor een heuse dynastie van sportiefe Kawasaki nakeds, met de illustere Z1 als stamvader. De H kennen we dan weer van de onder andere de H1, Kawasaki’s luchtgekoelde tweetakt driecilinder die in de jaren zeventig al menig motorhart sneller deed slaan of in andere gevallen tot een hartstilstand leidde. De H2 was de zwaarste van Kawasaki’s tweetakten en hij kreeg als bijnaam The widowmaker. Gevolg, zoals met alle bad boys: de H2 sprak tot de verbeelding van velen.

De H2 had in de seventies een stevige reputatie.

NFL

Op basis daarvan kun je je al een ruw idee vormen van waar de Z H2 voor staat. Dat beeld wordt nog scherper als je de motor bekijkt. Er zit meer testosteron in dan in je doorsnee American Football team. Vertaald in pk's: 200 stuks. Net zoals een NFL speler, staat de Z H2 ook niet messcherp. 238 kg rijklaar is niet niks, maar dankzij een goede massecentralisatie en een laag zwaartepunt stuurt de nieuwste Kawasaki verrassend licht. Dat en nog vele meer kon Onze Man in Vegas vaststellen. Net voor hij op de Las Vegas Strip een goktent binnen dook, belden we hem op.

De politie, uw vriend. Ook in Nevada.

Rustig of waanzinnig

MotorNieuws: Voor de dag ermee! Hoe was de test met de Z H2?
Thierry Sarasyn: Dat zeg je heel mooi: voor de dag, je belt me gewoon midden van de nacht! Los daarvan: de test was heel goed. Beresterke nieuwkomer in Kawasaki’s supercharged familie en als je het ons vraagt, is de technologie het best op zijn plaats in de Z H2.

Motornieuws: Wel, we vragen het je inderdaad. Waarom is dat zo?
Sarasyn: Kijk, het enorme potentieel van dat blok, leent zich uitstekend tot een naakte versie. Je rijdt speelser met een naked dan met een GT of een sport tourer. Hier heb je dus een krachtbron die bij alle toerentallen reageert alsof hij door een wesp gestoken is. Tenminste: als je aan het elektronisch gestuurde gashendel gaat hangen. Door vroeg op de schakelen of gedoseerd gas te geven, laat hij zich ook wonderwel rustig rijden.

Op de Speedway

MotorNieuws: Geen klachten?
Sarasyn: Buiten het feit dat je midden in de nacht belt? Eigenlijk niet. Kawasaki heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt door ons de motor eerst te laten testen in extreme omstandigheden: op een bochtig circuit met niet al te egaal asfalt én op het ovaal van de Las Vegas Motor Speedway. Kijk, dit is geen sportmotor en het staat buiten kijf dat we met één of andere Ninja wellicht sneller hadden kunnen gaan, maar of we meer plezier gehad hadden, betwijfel ik. Dit ding heeft een hoge fun factor en het vermogen is gewoon impressionant. Who cares als het achteraan eens wiegt of vooraan eens schudt. Het lukte allemaal wonderwel. En dat met een motor die niet echt een vedergewicht is.

MotorNieuws: Indrukwekkend, zo'n ovaal?
Sarasyn: Absoluut. Het gaat als volgt: met 200 km per uur een bocht in gaan, aan 220 er uit komen en dan naar 250 of meer sprinten. Afschakelen en aan 220 insturen. Repeat. Het is angstaanjagend in het begin en verslavend na luttele minuten. En met een motor die in zesde accelereert alsof je in vierde ligt, is het puur kicken. Je krijgt niet snel de kans om op een Nascar omloop te rijden en nu ik het gedaan heb, is er alleen maar respect voor de mannen die dit doen aan meer dan 300 km per uur, op 10 cm van elkaar en op een zucht van de muur.

MotorNieuws: Hoe was het op de openbare weg.
Sarasyn: Koud. En mooi. Dat laatste weet ik omdat we de tijd namen om in de Valley of Fire National park ook op de omgeving te letten. En dat kan omdat de Z H2 op de openbare weg zo gemakkelijk rijdt. Overal kracht op overschot en verrassend scherp sturen. De opmerkingen die je onder extreme omstandigheden hebt op een circuit, vallen hier weg. Dit is een bijzonder leuke motorfiets op de openbare weg en ook als je rustig rijdt, ben je onder de indruk.

MotorNieuws: Wanneer mogen we de volledige test verwachten?
Sarasyn: Maandag. Nu eerst gokken, drinken, naar een stripclub gaan en trouwen in een kapel. Vegas baby!

Meer weten over de 2020 Kawaski Z H2?

Reageren

Registreer of log in om te reageren...