Primeurtest 2019 Moto Guzzi V85TT: PUUR MOTORRIJDEN

door Thierry Sarasyn 6 maart 2019

Met de V85TT brengt Moto Guzzi zijn grootste nieuws sinds jaren. De fabriek uit Mandello del Lario pakt uit met een compleet nieuwe motor. Nieuw blok, nieuw rijwielgedeelte en nieuwe stijl. Onmogelijk in te schatten wat het resultaat daarvan kon zijn, dit was dus een test die alle kanten uit kon.

De nieuwe V85TT mocht in Sardinië zijn gelijk halen.

Voorvader

Guzzi bracht ooit al allroads op de markt. De Stelvio en, so help us god, de Quota gingen de TT al vooraf. Maar dat waren eigenlijk wegmotoren met lange veerwegen. Guzzi wil met de Tutto Terreno ook iets bieden voor off road avonturiers, en dus kwamen we in onze zoektocht naar een voorvader eerder uit bij de V65TT Baja, een motor waarmee Moto Guzzi zelfs deelnam aan de Dakar.

Nieuw blok, nieuw rijwielgedeelte, nieuwe stijl.

Eenvoud en veelzijdigheid

Guzzi nam een voorbeeld aan de motoren uit de jaren tachtig om deze TT te bouwen. En dan vooral aan de eenvoud in gebruik en de polyvalentie die de motoren destijds typeerde.

De eerste Columbia space shuttle had back in the days minder vernuft aan boord dan de doorsnee adventure motor anno 2019.


In de strijd om de beste en meest complete adventure motorfiets te bouwen, hebben heel wat constructeurs zich verloren in een niet aflatende race naar de meest complete uitrusting en de meest gesofisticeerde elektronica. De eerste Columbia space shuttle had back in the days minder vernuft aan boord dan de doorsnee adventure motor anno 2019.

De Guzzi blinkt uit door zijn gebruiksvriendelijkheid.

Drie mappings

Moto Guzzi houdt het op dit vlak en naar moderne normen vrij basic: drie mappings, uitschakelbaar ABS, uitschakelbare tractiecontrole en… that’s it. Tenminste als het over rij-assistentie gaat. Op het vlak van connectiviteit lopen ze wel mee in de ratrace met een TFT scherm en een app die in een ingebouwde GPS heeft en connectiviteit met je smartphone biedt.

Leuk detail: een LED strook in de vorm van Guzzi adelaar vooraan.

What's new?

MotorNieuws bracht eerder al een uitgebreide reportage over de technische kwaliteiten van de nieuwe Guzzi. Je kunt het lezen via de link onderaan deze bladzijde. We sommen hier wel nog even de voornaamste nieuwe kenmerken kort voor u op:

- Volledig nieuwe motorblok
- 80 pk en 80 Nm
- 23 liter benzinetank
- Rechts geplaatste monoshock
- TFT scherm en smartphone connectiviteit
- 3 rij-modi
- Spaakwielen
- LED verlichting
- Tractiecontrole en ABS
- Connectiviteit
- Monokleur versies met straatbanden geleverd
- Tweekleurige versies met adventure banden geleverd

De tweekleurige versie krijgt standaard all road banden.

Nieuw 853 cc blok

Van een compleet nieuwe motor heb je logischerwijze geen idee hoe hij zal rijden. Al kan enige voorkennis van het karakter van dwarsgeplaatste 90° V-twins wel een indicatie bieden. Guzzi is bekend geworden met dit concept en heeft het op de V85TT geperfectioneerd. Het blok maakt opvallend weinig trillingen (enkel een beetje bij stationair draaien) en is zonder twijfel het meest vinnig reagerend blok dat ooit in een productie Guzzi hing.

Enkel een middenbok ontbreekt, maar je kunt je hier meteen bij afvragen of zo een middenbok wel essentieel is bij een cardan aangedreven motorfiets.



Er is ook relatief weinig motorrem. Als je van het gas gaat, blijft de motor opvallend vlot doorlopen. Dat draagt bij tot een zeer soepel rijkarakter. De standaarduitrusting is zeer compleet, enkel een standaard middenbok ontbreekt, maar je kunt je hier meteen bij afvragen of zo een middenbok wel essentieel is bij een cardan aangedreven motorfiets.

Ook off road loont het gebruiksgemak.

Gebruiksgemak

De TT rijd je meer op koppel dan op puur vermogen. De route die we voorgeschoteld kregen, bracht een goede mix tussen bochtige gedeeltes en rechte stukken. De souplesse onderin zorgde ervoor dat we op de slingerende kustbanen bijna niet moesten schakelen. De twin gewoon in zijn drie leggen en gewoon gas geven. Als je vindt dat je de bocht in een te hoge versnelling bent ingedoken en je schakelt af onder hellingshoek, is er enige voorzichtigheid geboden. De V85TT richt zich dan sneller op dan een Noord-Koreaan bij het aanschouwen van Kim Jung Un. Maar zelfs dan wijkt ie geen millimeter van zijn lijn. Hetzelfde gebruiksgemak met het daaraan gekoppelde vertrouwen, demonstreert de TT op off road stukken.

Kan ook met een open helmpje of in de stad.

Reisenduro

De Guzzi is met 229 rijklare kilo’s geen pluimgewicht, maar stuurt wel bijzonder precies en hij is uiterst stabiel. De rijhouding biedt niet alleen comfort, maar ook een zeer goede controle. De 850 doet exact wat je wilt en hij doet dat onder alle omstandigheden. Niet alleen dus in een opeenvolging van korte bochten, maar ook in lange slingers, op rechte stukken en zelf in het off road gedeelte.

Gemakkelijk in gebruik en precies door dat gebruiksgemak ook in staat om alle uitdagingen aan te kunnen.


Dit is één van de gemakkelijkste all roads waar we ooit mee reden. En dat komt grotendeels omdat Guzzi terug een reisenduro gebouwd heeft zoals ze oorspronkelijk waren. Een heel pure motor. Gemakkelijk in gebruik en precies door dat gebruiksgemak ook in staat om alle uitdagingen aan te kunnen. Je kunt ook een hele tijd lang van de ene uitdaging naar de andere rijden, want met een gemeten testverbruik van minder dan 5 liter op 100 km, heb je een echte autonomie van meer dan 450 km.

Totaalpakket

Hadden ze bij Guzzi de rechter montageplaat voor de passagiersvoetsteun een paar centimeter dichter bij de schokbreker laten lopen (en die ruimte is er) dan had je bij sportief rijden niet zo vaak met de hiel tegen die plaat gebotst. Het is de enige - kleine - smet op het blazoen van de nieuwe V85TT. Want de motor krijgt ook een pluim voor het totale pakket van het rijwielgedeelte. De versnellingsbak is nu een dragend deel van het frame en dat zorgt ervoor dat het chassis bijzonder stijf is. Gekoppeld aan een verrassend strakke ophanging zorgt dit voor een goede stabiliteit en een precies stuurgedrag. De remmen van hun kant doen het goed. Niet met een verpletterende bijtkracht, maar hun progressieve werking past perfect bij deze motor.

Nieuw maar nog steeds een 90° dwarsgeplaatste twin.

Eindrapport

Het eindrapport is eenvoudig. Guzzi is met zijn rentree in de klasse van de middenklasse allroads/reisenduro’s/adventures, geslaagd met onderscheiding. Eenvoud siert en het is precies die eenvoud en het gebruiksgemak die van de Guzzi een topper maken. Hij is ook anders dan de andere dankzij die typerende dwarsgeplaatste 90° twin, maar het is niet alleen dat blok dat de goede punten oplevert.

Guzzi toont met de G85TT dat je motorrijden niet telkens opnieuw moet uitvinden.


Het intuïtief bedienen van de elektronica, het gemak waarmee hij stuurt, remt en veert en het comfort maken en er een topper van. Guzzi toont dat je motorrijden niet telkens opnieuw moet uitvinden. Teruggrijpen naar basisprincipes en die inpassen in wat naar moderne normen van een motor mag verwacht worden, is een uitstekende aanpak. Guzzi heef dat tot in de puntjes uitgevoerd. Koppel daaraan een sterke prijs en het zou best wel eens kunnen dat de V85TT een erg populaire jongen wordt. En als dat gebeurt, beloven de jongens uit Mandello dat er op niet al te lange termijn nog twee andere motoren met dit blok komen. Het zou dus zomaar eens kunnen dat Guzzi door terug te grijpen naar zijn geschiedenis, zichzelf ook van een mooie toekomst voorziet.

Foto’s: Thomas Macabelli

Lees hier de eerder gepubliceerde reportage over de Moto Guzzi V85TT

Lees hier het MotorNieuws 2 Minuten Vragenvuur over de Moto Guzzi V85TT

Kleurenpallet

Technische gegevens

Motor
Type: Vloeistofgekoelde transversale twin, 2 kleppen per cilinder
Cilinderinhoud: 853 cc
Maximaal vermogen: 80 pk bij 7.760 opm.
Maximaal koppel: 80 Nm bij 5.000 opm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: cardan

Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizen frame
Voorvork: 41 mm upsd, instelbare voorspanning en uitgaande demping
Achterschokbreker: Monoshock, instelbare voorspanning en uitgaande demping
Remmen voor: Dubbele 320 mm schijven met vierzuiger remklauwen
Remmen achter: 260 mm schijf met dubbelzuiger remklauw
Voorwiel: 19 inch
Achterwiel: 17 inch

Afmetingen
Wielbasis: 1530 mm
Zithoogte: 830 mm
Rijklaar gewicht: 229 kg
Tankinhoud: 23 liter

Prijs
België: 11.715 euro (één kleur); 11. 915 euro (tweekleurige versies)
Nederland 13.495 euroi (één kleur); 13.695 euro (tweekleurige versies)

Bekijk hier de uitgebreide fotogalerij van de Moto Guzzi V85TT test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...