Kort getest: Benelli Imperiale 400 - Back to basics

door motornieuws 27 juli 2020

Rijden met de Imperiale 400 is het motorrijden terugbrengen tot z’n essentie. De nieuwe retro van Benelli grijpt terug naar de vormtaal van de Benelli/Motobi's uit de jaren vijftig. Voor het ongetrainde oog zou het dan ook zo maar eventjes een piekfijn gerestaureerde oldtimer kunnen zijn. Maar wij weten wel beter natuurlijk. In elk geval: koop jezelf een tweed jasje en een bijhorende pet, start je motor en ga op verkenning.

Mono

De specificaties van de Imperiale doen al vermoeden welke markt Benelli wil veroveren met de kleine ééncilinder. En dat is zeker en vast niet die van de rijders die op zoek gaan naar acceleratiekicks. Met 374cc en 21pk voor 205 kilogram aan motorfiets is dat allerminst ook het opzet van deze classic. Wat dan wel, horen we jullie vragen? Wel, grijp 'm bij de handvatten aan het passagierszadel, duw 'm van de middenbok, zwaai je been over het zadel, druk de knieën tegen de rubber kniepads, gesp je jethelm vast en grijns terwijl je op de startknop drukt. Het levendige roffeltje nodigt je vriendelijk uit om zorgeloos op pad te gaan.

Roffeltje

Het roffeltje waarvan hierboven sprake gaat niet gepaard met de waanzinnige trillingen die je zou kunnen verwachten van een eencilinder classic - zoals bijvoorbeeld de Classic 500 van Royal Enfield die we een tijd geleden mochten testen. Integendeel. Als je rijdt volgens het goedmoedige karakter dat de Imperiale uitstraalt hoef je de lange ritten zeker niet te schrappen van de toerkalender. In de juiste versnelling en tussen de 3.000 en 4.000 rpm valt het rijden voor een lange tijd zeker vol te houden en brengt de motor je overal naartoe waar je wil. Een voordeel van zo'n gezapig tempo: je hebt ook geen overmaatse remmen nodig. De enkele 300mm remschijf met dubbele zuigers vooraan in combinatie met de 240mm schijf met enkele zuiger achteraan volstaan ruimschoots om de machine veilig tot stilstand te brengen.

De zithouding op de imperiale is mooi rechtop. Tijdens het rijden worden de meeste oneffenheden vlot gefilterd door de schokdempers en de zadelvering. Schakelen gaat daarnaast ook vlot - al had ons testmodel had soms een extra trapje nodig om de neutraal te overbruggen. Maar dat komt vooral omdat het blokje nog ingereden moest worden. Tijdens het opschakelen bereikt het eenpittertje vlot de 90 km/u. Nadien gaat het wat slomer, maar de top van 130 is haalbaar waardoor een stukje snelweg niet uitgesloten is.

Snel weg

De Benelli is niet zo gediend met het deeltje "snel" uit het woord snelweg en wil er dus vooral snel weg. Je zit dankzij de rechte zithouding ook vol in de wind waardoor je maar al te graag weer de afrit zal nemen. Op de secundaire wegen en in de stad voelt het ééncilindertje en z'n rijder (m/v/x) zich veel beter in z'n sas. Alle info die je nodig hebt tijdens het rijden (snelheid, toerental, benzinevoorraad en versnelling) is goed af te lezen op de klokjes en het kleine lcd-schermpje er tussenin. De dunne Chinese Cordialbanden hebben geen krimp verkeerd gegeven tijdens de testrit. We hadden het geluk om in ideale rij-omstandigheden te kunnen testen - droog en zonnig - dus hier valt moeilijk een oordeel over te vellen.

Een toekomst voor tweed jasjes

Alles bij elkaar heeft de kleine uit Pesaro zeker z’n bestaansrecht. Royal Enfield kondigde misschien dan wel recent aan dat het afscheid wil nemen van z'n legendarische ééncilinder, maar fans van dat type motorfiets hoeven hun tweed jasje nog niet aan de haak te hangen. Ze kunnen nu ook bij Benelli terecht.

Fans van dit type motorfiets hoeven hun tweed jasje nog niet aan de haak te hangen. Ze kunnen nu ook bij Benelli terecht.


De geringe cilinderinhoud en het bescheiden vermogen zullen niemand over de streep trekken. Z'n klassieke uitstraling, afwerking met oog voor detail en algemene kwalitatieve indruk daarentegen kunnen dat wel doen. Tel daar de geringe brandstofkosten, onderhoudskosten en aanschafprijs bij en dan klopt het plaatje.

Tekst en foto's: Koen Robberechts

Reageren

Registreer of log in om te reageren...