Kawasaki ZX-6R: getest op de openbare weg

door Jill Danneels 6 april 2019

Kawasaki mikt met de ZX-6R op een breed publiek. Nadat deze Supersport ons overtuigde op TT Circuit Assen, kregen we de 636cc een weekje mee om hem ook op de openbare weg aan de tand te voelen. Is de ZX-6R ook hier een schot in de roos?

Van alle markten

De Kawasaki ZX-6R bewees eerder dit jaar dienst op TT Circuit Assen, bekend als een baan met hoge (bochten)snelheid in combinatie met enkele technische knikjes. De ZX-6R kwam er volledig tot zijn recht en overtuigde ons volledig van zijn kunnen. Maar hoe zit het op de openbare weg? Is deze Supersport werkelijk van alle markten thuis?

Klaar voor de rit

Ergonomisch

Wat ons meteen opvalt is de comfortabele, ergonomische zithouding. In tegenstelling tot een groot deel van zijn concurrentie, is het met deze sportmotor een piece of cake om de hele dag rond te tuffen. Geen overdreven druk op de polsen, noch rugpijn of het gevoel dat je een tiental centimeter te groot bent. Werkelijk, de zithouding is perfect: een comfortabele zitpositie op een race-motor met agressieve en sexy looks.

Cruisen op de openbare weg

De ZX-6R is ook op de openbare weg heel gemakkelijk te besturen. Het lichtgewicht - in combinatie met een verhoogd koppel - maakt van deze Supersport een soepele, vergevingsgezinde motor. Het 36cc meer vermogen laat toe op een plezante manier in lagere toeren te rijden, daarvoor heeft hij voldoende power onderin. En dat is een grote meerwaarde. Pas boven de 8000 toeren schreeuwt de motor naar meer. Blijf je daaronder, kan je lekker cruisen zonder kans op flitsboetes. Dus zowel op circuit, waar een hoog toerental een must is bij de Supersport-klasse, als op de openbare weg is deze ZX-6R mooi en leuk speelgoed. Ook de quickshifter (enkel up) is een mooie meerwaarde. En deze functioneert perfect bij soepel schakelen.

Leuk speelgoed

Het beste van twee werelden

Kawasaki kiest op de openbare weg voor Bridgestone Battlax Hypersport S22-banden en dat blijkt een geweldige combinatie te zijn. Nogmaals, de nieuwe Kawasaki ZX-6R is zowel op circuit als op de openbare weg fantastisch speelgoed. Niets te veel, niets te weinig. Behalve de prijs dan, want voor een schamele 11.799 euro (12.799 euro in Nederland) kan je dit juweeltje kopen!

Lees hier het testverslag van de ZX-6R op TT Circuit Assen

Meer weten over de Kawasaki Ninja ZX-6R?

Foto's: Kristien Tje's PhotoKreation

Bekijk hier de facebookpagina van Kristien Tje's PhotoKreation

Bekijk hier de volledige foto-gallerij

Reageren

Registreer of log in om te reageren...