Honda CBR-vergelijkingstest op TT circuit Assen. Wat maakt elk van hen uniek?

door Jill Danneels10 maart 2019

De CBR-familie werd deze week getest én vergeleken op en rond het TT-circuit van Assen. MotorNieuws kon eerder dit jaar de nieuwste CBR s al aan de tand te voelen in zonnigere oorden, maar deze vergelijkingstest op het Nederlandse GP-circuit was dichter bij huis en dus extra relevant. Wat maakt de broertjes CBR zo speciaal?

Klein maar dapper

Broertjes? Te bescheiden. Broers. Want Honda weet perfect hoe een kleine machine groot te maken. Daarmee duiden we in eerste instantie op de CBR500R, een 35kw motor die perfect binnen de limieten van het A2-rijbewijs valt. We werden vooraf gewaarschuwd: de CBR500R is niet zomaar een baby-blade. Maar toch vroegen we ons stiekem af wat we met die 47pk motor op een snel circuit als Assen gingen doen.

De CBR500R straft meteen af

Technisch correct rijden

De parallel twin is zeer wendbaar en voelt enorm licht aan. Anderzijds zit je nogal snel tegen de begrenzer en fouten worden onmiddellijk afgestraft: de kunst ligt erin het vermogen volledig te benutten.
Één verkeerde versnelling en de collega's vliegen je voorbij, letterlijk.

Je bent verplicht bochtensnelheid aan te houden, de juiste lijn te kiezen en slim, soepel en technisch correct te rijden. De perfecte opstapmotor om je rijtechniek te optimaliseren, één verkeerde versnelling en de collega's vliegen je voorbij, letterlijk. Want vergelijkingsmateriaal was de CBR650R, CBR1000RR Fireblade en CBR1000RR Fireblade SP.

Vergelijkingsmateriaal was onder andere de CBR1000RR Fireblade SP

CBR650R, het gejank van de motor in hogere toeren is onbeschrijflijk. De uitlaat werd iets meer naar boven gericht voor een (nog) betere klank en dat wordt geapprecieerd. Op een snel circuit als Assen heb je het gevoel dat je er quasi alle pk’s kan uitpersen en dat is geniaal. Ook hier blijft de regel de juiste versnelling aan te houden, de motor te laten janken en liever te laat remmen dan te vroeg.
Maar, er is een maar. Of niet. Hangt er natuurlijk vanaf hoe je het bekijkt.

De CBB650R biedt het beste van twee werelden

Maar, er is een maar. Of niet. Hangt er natuurlijk vanaf hoe je het bekijkt. Honda mikt met de CBR650R op een comfortabele en gebruiksvriendelijke motor. Ideaal voor de openbare weg dus. Het beste van twee werelden: agressieve race-looks gecombineerd met een gemakkelijke zitpositie. Je zit net iets meer in de motor dan je van een supersport gewoon bent. Ten slotte is deze viercilinder ook beschikbaar in 35kw-uitvoering, wat een immense troef is, in een luttel uurtje kan de A2-rijbewijshouder zijn motor laten ombouwen bij de locale dealer. Wat is de andere kant van de ‘maar’ dan? Dat er voor circuitgebruik toegevingen gedaan worden?

Gebruiksvriendelijkheid op de openbare weg

Tenslotte Honda’s Fireblade CBR1000RR en de Fireblade SP. Deze motoren kregen geen wereldse veranderingen in 2019, toch hebben de Jappen hier ingezet op verbeterde elektronica: sneller gasrespons, HTSC, Wheelie-control en ABS. Deze functies hebben we een voor een aan de lijve ondervonden… . We kregen vier sessies van 15 minuten om alle CBR’s aan de tand te voelen. Aftrap werd de CBR500R, stapsgewijs omhoog en eindigen met de fenomenale Fireblade SP.

Honda s elektronica bewees dienst

De CBR1000RR overweldigde nog voor we het gashendel volledig durfden opendraaien, eventjes wennen aan het vermogen. Of misschien mocht de instelbare gasrespons door de mannen van Honda net iets lager worden afgesteld. Hard opletten dus, want het voorwiel werd voortdurend licht bij uitkomen bocht. Wat een koppel! Overigens een compacte, lichte machine. Negen op tien voor vermogen versus gewichtsverhouding.
Hard opletten dus, want het voorwiel werd voortdurend licht bij uitkomen bocht. Wat een koppel!

Klein minpuntje, de afwezigheid van een quickshifter op de CBR1000RR. Deze is overigens wel aanwezig op de Fireblade SP-uitvoering. Noem ons verwend, maar hij werd gemist. Kan je uiteraard wel als optie bijbestellen. Ten slotte bewijzen de radiaal gemonteerde Brembo-mono vierzuigerklauwen op de SP heel wat meer dienst dan de standaard Tokico’s. Het verschil is voelbaar, no doubt. Voor wat hoort wat, zegt het prijskaartje.

Fenomenale afwerking op de CBR1000RR Fireblade SP

Kort, maar krachtig:

De CBR500R mikt op drie doelgroepen: het jonge publiek, ervaren motorrijders die een stapje terug willen doen en anderen die door motorrijden de files willen omzeilen. Na onze kort-maar-pittige test, kunnen we dit beamen. De CBR500R nodigt uit om binnen de snelheidslimieten te rijden en biedt een groot gebruiksgemak. Niet te hoog, niet te zwaar, niet teveel pk’s en een agressieve look die het jonge publiek in drie seconden kan doen smelten. Oja, en prijs-kwaliteit ook heel interessant. Gemiddeld 5 euro per 100 kilometer rijplezier. Niet mis dat.

Niet te hoog, niet te zwaar, niet teveel pk’s en een agressieve look

De CBR650R biedt het beste van twee werelden: de look-a-like van zijn grote broer CBR1000RR Fireblade, gecombineerd met een groot gebruiksgemak. Ideaal dus voor alledaags gebruik, maar ook voor een circuit-uitstapje of een sportieve rit op baan is hij geweldig gezelschap. De lichtere voorkant zorgt voor een vlotte ommezwaai van de CBR650R in de Strubben. Eerlijk waar, in vergelijking met zijn kleinere broer vloekten we ons te pletter op de Fireblade.

Het beste van twee werelden

Beide motoren werden gebaseerd op de grote CBR1000RR Fireblade en kregen een strakkere, agressievere, race-look en -zitpositie die meer naar voor werd gericht, minder gewicht, betere remmen, mooi en gebruiksvriendelijk digitaal LCD-dashboard met gear-en shift-indicator!, assist/slipper-koppeling! en 4 knipperlichten die waarschuwen bij bruuske rembewegingen. Honda mikt op overduidelijk op veiligheid en ook dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Op deze beauty is alles gebaseerd

Lees hier onze eerste test van de Honda CBR500R

Lees hier onze eerste test van de Honda CBR650R

Reageren

Registreer of log in om te reageren...