Eerste Test Zero FX: Plug and Play

door Thierry Sarasyn 3 november 2019

Om één of andere reden ligt elektrisch motorrijden bij heel wat motards gevoeliger dan elektrische wagens bij automobilisten. Zijn die vooroordelen terecht of verdient elektrisch motorrijden ook een plek onder de zon? Wij gingen twee weken aan de slag met de Zero FX om dat uit te vlooien.

Gewenning

De Zero FX is niet het topmodel uit het gamma van de Amerikaanse fabrikant, maar precies door zijn eenvoud heeft hij ook troeven. Zo weegt de FX amper 131 kg. In dit geval is drooggewicht meteen ook rijklaar gewicht, want geen olie in het blok en geen benzine in de tank.

Doe met deze motor wat je met je telefoon doet: als je hem niet gebruikt, laad hem dan op.


Meer zelfs: ook geen tank. Het enige wat je op de FX moet doen - buiten rijden - is hem iPhone-gewijs op het einde van de dag in de stekker steken. Het is een eerste gewoonte die je moet aanleren: doe met deze motor wat je met je telefoon doet: als je hem niet gebruikt, laad hem dan op.

131 kg en 106 Nm. Dan kun je gaan spelen.

Anders

Er zijn ook gewoontes die je moet afleren. Een vinger op de koppeling leggen bijvoorbeeld. Schakelen. Op de startknop duwen. Je ketting smeren. Je afvragen of je die aftermarket demper wil. Olie verversen. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Dit zijn trouwens allemaal kenmerken die transfereerbaar zijn naar de andere modellen in het steeds groeiende Zero gamma.

Kan de FX wat heilige huisjes afbreken?

A2 met 106 Nm

Wij kozen de FX voor deze test omwille van zijn eenvoud en veelzijdigheid. Eenvoud omdat er geen overtollige franjes op zitten. Veelzijdig omdat hij met een vermogen van 45 pk ook nog in aanmerking komt voor een A2 rijbewijs. Daar voegen we onmiddellijk aan toe dat er ook ... 106 Nm koppel uit de motor stroomt. Bescheiden piekvermogen dus, maar hopen kracht. Veel meer dan op gelijk welke A2 met een verbrandingsmotor.

106Nm en 131 kg, die combinatie zorgt voor een acceleratie aan warp-speed


In combinatie met het lage gewicht zorgt dat voor een acceleratie aan warp-speed. Dit ding accelereert sneller dan een doorsnee middenklasse naked of sportmotor. Dat hij dat geluidloos doet en zonder schakelen; ook daar moet je even aan wennen. Maar het heeft ook zo zijn voordelen. Als je een stukje gaat off road rijden bijvoorbeeld. Dan steken wandelaars vriendelijk de hand op. Op dezelfde plaats waar we een week daarvoor met een traditionele enduro nog een steen naar het hoofd gegooid kregen. Johan Cruyff zei het al. Elk voordeel heb zijn nadeel.

Van alle markten thuis. Dus ook op onverhard.

Wat Als?

Rijden met de FX is dus grondig anders dan met een klassieke motorfiets. Je mag hem trouwens niet als dusdanig bekijken. Anders val je over het feit dat de actieradius minder groot is. En dat het langer duurt om hem op te laden dan een tank vol te gooien. Terechte bezwaren als deze dingen bovenaan je checklist staan bij de aankoop van een motor. Maar wat als dat niet het geval is? Wat als je vooral in de stad of secundaire wegen rijdt en zelden of nooit meer dan 50 km in één keer doet? Wat als je, zoals de overbuur van de redactie hier, een motorfiets zoekt om geen last te hebben van de files en je werk op 30 km van je huis ligt? Wat als je verplaatsingen nooit al te lang zijn en zelden op de snelweg gebeuren? Dan komt de Zero FX mogelijk wel in beeld.

Fun Bike

Met een volle batterij kwamen op de FX net boven de 100 km uit. Maar omdat we van bij het begin niet van plan waren om met de FX grote afstanden te doen, leerden we de Zero vooral kennen als een fun-bike. Een motor met de wendbaarheid van een enduro, de pit van een sportieve naked en speelsheid van een supermoto. De combinatie van die factoren laat je begrijpen waarom Zero zijn FX een pure pretmaker is. Een kwartiertje op de FX en je krijgt de ondeugendheid van een 16-jarige straatrakkertje in de ogen. Slalommen tussen de auto’s, vluchtheuveltje meepikken, sprintje aan de stoplichten. Alles wat stedelijk is, krijgt plots een speels tintje.

De wendbaarheid van een enduro, de pit van een sportieve naked en speelsheid van een supermoto. Dit laat je begrijpen waarom de Zero FX een pure pretmaker is.


Buiten de stad zijn veldwegels hapklare brokken. Dit is geen enduro, maar hij kan best wat onverhard aan. En dus slaat Zero met de andere benaming die ze aan de FX geven, nagels met koppen: een go-anywhere-bike. De vertaling is gemakkelijk: je kunt er letterlijk alle kanten mee op. Met de beperkingen die eigen zijn aan elektrisch rijden, maar vooral met de troeven die dit met zich meebrengt en enkele extra pluspunten eigen aan de FX.

Funbike? Ok dan.

Plug and Play

Zijn stuureigenschappen bijvoorbeeld. De combinatie van de Showa voorvork en de geometrie van het rijwielgedeelte zorgen voor een voorkant die bijzonder veel vertrouwen opwekt. Het brede stuur in off-road stijl biedt een zeer goede controle. En ondanks de plaats van de batterij, ligt het zwaartepunt niet al te hoog en kom je tot een vrij impressionante wendbaarheid.

Bovendien is dit een opstappen-en-wegwezen motor. Stekker er uit en het gas er op. Plug en Play. Er een been over gooien en gas geven. Met een stevige dosis extra voorzichtigheid rij je hier net zo eenvoudig mee als met de Camino van nonkel André. De FX is trouwens net zo wendbaar.

Electriciteit en water gaan dan toch samen...

Conclusie

Als je de voordelen van de FX op een rijtje zet, kom je tot de slotsom dat Zero met deze motor niet mikt op de traditionele motorrijder, maar eerder op eentje die op zoek is naar iets anders. Of gewoon nieuwkomers die mobiliteit en gebruiksgemak als prioriteiten hebben. Fun en prestaties zijn dan weer eigenschappen die wel overlappen met de noden van traditionele motorrijders.

Met een prijs van 13.005 euro is de Zero FX correct geprijsd. Vooral omdat er - afhankelijk van waar je woont - nog premies bij horen van de Vlaamse en/of federale overheid, de BTW voor zelfstandigen volledige aftrekbaar is en rijtaksen en BIV wegvallen. Voeg daarbij dat er een veel lager gebruik is en er geen onderhoudskosten zijn, en dan zie je dat die 13.005 euro uit een andere hoek mag bekeken worden. Net als de FX zelf dus. Wie daar in slaagt, ziet dat de Zero FX een goede kans maakt om zijn eigen stek te verdienen.

Foto's: Cornelio Longo

Meer weten over de Zero FX?

The soud of silence.

Technische gegevens

Motor
Type: Electro motor
Cilinderinhoud: nvt
Maximaal vermogen: 45 pk - constant
Maximaal koppel: 106 Nm - constant
Transmissie: directe aandrijving
Eindoverbrenging: riem

Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizen frame
Voorvork: 41 mm Showa Upsd, volledig instelbaar
Achterschokbreker: Showa monoshock, volledig instelbaar
Remmen voor: Enkele 300 mm schijf met tweezuiger remklauwen
Remmen achter: 245 mm schijf met enkelzuiger remklauw
Voorwiel: 21 inch
Achterwiel: 18 inch

Afmetingen
Wielbasis: 1428 mm
Zithoogte: 880 mm
Rijklaar gewicht: 131 kg
Tankinhoud: nvt
Laden: standaard stekker in standaard stopcontact.
Laadtijd: van 0-100 % in 10 u

Prijs
België: 12.390 euro
Prijs Nederland: 13.005 euro

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de test van de Zero Motorcycles FX



Pluspunten
Fun Factor
Vermogen en kracht
Wendbaarheid
Gebruikskost

Reageren

Registreer of log in om te reageren...