Eerste test Yamaha XSR 700 XTribute: On Any (Sun)day

door Thierry Sarasyn 20 mei 2019

Yamaha kent zijn geschiedenis. Dat betekent - gelukkig - niet dat ze oude motoren op de markt gaan brengen. Echter, met een knipoog naar een legende, de populaire XSR reeks wat extra cachet geven, dat kan wel. Enter de XSR 700 XTribute. Een nieuw lid in de Faster Sons familie met een stijl gebaseerd op de legendarische XT500.
Wordt dat iets? Wij gingen hem testen.

De XSR 700 is in elke uitvoering een pretmaker.

XSR = Fun

In de steeds groeiende modellenreeks met het crossplane tweecilinderblok (zie de test van de zopas gelanceerde Ténéré 700) bekleedt de XSR een belangrijke plaats. Wat ons betreft is de XSR700 de motor met de grootste fun-factor op de markt. En hij ziet er nog goed uit ook. Dat Yamaha er een op de XT500 gebaseerde uitvoering bij brengt, is icing on the cake, zout op de patatten en de kers op de taart.

Wat ons betreft is de XSR700 de motor met de grootste fun-factor op de markt.


Alleen: vergis je niet: dit is geen XT voor de 21ste eeuw, maar wel een stijloefening toegepast op de XSR-reeks. En dat blijft nog altijd een vintage getinte serie die tegelijkertijd een goede basis biedt voor personaliseren. Van gerenommeerde custombuilders tot eerder bescheiden amateurs die gewoon een persoonlijke touch aan hun motor willen geven.

Vintage Scrambler stijl.

Scrambler

Om die allemaal een duwtje in de rug te geven, trok Yamaha zelf van leer met deze XTribute. Voor de naam alleen al verdienen ze een pluim. Maar ook voor de manier waarop ze de XT 500 stijl integreren in een vloeistofgekoelde neo classic twin.
Wie hier de ambitie voelt opborrelen om Cyriel Neveu-gewijs naar Dakar te rijden in seventies stijl; gelieve die op te bergen. Dit is geen off road, hoogstens een prettig gestoorde scrambler. Desalniettemin waren we best blij met de optionele hoog oplopende Akrapovic. Dit type uitlaat met zwarte demper is onlosmakelijk verbonden met de klassiek XT-stijl. Maar hij laat ook het blok een stukje vrijer ademen.
Nog een schepje bovenop het pretpakket.

Heerlijk stoeien op hard zand.

XT elementen

Zowat alle XT-verwijzingen moeten als stijl elementen gezien worden, niet als ombouw van een XSR tot een all road. Al doen zaken zoals het brede stuur meer dan een stilistische meerwaarde brengen. Het brede vlakke stuur laat een beter controle toe en geeft ook een typische rijhouding. De off road voetsteunen bieden extra grip als je je gewicht verplaatst.

Andere zaken zoals de grijze tank met rode lijn en het gekende logo, de goudkleurige wielen, de harmonica vorkbeschermers en – oog voor detail – de oranje knipperlichten, zijn gepaste verwijzingen naar het icoon. Nomen est omen: de XTribute is een eerbetoon, geen kopie. Detailkritiek: de digitale teller is net als die op de XT rond, maar als de zon in je rug zit, is het heel erg moeilijk om er iets op af te lezen.

Een eerbetoon, geen replica.

Wie van de drie?

Anyhoo. Een eerbetoon dus en geen kopie. En dat is maar goed ook. Want de standaard XSR rijdt gewoon heerlijk. Het is leuk om dat onvolprezen rij karakter te kruiden met een stijl die heel wat oudere rijders met plezier zal doen terugblikken op vervlogen tijden. Dat, terwijl nieuwe rijders hun geschiedenis kunnen bijschaven. En misschien zijn er ook wel die – onwetend over alles wat zich afspeelde voor er smartphones waren – de stijl gewoon leuk gevonden vinden.

De wendbaarheid is één van de grote troeven.

Puur plezier, tijdloze stijl

In elk van deze drie gevallen is en blijft de XSR een motorfiets die (zo goed als) altijd en (bijna) overal past. Een motor die ondanks zijn nieuw concept, ouderwets - of noem het klassiek - motorplezier biedt. Ritje met de vrienden, alleen wat stoeien of een eerder sportieve rit er uit persen. Het kan allemaal.

De XTribute is een motor die ondanks zijn nieuw concept, klassiek motorplezier biedt.


Met de trail gerichte banden er op, wordt dat speelterrein alleen maar iets uitgebreider. Op de harde zandstranden van Santa Carles de la Ràpita lieten we het achterwiel spinnen zoveel we konden. Een half uur later knalden we over bergwegen nabij Tortosa. Met nu en dan een bescheiden wheelie en in old school stijl al eens een voetje uitgestoken in de bochten. Met een zeer laag rijklaar gewicht is het niet te verwonderen dat de XTribute zich ook gemakkelijk van het ene oor op het andere laat gooien. Mocht Yamaha’s jongste net als zijn nieuwbakken broer – de Ténéré 700 – een uitschakelbaar ABS hebben, dan mocht je je bij dit pretpakket ook nog een glijdend achterwiel inbeelden.

Optie: de hoog oplopende Akrapovic.

Altijd, overal

Gewoon plezier beleven aan het motorrijden. Dàt is waar de XSR 700 altijd al voor stond en daar doet de XTribute nog een schepje bovenop. Het gevoel dat Bruce Brown wilde overbrengen door Malcom Smith en Steve McQueen te laten stoeien in On Any Sunday, is hier nooit ver weg. Meer zelfs, als je die gewaarwording om één of andere reden bij het motorrijden een beetje uit het oog verloren bent, is er geen betere optie dan een XSR 700 XTribute om het terug te vinden.

Hij is nu al beschikbaar bij de dichtstbijzijnde Yamaha dealer.

Foto’s:Henny B. Stern, Jonathan Godin, Francesc Montero

Meer weten over de XSR 700 XTribute?

Lees hier het eerder gepubliceerde artikel over de XSR 700 XTribute


Meer weten over de motorkleding in deze test?

Frank Deboosere is gek op deze foto.

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: Vloeistofgekoelde crossplane twin,
Cilinderinhoud: 689 cc
Maximaal vermogen: 75 pk bij 9.000 opm.
Maximaal koppel: 68 Nm bij 6.500 opm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizen frame
Voorvork: 41 mm telescoopvork
Achterschokbreker: Monoshock
Remmen voor: Dubbele 282 mm schijven met vierzuiger remklauwen
Remmen achter: 245 mm schijf met dubbelzuiger remklauw
Voorwiel: 18 inch
Achterwiel: 17 inch

Afmetingen
Wielbasis: 1405 mm
Zithoogte: 845 mm
Rijklaar gewicht: 187 kg
Tankinhoud: 14 liter

Prijs
België: 8.799 euro
Nederland: 9.990 euro

Bekijk hier uitgebreide fotogalerij van deze test



Pluspunten
Pret-factor
Motorkarakter
Design,Wendbaarheid

Minpunten
Afleesbaarheid teller

Reageren

Registreer of log in om te reageren...