Eerste test Mash Dirt 6.5: de kracht van eenvoud

door Thierry Sarasyn 21 juli 2019

Met de Dirt 6.5 brengt Mash een motorfiets die een populair retro scrambler design combineert met een kloeke monocilinder en een vlijmscherpe prijs. Dat zijn een aantal belangrijke kenmerken om een succesvolle motorfiets te worden. Wij gingen dus een antwoord zoeken op de belangrijkste resterende vraag: hoe rijdt ie?

Vlotte jongen

Met de Dirt 6.5 betreedt Mash voor het eerst het segment van de +500 cc motorfietsen. Tot voor kort was een 400 cc immers de zwaarste motorfiets van het Franse merk. Mash kiest nu voor een blok dat als basis onderdelen van Honda's Dominator 650 en XL600R gebruikt. Alvast twee goede redenen om al een deel van mogelijke twijfels omtrent kwaliteit en duurzaamheid weg te nemen. Het oerdgelijke luchtgekoelde blok levert 40 pk en 45 Nm. De dikke mono produceert wat vermogen onderin, is op zijn best in het midden en is niet vies van wat hoogtoerig werk. Het motorkarakter kan bijgevolg niet anders omschreven worden dan als vlot.

Sterk geprijsd

En daarmee is Mash met zijn nieuwkomer al een heel eind op weg. Dat mag je zelfs heel breed interpreteren, want het is meteen ook duidelijk dat de Dirt 6.5 niet de enige motor zal zijn die de Frans-Aziatische fabrikant zal uitrusten met dit blok.

De Dirt 6.5 mag dus als de koploper beschouwd worden van een nieuwe generatie die net als de andere motoren uit het gamma een eenvoudig concept koppelt aan een oringeel concept en een sterke prijs. Zo kost deze 649 cc 5.899 euro en dat is ronduit straf voor een middenklasser.

Vlot blok en een goede wendbaarheid.

Typische stijl

Nomen est omen en dus heeft de Dirt 6.5 een duidelijk dirttrack geïnspireerde stijl. Banden met grote blokken in het profiel een typisch gebogen hoog stuur, een voorwaarts gerichte zithouding en de kenmerkende druppelvormige tank. Allemaal netjes afgewerkt, niet met high end materialen van Brembo of Öhlins, maar wel met spullen die hun werk naar behoren doen.

De remmen vragen wat input, maar werken goed en zeker goed genoeg voor het werk waarop de Dirt 6.5 gericht is. Hetzelfde geldt voor de veerwerking. Een veeleisend rijder met hoge ambities, zal misschien een iets andere karakteristiek verwachten, maar die zal dan wellicht ook opteren voor duurdere motoren met meer mogelijkheden.

Klassieke flattrack stijl met een opvallende voorkant.

Geknipt

We reden met de motor over de hellende wegen van Nederlands Limburg in de buurt van het drielanden punt. Mooie omgeving en vooral ook goede wegen. Niks om een moderne hypersport op lost te laten, maar voor de Dirt 6.5 waren deze wegen geknipt. Op het vlakke asfalt doet de ophanging goed haar werk en de stabiliteit is goed.

De 6.5 is geen pure hardgaander, maar je kunt er een fiks tempo mee aanhouden en in dorpskernen of als er toevallig wat verkeer opduikt, is de motor zo mogelijk nog beter in zijn element. Wendbaarheid en het eerder genoemde vlotte motorkarakter zijn dan belangrijke troeven. Misschien mocht er iets meer punch bovenin zijn, zelfs binnen de normen van het A2 rijbewijs mag er nog een pk of 6 bij en dit blok kan dit zeker aan.

De compacte bouw en de structuur waarbij overtollige franjes weggelaten werden, resulteren in een laag drooggewicht van amper 163 kg. Rijklaar blijft dat minder dan 180 kg. En dat voel je. Dit ding is licht en speels.

Een motor die 'Dirt' heet. Dus...

Ijzersterke prijs-kwaliteit verhouding

Na een halve dag rondtoeren en een paar keer voor lens van de Target Press fotografen gepasseerd te hebben, wisten we het wel. Dit is een motor die heel veel waar voor zijn geld biedt. Zonder overtollige franjes, maar wel met een redelijk hoge fun factor. Het is geen kunst om een lijst op te stellen met zaken die je graag als extra zou willen, maar dan kom je in een andere prijsklasse terecht.

Dit is een motor die heel veel waar voor zijn geld biedt. Zonder overtollige franjes, maar wel met een redelijk hoge fun factor.


Bij de Mash draait het er om de stelling dat eenvoudig maar deugdelijk materiaal ook voor het nodige rijplezier kan zorgen. En ze voldoen met de Dirt 6.5 aan die doelstelling. Als we het over de verhouding prijs-kwaliteit hebben, is de nieuwste Mash moeilijk te kloppen. Hij is ook geschikt voor houders van een A2 rijbewijs en staat nu al bij de dealers van het merk.

Foto’s: Pien en Wout Meppelink, Tom Haanstra - Target Press

Technische gegevens

Motor
Type: Luchtgekoelde mono
Cilinderinhoud: 644 cc
Maximaal vermogen: 40 pk bij 6.000 opm.
Maximaal koppel: 45,2 Nm bij 4.500 opm.
Transmissie: 5 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizen frame
Voorvork: 41 mm upsd, niet instelbaar
Achterschokbreker: Twin shock, instelbare veervoorspanning
Remmen voor: Enkele 320 mm schijf met vierzuigerklauw
Remmen achter: 240 mm schijf met dubbelzuiger remklauw
Voorwiel: 18 inch
Achterwiel: 18 inch

Afmetingen
Wielbasis: 1420 mm
Zithoogte: 780 mm
Rijklaar gewicht: 163 kg
Tankinhoud: 13 liter

Prijs
België: 5.899 euro
Nederland: 6.898 euro

Bekijk hier de fotogalerij van de test met de Mash Dirt 6.5



Pluspunten
Prijs
Gebruiksvriendelijkheid
Stijl
Motorkarakter

Minpunten
Beetje te weinig punch bovenin

Reageren

Registreer of log in om te reageren...