Eerste test KTM 790 Adventure R: WOESTIJNVIS

door Thierry Sarasyn 12 maart 2019

De klasse van de middenklasse adventure motoren is al geruime tijd discreet bemand. Maar er komen in de nabije toekomst een aantal opvallende modellen bij. De KTM 790 Adventure R is één van de meest opvallende. Wij gingen hem testen in de meest extreme omstandigheden: in de Sahara.

Duinsurfen, moeilijker dan het lijkt.

Noblesse oblige

Naar onze niet altijd bescheiden mening is de 790 Adventure R de motorfiets die KTM mòest bouwen.Noblesse oblige De jarenlange off road ervaring gekoppeld aan de meer recent verworven kennis in wegmotoren: de puzzelstukken passen helemaal in elkaar.

KTM's entree bij de middenklasse adventures is geslaagd.

Troeven

Laten we meteen overgaan naar de orde van de dag: de testrit met de Adventure R in Noord-Afrikaanse woestijn. Tussen Erfoud en Merzouga, met als extraatje de duinen van Erg Chebbi. De Sahara in al haar schoonheid en …wreedheid, want neem het maar van ons aan dat duinen niet alleen mooi, maar ook erg extreem zijn om door te rijden. Iets wat je normaal alleen maar met een 450 enduro zou proberen. En het lukte ook met de 790 Adventure R. Met dank aan het innovatie concept van de Adventure R. Dan hebben we het vooral over het drooggewicht van 189 kg, de benzinetank die afloopt tot onderaan de carters, de ophanging met een volledig instelbare 48 mm WP en de elektronica met de Rally rij modus. Er is ook off road ABS, dat enkel de voorrem nog een elektronische tussenkomst biedt.
Heel wat hoogwaardige componenten die de prijs van de KTM uitleggen en verantwoorden.

Heerlijk decor voor een test.

Rally modus

Die Rally mode is één van de drie rij-modi (naast Rain en Street) en je kunt er het niveau van de tractiecontrole gewoon al rijdend mee instellen. Gewoon op een op- of neerknop duwen en de tractiecontrole past zich aan. 1 heb je nauwelijks tractiecontrole en kun je heel ver gaan off road.

Surfen op de duinen, als het ware. Ga je trager, dan zwalp je en zak je er onherroepelijk in weg.


Het was de perfecte modus voor het rijden in het zware duinenzand. Snelheid aanhouden en een zekere mate van wielspin zijn de juiste technieken om als het ware bovenop het zand te blijven. Surfen op de duinen, als het ware. Ga je trager, dan zwalp je en zak je er in weg. Deze rij-modus met tractiecontrole op 1 was daarvoor geknipt. Geraak je toch vast, dan schakel je de tractiecontrole helemaal uit en met een beetje goede wil en geluk kom je met een zandgordijn dat vanop je achterwiel de woestijnlucht ingeschoten wordt, in geen tijd vrij. De motor heeft daarvoor meer dan genoeg pit.

De KTM onderscheidt zich ook door zijn orginele stijl.

Stevig ritje

Sommigen opperen dat 95 pk eerder bescheiden is voor een adventure. Wij delen die mening niet. 95 pk laat KTM ook toe om een legale A2 versie van deze motor op de markt te brengen en ondanks alle capriolen die we uithaalden, hadden we niet één keer het gevoel dat er méér in dit blok moest gezeten hebben. Wetende dat de KTM voorrijders van dienst Chris Bich en Marc Coma waren, kun je meteen ook inschatten welke routes we kozen en hoe het tempo lag. We hebben met de KTM 790 Adventure dingen gedaan waar we zelfs met een enduro twee keer hadden over nagedacht.

Niet de pure power, maar het gemak waarmee alles kan benut worden, is van belang.


Anderzijds reden we ook langs routes en over snelle pistes waar we met een zware adventure niet meer tevreden geweest waren. De combinatie van een laag gewicht met een vermogen dat identiek is aan dat van concurrenten, zorgt voor een uitstekende gewicht-pk verhouding. En ook dat is één van de dingen die het rijden met de 790 zo aangenaam maakt. Alles verloopt zeer gemakkelijk, intuïtief bijna. Dit is een kenmerk van goede motoren. Niet de pure power, maar het gemak waarmee alles kan benut worden, is van belang.

Geen jiffy nodig in de woestijn.

Geknipt

Dat hebben ze bij KTM goed begrepen. En het blok komt hier bijgevolg meer tot zijn recht dan in de 790 Duke. Niet omdat de Duke tekortkomingen heeft, wel omdat het een naked bike is. En die zijn per definitie beperkter in gebruik. De veelzijdigheid van deze Adventure, laat alle kwaliteiten van dit blok beter tot zijn recht komen. Zacht en met goed gespreid koppel op de openbare weg, pittig en, als het moet, agressief bij het off road rijden of bij het occasionele wheelietje.

Zoek de KTM

Degelijk

De Adventure R staat hoger op zijn poten dan de ‘gewone’ Adventure en heeft daarom ook meer grondspeling. De zithouding is anders door een iets hoger zadel maar toch zit je naar adventure normen met een vrij kleine hoek in de knieën. De R-versie heeft ook een lager windscherm dat meer bewegingsvrijheid toelaat bij het off road rijden. En die bewegingsruimte is groot. En dat is mede de danken aan de vorm van de tank. De originele vorm van het benzinereservoir zorgt ervoor dat de vorm aan de top smal is. De breedte aan de onderkant is op geen enkel vlak een hinderpaal, je wordt het gewoon niet gewaar.

we hebben tijdens de kruistocht door de Sahara ettelijke Adventures tegen de grond zien gaan, een aantal op rotspistes. Geen enkel benzinereservoir liep schade op.


Tenzij door de goede wendbaarheid die gekoppeld is aan dat lage zwaartepunt. We kennen trouwens wel een adventure die door zijn cilinders een pak breder is onderaan en toch verkoopt als zoete broodjes. Rest nog de vraag omtrent de kwetsbaarheid van de tankhelften bij een mogelijke val. Wel, we hebben tijdens de kruistocht door de Sahara ettelijke Adventures tegen de grond zien gaan, een aantal op rotspistes. In totaal kwamen twee collega’s in het ziekenhuis terecht. Geen enkel benzinereservoir liep schade op.

Mix?

Voor wie zich afvraagt of dit dan beter is dan KTM's 690 enduro nog dit: off road doet de 790 R verrassend weinig onder voor de 690, ook door de up en down quickshifter die in het terrein heerlijk is. De prijs ligt ook wel een stuk hoger. Maar daarvoor krijg je een bijna-evenknie van de 690 Enduro en een reismotor in één. Gooi een 1290 Adventure R en een 690 Enduro in een blender en je krijgt dit. En zo is die prijs nog zo gek niet.

Controleerbare spins in Rally modus.

Nieuw leven

Het brengt ons bij de conclusie. We hebben de Adventure R getest in de meest extreme omstandigheden. Gelukkig ook gekoppeld aan een paar uur op de openbare weg. Zowel in het extreme werk als bij het meer alledaagse rijden, was de KTM een plezier om mee te rijden. Het bewijs dat een adventure motor niet noodzakelijk 1000 cc of meer moet hebben was er al lang. Maar KTM zet die stelling nog eens extra in de verf. In die mate zelfs dat de Oostenrijkers de klasse die tot nog toe eerder discreet aanwezig was, nieuw leven zullen inblazen en zelfs naar een hoger niveau kunnen tillen.

Foto’s: Marco Campelli, Sebas Romero

Lees hier het twee minuten vragenvuur van net na de test.

Meer weten over de KTM 790 Adventure R?

Lees hier de eerder gepubliceerde reportage over de KTM Adventure R

Technische gegevens en prijs

Motor
Type: Vloeistofgekoelde parallel twin
Cilinderinhoud: 799 cc
Maximaal vermogen: 94 pk
Maximaal koppel: 88 Nm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: chroom molybdeen stalen frame, afneembaar subframe
Voorvork: 48 mm UPSD voorvork, volledig regelbaar
Achterschokbreker: Volledig instelbare monoshock
Remmen voor: Dubbele 320 mm schijven met vierzuiger remklauwen
Remmen achter: 260 mm schijf met dubbelzuiger remklauw
Voorwiel: 21 inch
Achterwiel: 18 inch

Afmetingen
Wielbasis: 1420 mm
Zithoogte: 880 mm
Drooggewicht: 189 kg
Tankinhoud: 21 liter

Prijs
België: 13.499 euro
Nederland 15.899 euro



Pluspunten
Prestatieniveau
Elektronica
Gebruiksgemak
Ophanging, Motorblok

Minpunten
Geen koopje

Reageren

Registreer of log in om te reageren...