Eerste test Kawasaki ZX-6R: de terugkeer van de supersport?

door Jill Danneels21 maart 2019

We horen (veel te vaak) dat de supersportklasse dood is. De stelling kwam ook ter sprake bij de voorstelling van de nieuwe Ninja ZX-6R. Er is iets van aan, natuurlijk. Kawasaki is een van de weinigen die in 2019 nog inzet op het 600-segment, helemaal conform de Euro4-normen. Wij gingen het nieuwe en betaalbare supersport wapen testen op Assen.

Goed begonnen, half gewonnen

De zon was van de partij en de temperatuur zat goed. Een tiental gifgroene Kawasaki’s stonden ons op te wachten in een van de pitboxen op het TT circuit Assen. De voorstelling van de nieuwe ZX-6R: hier hadden we al lang naar uitgekeken!

Ruime doelgroep

De technische voorstelling van de nieuwe 636cc motor toont dat Kawasaki mikt op een breed publiek. Met maar liefst 130pk en 13.500tpm wordt elke circuitrijder verwend.
Verwonderingswaardig hoeveel koppel deze 600 onderin biedt.

Die 36 extra cc’s bewijzen hun dienst, want zet een nietsvermoedende adrenalinejunk op deze Supersport en die denkt een 750 beet te hebben. No doubt! Verwonderingswaardig hoeveel koppel deze 600 onderin biedt, maar liefst 70,8Nm bij 11.000 tpm. En dat voel je! In combinatie met de vernieuwde en kortere versnellingsbasis (43/15 ipv 43/16) is de ZX-6 zeer gemakkelijk te bedienen. Het Supersport-segment verplicht de piloot tot ideale versnellingskeuze en perfecte rijlijnen, maar deze Kawasaki is meer vergevingsgezind dan zijn concurrentie.

De Supersport verplicht tot perfecte rijlijnen

Geniaal bochtenwerk

In lijn hiermee staat het aluminium gegoten frame, speciaal ontwikkeld voor race-gebruik. Meteen een van de hoofdkenmerken, wat een precieze en soepele handeling! Het lage gewicht zorgt ervoor dat de motor scherp instuurt, maar ook een aanpassing in de bocht loopt op wieltjes. Letterlijk. De rij-lijn kan zonder veel moeite aangepast worden onder extreme hellingshoek.

Scherp en stabiel bochtenwerk

Ergonomisch vooruitstrevend

Kawasaki streeft ook in zijn race-klasse naar een ergonomische, comfortabele zitpositie. De motor voelt meteen vertrouwd, na een halve sessie krijg je probleemloos het knietje aan de grond. De vernieuwde editie kreeg een korter zadel en een ander windscherm. Persoonlijk zouden we voor circuitgebruik een double bubble windscherm monteren, maar dit is een detail. Ook de aanwezigheid van de quickshifter (enkel up) is mooi, want tot vorige generaties was de KQS enkel als optie verkrijgbaar. Eventjes wennen, want hij is nogal gevoelig bij bruut schakelen. Maar eens je weet hoe hem te gebruiken, voelt hij al snel vertrouwd aan.

De remmen zijn fenomenaal

Elektronica

De remmen zijn fenomenaal. Nissin bewijst dienst, ze doen wat van hen verwacht wordt! Teveel soms, want de elektronica greep meer dan eens in. De technische mannen kwamen ons na de eerste sessie vertellen dat de ABS-functie nogal gevoelig is. Mooi voor de veiligheid, maar geen must voor ons. Dat is persoonlijke voorkeur. Manueel uitschakelen is niet direct mogelijk. Voor straatgebruik zou de elektronica optimaal zijn dienst bewijzen en minder snel ingrijpen.
Werkelijk: de souplesse, het lichtgewicht en wenbaarheid in combinatie met het gejank van de motor in hoge toeren op een circuit als Assen, zorgden ervoor dat we er quasi alle pk’s uitpersten.

Ook de slipkoppeling hebben we meer dan eens gevoeld. Opnieuw, goed voor de veiligheid. Mede dankzij de 43mm upside-down BF-voorvork was het een pretje om de bocht tot de apex in te remmen en vervolgens je rijrichting te sturen volgens je kijktechniek. Werkelijk: de souplesse, het lichtgewicht en wenbaarheid in combinatie met het gejank van de motor in hoge toeren en de 636cc op een circuit als Assen, zorgden ervoor dat we er quasi alle pk’s uitpersten. Heerlijk ding.

Agressieve elegantie

Kawasaki weet wat het publiek wil: een agressief vernieuwde voorkant in combinatie met elegantie en stijl. Vernieuwde dubbele LED’s vooraan, LCD-dashboard met gear-, shift- en benzine indicator. De afwerking is verfijnd.

Bridgestone

Om onze rondetijden wat aan te scherpen kregen we op TT Assen Bridgestone battlax racing R11, een band met fenomenale grip. Buiten de witte lijn op de curbs in de Geert Timmer bocht tijdens sessie één, voelden we geen enkel momentje een momentje.

Nu we de ZX-6 meekregen om een weekje te testen op de openbare weg, werden de Bridgestone Battlax Hypersport S22 gemonteerd. We geven u algauw een review over hoe de Supersport zich gedraagt op de openbare weg. Omdat Kawasaki inzet op het brede publiek, zijn ook hier de verwachtingen hoog. Wordt vervolgd!

Topkwaliteit en Betaalbaar

En dan is er nog de prijs. Met prijs van 11.799 euro zit de ZX-6R niet alleen ongeveer 2.000 euro onder de prijs van zijn voorganger, maar hij duikt ook weer de zone in van betaalbaarheid. De enige concurrent die hij nog heeft, kost 2.800 euro meer. Als je dan ook nog weet dat de verkoop van nieuwe sportmotoren niet goed scoort, maar dat ze op de tweedehandsmarkt wel nog populair zijn, kan die scherpe prijsstelling een zeer grote rol spelen. Topkwaliteit en een betaalbare prijs, dit mòet lukken, toch?

Meer weten over de Kawasaki Ninja ZX-6R?


Meer weten over de motorkleding in deze test?

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: Vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Cilinderinhoud: 636 cc
Maximaal vermogen: 130 pk bij 13.500 opm.
Maximaal koppel: 70,8 Nm bij 11.000 opm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: aluminium dubbele ligger frame
Voorvork: 43 mm UPSD Balance Free-voorvork, regelbare demping en veervoorspanning.
Achterschokdemper: Horizontale Back-link met BFRC lite gasgevulde schokdemper. Volledig instelbaar.
Remmen voor: Dubbele semizwevende, radiale 310mm schijven met vierzuiger remklauwen
Remmen achter: 220 mm schijf met enkelzuiger remklauw
Voorwiel: 17 inch
Achterwiel: 17 inch
Banden voor/achter: Bridgestone S22 120/70-17 / 180/55-17

Afmetingen
Wielbasis: 1400 mm
Zithoogte: 830 mm
Rijklaar gewicht: 196 kg
Tankinhoud: 17 liter

Prijs
Ninja ZX-6R KRT: Lime Green / Ebony / Metallic Graphite Gray
België: 11.999 euro
Nederland: 12.999 euro

Ninja ZX-6R: Metallic Flat Spark Black / Ebony
België: 11.799 euro
Nederland: 12.799 euro

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van deze test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...