Eerste test Honda CB650R Neo Sports Café: Love at first Ride

door Thierry Sarasyn 25 januari 2019

Er zijn maar weinig typebenamingen in de motorwereld die zoveel weerklank hebben als de Honda CB-letters. Honda gebruikt de lettercombinatie al sinds meer dan een halve eeuw en in exact 50 jaar geleden brachten ze met de CB750 een motorfiets die de basis was voor alle moderne sportmotoren.

Een dergelijk ingrijpend effect moet je van de nieuwe CB650R niet verwachten. Maar de motor heeft desalniettemin een aantal troeven. MotorNieuws ging de nieuwe Honda testen om na te gaan hoe zwaar die troeven dan wel doorwegen.

Een middenklasse vierpitter: altijd pret.

Neo Sports Café familie

De CB650R is de nieuwste telg in Honda’s Neo Sports Café familie. Met al een 125, 300 en 1000 cc in het NSC-gezin, mag de CB650R aanzien worden als de missing link. En misschien wordt deze middenklasser wel meteen de pater familias, want hij belichaamt precies wat een populaire naked nodig heeft. De prijs is laag, de uitstraling geslaagd en er huist een vierpitter onder de tank die zijn strepen al verdiend heeft. Alleen dienden we nog uit te vlooien hoe de nieuwe naked rijdt. Want Honda veranderde toch één en ander om tot dit resultaat te komen.

Misschien wordt deze middenklasser wel meteen de pater familias, want hij belichaamt precies wat een populaire naked nodig heeft.


Honda kiest voor de CBR650R voor een gedeeld platform met de CBR650R, een supersport voor de openbare weg. De test daarvan lees je elders op deze fijne website.
Dat gedeelde platform wil zeggen dat beide motoren 95 pk en 64 Nm hebben, uitschakelbare tractiecontrole en ABS, een nieuw LCD instrumentenbord, LED verlichting, een verbeterd frame (ten opzichte van de F-modellen waarvan ze afstammen), Showa ophanging, slipperkoppeling, radiaal gemonteerde remklauwen en een herwerkt diamant type frame.

De stijl is typerend voor de NSC familie.

Toegankelijk

Honda's vorig jaar gelanceerde CB1000R Neo Sports Café staat ondertussen bekend als een verfijnd beest. De motor doet moeiteloos en tot in detail wat je hem opdraagt, maar met 145 pk moet je toch een beetje ervaring in huis hebben om het beest onder de knoet te houden. Omdat de CB650R niet de gigantische vermogensberg aan boord heeft, kun je het vermogen optimaal gebruiken en het is ook nog eens leuk om snel schakelend door het hele vermogensgebied op zoek te gaan naar de meest geschikte vermogensafgifte. En zowel beginners als gevorderden kunnen deze motor aan.

Uit het Suske & Wiske album de Zwiepende Zwiepers.

Leuke optie

Op dat vlak is de CB650R een typische viercilinder middenklasser. Wil je hard gaan, dan breng je hem aan het huilen, mag het wat rustiger, dan heeft de vierpitter bij de meeste omwentelingssnelheden genoeg souplesse aan boord om altijd vlot te rijden. De optionele up-quickshifter waarmee onze testmotor was uitgerust, stak door nog een handje aan toe. Het systeem werkt uitstekend en zorgt er niet alleen voor dat je harder kunt gaan met de CB, het biedt ook een duidelijk groter rijcomfort en meer gebruiksvriendelijkheid. Comfort is belangrijk en de nieuwe zithouding draagt daartoe bij. Met onze 1m80 zaten we comfortabel op een motor die nochtans vrij compact oogt en gebouwd is.

Optionele quickshiter: meerwaarde.

Ook mogelijk voor A2 rijbewijs

De CB650R zal een vrij breed publiek kunnen behagen. Hij is bruikbaar in de stad, maar ook als sportieve motorfiets op secundaire wegen. Het vermogen van 95 pk is niet om achterover van te vallen, maar het volstaat ruimschoots. Honda heeft ook een A2 kit voor de CB650R en die bestaat uit een ander spruitstuk voor de luchtinlaat en een andere mapping in de ECU. Uurtje werk voor de Honda dealer om de motor op vol vermogen te krijgen wanneer de tijd rijp is, maar rijdend voel het je verschil pas boven de 6.000 opm; het is pas rond de 7.500 opm dat het vermogen echt afvlakt. Een pluspunt voor het jonge volkje dat met de A2 aan de slag moet/mag. De CB650R NSC is bovendien uitgerust met Honda’s HSTC-tractiecontrole, dus als je rechterpols even al te enthousiast beweegt, houdt de elektronica de zaak letterlijk en figuurlijk onder controle.

De zweep erop. De CB heeft dat graag.

Correcte prijs

Opvallend detail is het gebruik van de dubbele luchtinlaten naast de tank. Die zijn niet in echt geborsteld aluminium uitgevoerd maar in plastic, vrij logisch als je ziet dat de motor in België 8.399 euro kost. Dat is een correcte prijs, want de afwerking is zeer goed. Het nieuwe dashboard, de details in de Neo Sports Café stijl, de noodknipperlichten (die aangaan bij hard remmen). Het draagt allemaal bij tot wat de fabrikanten als premium bestempelen.

We hoorden een collega mopperen over het gebrek aan opbergmogelijkheden en windbescherming. Het is goddomme een naked.


Nu, met premium kun je alle kanten uit, maar in elk geval is de CB650R goed uitgerust en fijn afgewerkt. Leuk detail: naast de LED koplamp zitten er (valse natuurlijk) koelvinnen en dat verwijst in naar de tijd waarin koplampen nog zo groot waren dat het omhulsel moest afgekoeld worden. Om beter te passen bij de ronde koplamp, zijn de remschijven nu niet meer van het wave-type, maar gewoon rond. Oog voor detail heet dat.
We hoorden een Spaanse collega nog mopperen over het gebrek aan opbergmogelijkheden en windbescherming. Het was dezelfde man die een jaar geleden misnoegd was dat de Gold Wing het niet zo goed doet op een circuit. Het is goddomme een naked. Wat wil je.

Vier kleuropties

Snel of gezapig

Het motorkarakter is lineair, zonder opmerkelijk punch ergens in het midden of bovenin. Het maakt van Honda’ nieuwste een beetje een valse trage. Precies door het lineaire karakter heb je niet altijd de indruk hard te gaan. Geloof het maar, als je stevig aan het gas gaat hangen, kan het erg hard gaan. Je kunt de vierpitter ook heerlijk laten huilen, want het piekvermogen wordt pas bij 12.000 opm. bereikt. Aan minder dan de helft van dat toerental rijd je zijn zes al aan 120 km per uur. Aan gezapige snelheden verbruikt de CB rond de 5 liter per 100 km, stevig gassen in de bergen resulteerde in 6 liter per 100 km. De top ligt boven de 200 km per uur, geen idee hoe ver, maar het is ook niet relevant.

Mooi, die 4 uitlaatbochten.

Essentie

En zo heeft de CB650R Neo Sports Café best wat troeven te bieden. Hij is lid van de ondertussen gekende NSC-familie, vult een leegte in de markt op en de afwerking is verfijnd. Echter: géén van die dingen zal leiden tot een grote populariteit.
De essentie van deze motor is dat hij goed rijdt, er goed uitziet en betaalbaar is. Dat is de kern van wat een goede motorfiets moet hebben en de CB heeft dat in huis.

Foto's: Honda

Meer weten over de 2019 Honda CB650R?

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: Vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Cilinderinhoud: 650 cc
Maximaal vermogen: 95 pk bij 12.000 opm
Maximaal koppel: 64 Nm bij 8.500 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen diamant type frame
Voorvork: 41mm Showa, niet instelbaar
Achterschokbreker: Showa Monoshock, veervoorspanning instelbaar
Remmen voor: Dubbele 310 mm schijven met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen
Remmen achter: 220 mm schijf met dubbelzuiger remklauw

Afmetingen
Wielbasis:1450 mm
Zithoogte:810 mm
Rijklaar gewicht: 202 kg
Tankinhoud: 15,4 liter

Prijs
België: 8.399 euro
Nederland: 9.658 euro

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van deze test.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...