Eerste test Honda CB500F: Waardige erfgenaam

door Thierry Sarasyn 28 april 2019

Toen Honda in 1972 naast zijn immens populaire CB 750 Four ook een CB500 Four uitbracht, verbaasde de lichtere CB velen. Hij was wel minder sterk dan de legendarische 750, maar ook een stuk lichter. En dus net zo snel. Honda’s nieuwe CB500F wil dezelfde troeven uitspelen en een waardige erfgenaam worden. Wij gingen de nieuwe Honda testen om te zien of of dat kan lukken.

De wendbaarheid is één van de grote troeven.

Op een rijtje

De nieuwe CB500F is licht, wendbaar en gemakkelijk in gebruik. Honda mikt met de CB niet alleen op een A2 publiek, maar ook motorrijders die terugkeren van een zwaardere motorfiets en zelfs op commuters die in de CB een handige partner zien om door files te laveren. Na de test weten we dat de CB inderdaad voor deze drie categorieën in aanmerking kan komen, maar we vermoeden toch dat vooral houders van een A2 rijbewijs kan gecharmeerd worden door de CB500F
De belangrijkste nieuwe kenmerken van de 2019 CB500F:

- 3kg lichter
- Andere styling
- Nieuwe schokbreker en nieuwe veer in voorvork
- Noodrem knipperlichten
- Nieuw ABS
- Nieuwe Assist slipperkoppeling
- Nieuwe versnellingstandwielen
- Grotere airbox en herwerkte inlaat
- Andere demper
- 4% meer koppel en vermogen onderin en in het middengebied
- Nieuw dashboard

A2 met attitude.

Naakt maar comfortabel

De naakte styling werkt goed. Je zit comfortabel, maar tegelijk is er een sportief tintje waardoor je niet als windhapper fungeert. Het blok mag dan wel maar 47 pk hebben (het maximum voor een A2 rijbewijs) maar toch is het opvallend sterk in het middengebied. Aardig wat punch en meteen ook veel rijplezier. En je schaaft er je rijtechniek mee bij. Want om het vermogen volledig te benutten, moet je slim en technisch correct rijden. De juiste lijn kiezen, snelheid houden in de bochten, op het juiste moment remmen en vroeg accelereren.

Als je de naald naar de bovenzijde van de digitale toerenteller laat zwiepen, voel je dat de CB bovenin tegen de wettelijk vastgestelde limiet van 47 pk aanloopt. Intrinsiek zit er zeker nog iets meer in de tweepitter. Wie trouwens een A2 motor zoekt die later op vol vermogen kan gesteld worden, kan in de Honda-stal opteren voor de al even nieuwe CB650R.

De remmen en ophanging zijn top.

Pittig naar A2 normen

En dat geldt ook voor het rijgedrag. De CB rijdt vlot en gemakkelijk en doet het zo goed als je van een 35 kW motorfiets mag verwachten. De tweecilinder heeft een behoorlijk koppel en vooral ook een goede gasreactie. Niks venijnig, maar naar A2 normen best pittig. De motor ziet er ook volwassener uit dan veel van zijn A2 concurrenten. Het digitale dashboard geeft ‘m kwalitatief hoogstaand imago. De remmen zorgen er dan weer mee voor dat hij bij sportief rijden de ambities kan waarmaken.

Het brengt de CB meteen ook in beeld voor houders van een volwaardig rijbewijs die niet op zoek zijn naar meer vermogen dan dit en zaken als wendbaarheid, remmen en uitstraling op prijs weten te stellen. Het grootste nadeel van de CB500F is wellicht zijn familie. Daarmee bedoelen we: Honda heeft ook nog een CBR500R en CB500X met hetzelfde blok. Bieden respectievelijk op vlak van sportiviteit (de R) en uitstraling en polyvalentie (de X) net iets meer voor een klein prijsverschil. Het hangt er maar van af waar je precies naar op zoek bent dus. Want ook de F heeft zijn eigen troeven.

Moderne styling.

CB naam waardig

We moeten het toegeven, we amuseerde ons uitstekend met de nieuwe Honda. Als je echt hard wilt gaat, hoop je bovenin op iets meer vermogen, maar daar zijn binnen de Honda stal tal van andere opties voor. Hier heb je te maken met een motor die op alle vlakken doet wat hij moet en op heel wat onderdelen nog veel meer doet. Qua wendbaarheid hoeft de CB van niemand lessen te ontvangen. Heerlijke motor om mee door het verkeer te laveren. En daarna even van open wegen te proeven. Voor wie dat in gedachten heeft, is de CB de perfecte partner. En laat het nu net de motoren zijn die vlot door de stad komen en handig zijn in de file die het tegenwoordig erg goed doen. De CB500F zou wel eens een mooie toekomst voor zich kunnen hebben.


Meer weten over de motorkleding in deze test?

De uitlaat oogt stoer en klinkt stoer.

Technische gegevens

Motor
Type: Vloeistofgekoelde paralleltwin
Cilinderinhoud: 471 cc
Maximaal vermogen: 47 pk (35kW) bij 8.600 opm.
Maximaal koppel: 43 Nm bij 5.600 opm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen diamant type frame
Voorvork: 41mm telescoop, instelbare veervoorspanning
Achterschokbreker: Monoshock, veervoorspanning instelbaar
Remmen voor: Enkele 320 mm schijven met tweezuiger remklauwen
Remmen achter: 240 mm schijf met enkelzuiger remklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1410 mm
Zithoogte: 790 mm
Rijklaar gewicht: 190 kg
Tankinhoud: 17,1 liter

Prijs
België: 6.399 euro
Nederland: 7.458 euro

Reageren

Registreer of log in om te reageren...