Eerste test Harley-Davidson LiveWire: Harley 2.0

door Thierry Sarasyn 22 juli 2019

Hoe zit dat nu met de elektrisch motorrijden? Is er een toekomst voor? Rijden die motoren goed? Is de autonomie ok? Wel, wij weten het. Althans voor wat betreft de 2020 Harley-Davidson LiveWire. U ook als u de volgende lijnen leest.

Eerste grote fabrikant

De Harley-Davidson LiveWire is de eerste volwaardige elektrische motorfiets van een grote motorfabrikant. U kunt er de meest belangrijke technische info en de eerste testindrukken nog eens op nalezen via de links onderaan deze pagina. Wij focussen ons hier op de rijervaring en de conclusies die we kunnen trekken na een halve dag in het zadel van de LiveWire.

De stuureigenschappen zijn uitstekend.

Rijgedrag

De vraag die te weinig gesteld wordt bij de nieuwe elektrische motorfietsen, is hoe ze rijden. Heel wat aandacht gaat naar vermogen, laadtijd en autonomie. Maar die dingen moeten in de eerste plaats natuurlijk ook leuk zijn om mee te rijden. Wel, het rijgedrag is een absoluut pluspunt van H.-D's nieuwste.

Anders, maar toch duidelijk een Harley-styling.

Realistisch bereik

Misschien is het omdat de aandrijfriem niet direct op de motor-as aangrijpt, maar via een overbrenging gestuurd wordt, dat de gasrespons naar elektrische normen vrij zacht is. De krachtontwikkeling is progressief, maar desalniettemin bijzonder fors. Je mag niet anders verwachten van een elektromotor met 116 Nm en 105 pk, maar toch, het blijft indrukwekkend.

Traploos en rechtlijnig in amper 3 seconden naar 100 km per uur, in 5 seconden naar 120. Dat vreet wel batterijen, echter, bij gewoon sportief rijden op secundaire wegen, zagen we dat dat batterij elke mijl met één procent naar beneden ging. Zo kom je in totaal ergens tussen 160 en 170 km bereik uit, Harley is dus met zijn opgave van 158 km zeker niet optimistisch.

Dit elektrisch blok heeft pit én een aangenaam karakter.

Goed zo

Het rijden met de LiveWire in de ruime omgeving van Portland, Oregon, was kort maar krachtig. We reden in totaal een 100-tal kilometer, met nog ongeveer 1/3 van de batterijlading over bij aankomst.

Dit is niet zoals vaker gezegd wordt "goed naar Harley-normen"; het is gewoon goed.


De LiveWire stuurt erg precies en voelt niet aan alsof hij bijna 250 kg weegt. De zitpositie is goed. Eén van de weinige Harley’s waar het blok niet zorgt voor een asymmetrische plaatsing van de voeten. Dit is niet zoals vaker gezegd wordt "goed naar Harley-normen", maar gewoon goed. Kijk, het is zomaar mogelijk!

Fijne zithouding; tegelijk comfortabel en sportief.

2.0

De stijl van de LiveWire is geslaagd. Er zit een vleugje Sportster in en naar onze bescheiden mening ook een zweempje Buell. Anders, maar toch herkenbaar. En dat is belangrijk. Want Harley-Davidson is een merk dat traditie erg hoog in het vaandel draagt. Met de LiveWire gooien ze die niet overboord, ze voegen wel een product toe aan hun gamma waarmee ze in de toekomst heel wat kanten op kunnen. En ze houden hun gekende producten natuurlijk in ere en blijven ook daar verder op werken.

Connectiviteit? Natuurlijk!

Ranke bouw

De LiveWire voelt erg smal aan. Waar het zadel aan het pseudo-reservoir raakt, lijkt dit wel een 400 cc’tje.
In combinatie met het vrij brede stuur, zorgt dit voor een lichtjes assertieve zithouding. En er is dat pittig blok. Niet verwonderlijk dat je de neiging hebt om stevig aan het gashendel (of is dat elektrohendel) te gaan hangen. Als je dat doet, gaat het écht goed vooruit. Spring je iets voorzichtiger om met het gas, dan kun je toch nog sportief rijden en profiteren van het letterlijk alomtegenwoordige koppel van 116 Nm. Geeft niet of je een bocht fout aansnijdt of er te traag uit komt, je hebt altijd de kracht ter beschikking om snel weg te accelereren. Dat is een leuke gewaarwording.

Heel ranke bouw waar de benen komen.

Stil, traploos, zonder koppeling

Ook leuk is het feit dat er op een warme dag in druk stadsverkeer geen hitte van het blok opstijgt. Het zijn troeven waardoor je snel went aan elektrisch motorrijden. Het feit dat er geen koppelingshendel is en niet moet geschakeld worden, blijft vreemd, maar dat is niet anders op pakweg een Honda met DCT. En ook dat zal een troef zijn voor sommigen.

De LiveWire is stiller dan Kevin Spacey na de opkomst van de #metoo-beweging.


De afwezigheid van motorgeluid ervaar je verrassend genoeg enkel in het begin als vreemd. Eens je op snelheid bent, is het ruisen van de wind het meest opvallend, net zoals met een gewone motor. Dat je ook aan hoge snelheden niet hoorbaar bent voor anderen, is een ander paar mouwen. De LiveWire is stiller dan Kevin Spacey na de opkomst van de #metoo-beweging.

Secundaire wegen en steden: geknikpt.

Pittig tempo

We reden over een stevig golvend traject met héél veel bochten. En aan een uitermate pittig tempo. Nauwelijks de tijd om in de spiegel te kijken om te zien of de anderen nog volgden. Als je de LiveWire aan sportieve snelheden snel van het ene oor op het andere moet gooien, voel je het iets hogere gewicht wel, maar voor standaard bochtenwerk voel je niet dat de LiveWire 249 kg weegt. Het smalle zadel laat je ook toe om vlot je gewicht te verplaatsen. We moeten toegeven dat we nog iets verder van onze limiet weg bleven dan we anders doen. Zo'n elektrische motorfiets rijdt toch net iets anders dan een traditionele verbrandingsmotor en dus ga je minder op een reflexen vertrouwen. Enige ruimte inlassen om een leercurve in te bouwen is dan altijd een goed idee.

Zeer pittig tempo gereden.

Aandacht voor details

Al leek de extra voorzichtigheid niet noodzakelijk. De LiveWire heeft ons qua rijgedrag alleen maar positief verrast. Bij een sprintje naar de top, zaten we al heel snel aan 115 mijl per uur, dus toch vlotjes 185 km per uur. Ondanks het niet altijd even vlakke wegdek, bleef de Harley stabiel. Harley dacht ook aan slimme details. Het pulseren als de motor geactiveerd is, zodat je niet bij toeval even aan het gas komt en vooruit schiet. De jiffy die zich vast zet, zodat de motor niet voor- of achteruit kan bollen. En een opbergplaats onder het zadel waarin je de laadkabel kunt opbergen. Hadden ze ook nog gedacht aan een handrem die er voor zorgt dat je de motor kunt blokkeren als je zelf nog in het zadel zit en op een helling staat, dan was het detail lijstje tot in de puntjes vervuld.

Zet alles op een rijtje en je kunt gerust stellen dat dit de snelste productie Harley ooit is, hij stuurt ook uitstekend, heeft een goede zithouding en met 105 pk is het zelfs de sterkste van het lot uit Milwaukee.

De LiveWire is tot in de puntjes afgewerkt.

All good?

All good dus? Wel, het hangt er van af hoe kapitaalkrachtig je bent en hoe je motorrijden er voor jou ziet. Je moet bereid zijn om 34.000 euro te betalen en weten dat er voor je LiveWire op dit ogenblik één Harley dealership is in elk land van de Benelux. Voor België is dat Harley-Davidson Brussels Capital, voor Nederland H.-D. Amsterdam. Harley-Davidson ziet de grootsteden als de meest voor de hand liggende plek om de nieuwe elektrische motorfietsen aan de man of vrouw te brengen. Die klanten moeten motorrijden anders bekijken.

De LiveWire scoort naar elektrische normen goed qua autonomie, maar in verhouding tot de afstanden die velen gewend zijn te rijden, is de radius toch kleiner. Dat is niet de schuld van Harley-Davidson; het feit dat niemand er in slaagt om een grotere autonomie te bieden, toont aan dat dit de limiet is waar we - met de op dit moment ter beschikking zijnde technologie - aan zitten.

Met een snellaadtijd van 1 uur, zit Harley wel bij de absolute top. Elektrische eigenaars moeten ook anders gaan denken. Steevast ‘s nachts laden bijvoorbeeld, zoals je dat doet met een smartphone. Kijken waar er laadpalen zijn. En anders omgaan met de energie die je motor aandrijft. Elektrische motoren hebben een grotere autonomie in de stad dan op de snelweg. Net omgekeerd van motorfietsen met een verbrandingsmotor.

Voor wie?

Harley-Davidson verwacht niet dat huidige eigenaars van één van hun motoren de overstap maken. Ze vermoeden wel dat er H.-D. eigenaars zullen zijn die er een LiveWire zullen bij nemen. En natuurlijk hopen ze dat er nieuwe klanten zullen komen, die tot voor kort niet met de motor reden. Voor wie het budget heeft en zich in de filosofie van elektrisch motorrijden kan terugvinden, behoort de LiveWire tot de top van wat er op dit moment op de markt is. Harley heeft nog meer in de pijplijn. Verwacht binnen de twee jaar nog één of twee andere elektrische modellen uit Milwaukee.

Voor wie het budget heeft en zich in de filosofie van elektrisch motorrijden kan terugvinden, behoort de LiveWire tot de top.



Foto’s: Alessio Barbanti, Harley-Davidson


Lees hier de eerste rij-indrukken van de LiveWire


Lees hier meer technische info over de LiveWire


Klik hier om op de LiveWire pagina te komen

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: Elektrische motor
Cilinderinhoud: nvt
Maximaal vermogen: 105 pk
Maximaal koppel: 116 Nm continu
Transmissie: 1 versnelling
Eindoverbrenging: riem

Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizen frame
Voorvork: 43 mm upsd Showa, instelbaar
Achterschokbreker: Showa Monoshock, instelbaar
Remmen voor: Dubbele 300 mm schijven met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen
Remmen achter: 245 mm schijf met dubbelzuiger remklauw
Voorwiel: 17 inch
Achterwiel: 17 inch

Afmetingen
Wielbasis: 1490 mm
Zithoogte: 780 mm
Rijklaar gewicht: 249 kg
Tankinhoud: opgegeven autonomie van max 235 km en 158 km bij gemengd verbruik. Testverbruik autonomie van 160 km.
Snellaadtijd: 1 u voor 100 procent
Traditioneel laden: 12,5 uur voor 100 procent

Prijs
België: 34.000 euro
Nederland: 34.000 euro

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de LiveWire test



Pluspunten
Motorkarakter
Vermogen
Acceleratie
Gebruikskost
Styling
Stuureigenschappen
Snellaadtijd

Minpunten
Prijs
Actieradius

Reageren

Registreer of log in om te reageren...