Eerste test BMW S 1000 RR: STERKER - LICHTER - SNELLER

door Frank Slabbynck 8 maart 2019

Een kleine tien jaar geleden presenteerde BMW de eerste S 1000 RR. Met zijn 193 pk en vernieuwende elektronica en handelbaarheid, was hij meteen een schot in de roos. Er werden 18.000 exemplaren van verkocht. Wij gingen rijden met de 2019 versie. Mikt BMW opnieuw raak?

Estoril was het decor voor deze test.

300 ingenieurs, 4 jaar, 1 motor

Voor het 2019 model is men gewoonweg van nul herbegonnen. Niet minder dan 300 ingenieurs hebben er 4 jaar lang aan gewerkt.Er werd geen enkel detail over het hoofd gezien, alles werd herbekeken, hertekend, en her-ontwikkeld.
De 2019 BMW S 1000 RR is krachtiger en lichter geworden, en dus ook sneller, en hij kreeg een totaal nieuw design. Met ook voor het eerst een symmetrische snoet.

Regen, maar op Bridgestone regenrubbers. En kijk...

Krachtlijnen

Tijdens de perspresentatie werd meteen ook duidelijk wat de mensen van BMW het belangrijkst vinden, en waar ze ook het fierst op zijn. Dit zijn meteen de krachtlijnen van de nieuwe Beierse superbike:

- De uit de SBK afgeleide, swingarm is 300 gr. lichter dan voorheen, en zorgt voor meer mechanische tractie en minder bandenslijtage

- Voor het eerst werd de dynamische tractiecontrole (DTC) gescheiden van de wheeliecontrole

- Tussen 5.500 en 14.500 tpm is er steeds minstens 100 Nm aan koppel beschikbaar.

- De nieuwe motor is 4 kg lichter dan de vorige, draait 400 tpm meer (14.600 ipv 14.200 tpm) en heeft duidelijk meer koppel tussen 4.300 en 8.000 tpm, dankzij de nieuw geïntroduceerde shiftcam technologie. Zijn maximale vermogen steeg met 8 pk naar 207 pk. Tenminste: voor wie voor de full power versie opteert. Wie om welke reden dan ook minder vermogen wil, kan een 107 pk versie kopen.

- Het chassis is een nieuw, veel lichter 'Flex Frame', waarbij de motor een dragende functie gekregen heeft.

- De nieuwe ophangingsgeometrie zorgt voor een verbeterende handelbaarheid, precisie, tractie en feedback.

- Optioneel is er het de dynamische dempingcontrole (DDC), een nieuwe generatie van de reeds gekende elektronische vering.

- Nieuwe Hayes remklauwen zorgen voor een zachter initieel aangrijpen, zonder verlies van kracht bij zware belasting.

- Het ABS Pro is vanaf nu standaard op elke S 1000 RR.

- Standaard krijg je 17-inch licht alluminium wielen die samen 1,6 kg lichter zijn.
- Optioneel: de M gesmede wielen, of de M carbon wielen.

- De nieuwe RR is standaard uitgerust met 4 modi

- Kies je voor de 'Pro Modes' optie, dan komen er nog eens 3 volledig instelbare rij-modi bij.

- Vanaf nu is de HP Shift Assistant Pro standaard geworden op alle RR’s, net zoals het nieuwe Hill Start Control.

Al tijdens de persconferentie voelde je dat de verwachtingen hoog gespannen waren.

Hoe rijdt hij?

Jammer genoeg hebben we nooit op een droog wegdek kunnen rijden. Estoril lag er constant nat bij, maar Bridgestone Europe was de bandenpartner van het event, en ook dat bleek een schot in de roos: na elke sessie werden alle ingezette motoren door meerdere Bridgestone ingenieurs meteen nagekeken op vlak van bandentemperatuur en -spanning. Pas daarna mocht de volgende groep journalisten opstappen om de volgende sessie aan te vatten. Op die manier hadden we altijd het volste vertrouwen en dat scheelt.

Regenrijden

Bij het opstappen merk je meteen dat de positie van het stuur gewijzigd is: iets meer open en daardoor ook iets breder (3 cm in totaal).
Alles voelt heel comfortabel aan: dit is een sportmotor waar je ook op de openbare weg plezier kan mee beleven.De aanwezige coaches (voor de kenners: Jürgen Fuchs en Lucy Glöckner) hadden alle motoren een behoudensgezinde set-up gegeven, zodat er voldoende elektronisch vangnet was voor te ontstuimige collega’s.

Na elke sessie werden alle ingezette motoren door meerdere Bridgestone ingenieurs meteen nagekeken op vlak van bandentemperatuur en -spanning. Pas daarna mocht de volgende groep journalisten opstappen.


Wat me meteen opviel was dat de werking van de tractiecontrole een grote stap voorwaarts gemaakt heeft. Je merkt op je dashboard (aan het flikkerende lampje) dat de elektronica aan het tussenkomen is, en je voelt ook dat het vermogen ingehouden wordt, maar dat gebeurt nu met zo’n lineariteit, dat het verbluffend is. Mocht er geen lampje flikkeren, en mocht je niet weten hoeveel power er in dit beest zit, je zou niet eens beseffen dat de elektronica je aan het beschermen is. Zo discreet en effectief als dit nu werkt, petje af.

Hard gaan lukte best, voluit gaan nog niet.

Eindschot

Het volgende dat - ondanks de weersomstandigheden - meteen opviel, was het enorme toegenomen koppel in het middengebied, vanaf een goeie 4.000 omwentelingen. Dit komt voor uit het shiftcam systeem. Wel, dit werkt indrukwekkend goed! Hierdoor komt - bij een hoger toerental - het koppel niet meer zo agressief in, waardoor ongewilde wheelies niet meer aan de orde zijn. Ook hier: een grote stap voorwaarts.
En alsof dit nog niet genoeg is: eens je in het hoogste toerenbereik belandt, volgt er nog eens een eindschot dat je nauwelijks voor mogelijk houdt, zalig!

De nieuwe remmen zijn hyper-doseerbaar.

Voorbeeldige remmen

Volgend punt van verbetering: de remmen. Aan remkracht is er nooit te kort geweest, maar de vorige versie durfde agressief zijn bij het aangrijpen. De huidige nieuwe remmen zijn zeer progressief, enorm doseerbaar en op geen enkel moment giftig.

De M-Pack carbon wielen? Ze zijn niet alleen bloedmooi, maar ook dodelijk efficient.


We reden met de M-pack versie, wat o.m. de carbon wielen bevat. Deze zouden een evolutie zijn van degene die op de peperdure HP4 Race gebruikt worden. Ze zijn niet alleen bloedmooi, maar ook dodelijk efficient. De enorme gewichtsbesparing zorgt immers voor minder onafgeveerd gewicht en minder gyroscopisch effect. Dat leidt op z’n beurt voor duidelijk betere handelbaarheid en makkelijker insturen. Een waar plezier!

Een overzichtelijk TFT dashboard helpt de navigatie in het elektronisch web.

Intuïtief dashboard

Het volledig digitale, grote dashboard ziet er niet alleen knap uit, het is ook met speels gemak te bedienen.

De BMW ingenieurs kwamen tot dit resultaat door een combinatie van een zeer gestructureerde menu-structuur, met het invoeren van het 'wieltje' op de linkerstuurhelft, dat in 2013 geïntroduceerd werd op de GS. Het is in feite een beetje te vergelijken met wat je in de BMW auto’s vindt. De combinatie van draaien en klikken brengt je makkelijk en intuïtief waar je wilt zijn. Ook hier kunnen we alleen lovend zijn.

Het klikwieltje. Dat zagen we al eerder ergens verschijnen...

Aftellen

In België is de nieuwe BMW superbike te krijgen vanaf 19.500 €, en de levering aan de dealers zal op Europese schaal in juni gebeuren. Naast een waslijst aan opties en accessoires, kan je ook kiezen voor 3 optiepacks. Net zo belangrijk als de keuze voor optiepacks is de wetenschap dat BMW ook een 107 pk versie ter beschikking heeft.

De chef heeft beloofd al zijn haar af te scheren als het ook in Jerez regent. Safe bet op velerlei vlakken.


Maar laten we vooral onthouden dat BMW met de zijn nieuwe superbike opnieuw recht in de roos mikt. We tellen nu al af tot 1 april, want dan gaat MotorNieuws met de nieuwe RR aan de slag op het MotoGP circuit van Jerez. De chef heeft beloofd al zijn haar af te scheren als het ook daar regent. Safe bet op velerlei vlakken.
Ons gaat het vooral om de bevestiging van al het positieve wat we in deze extreme omstandigheden al konden ervaren, gecombineerd met een zoektocht naar het volle potentieel van de S 1000 RR. Want met de gebruiksvriendelijkheid die BMW meegaf aan zijn nieuwe superwapen en het toegenomen potentieel, kan het niet anders of dit ding is ook nog eens stukken sneller dan je voor mogelijk houdt.
Countdown in progression!

Foto's: BMW

Meer weten over de 2019 BMW S 1000 RR?

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: Vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Cilinderinhoud: 999 cc
Maximaal vermogen: 207 pk bij 13.500 opm. (full power versie)
Maximaal koppel: 113 Nm bij 10.500 opm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: aluminium brugframe, motor als dragend geheel
Voorvork: 45 mm UPSD voorvork, volledig regelbaar, 120mm veerweg
Achterschokbreker: Volledig instelbare monoshock
Remmen voor: Dubbele 320 mm schijven met vierzuiger remklauwen
Remmen achter: 220 mm schijf met dubbelzuiger remklauw
Voorwiel: 17 inch
Achterwiel: 17 inch
Banden voor/achter: Bridgestone S21 120/70-17 / 190/55-17

Afmetingen
Wielbasis: 1410 mm
Zithoogte: 820 mm
Rijklaar gewicht: 197 kg (M Pak 193,5 kg)
Tankinhoud: 16,5 liter

Prijs
België: 19.500 euro
Nederland 22.435 euro

Bekijk hier de uitgebreide fotogalerij van de S 1000 RR test in Estoril



Pluspunten
Prestaties
Elektronica
Wendbaarheid
Design

Minpunten
Onvolledige test door regen, herkansing op 1 april

Reageren

Registreer of log in om te reageren...