Eerste test 2020 Yamaha TMAX 560: MAX Deluxe

door Thomas Reedijk22 november 2019

Yamaha stelde de nieuwe TMAX 560 voor aan de wereldwijde pers in Lissabon. Lees hier hoe het nieuwste model van Yamaha's bekende maxiscooter ons beviel.

Voor 2020 staat de zevende levenscyclus van de Yamaha TMAX gepland. Motornieuws testte Yamaha’s nieuwste in de Tech MAX uitvoering, het premium model, in en om de Portugese hoofdstad Lissabon.

In 2020 bestaat de TMAX 19 jaar en is de motor 330.000 keer verkocht. Dat maakt de TMAX tot één van de belangrijkste producten van het Japanse merk. Dat is wat Yamaha ons in Lissabon vertelt. De maxiscooter kan je qua bedrijfsbelang dus vergelijken met wat de Monster is voor Ducati of de Golf voor Volkswagen. Hier mag je dus ook op uit maken dat de Japanners niet over één nacht ijs gaat bij het upgraden van deze machine. Sinds de introductie van de originele (gele!) TMAX is de cilinderinhoud slechts 2 maal aangepast. In 2012 werd de boring van beide cilinders 2 mm vergroot waardoor de inhoud 30cc groeide. Datzelfde kunstje herhaalt Yamaha nu nog een keer waardoor de nu 562 cc grote twin sterker is dan ooit. Op papier betekent dat 35 kW (48 pk) en 55,7 Nm. Tegelijkertijd voldoet de nieuwe TMAX aan de euro 5 normering (Brussel, lezen jullie mee?) en is het opgegeven gemiddeld verbruik gedaald van 5.3 liter naar 4.8 liter per 100 km.

door ons geteste Yamaha TMAX 560 Tech Max in Tech Kamo kleurstelling

De TMAX 560 krijgt niet alleen iets meer vermogen, maar door een onder andere lichtere krukas en nieuwe nokkenas met een aangepaste timing een verbeterd motorkarakter. De aanpassingen aan nieuwe model heeft wel tot gevolg dat de TMAX wat in gewicht is toegenomen. Vijf kilo om precies te zijn, waarmee de basis uitvoering nu 218 kilo weegt en de premium Tech MAX 220 kilo. Om de sportieve handeling waar de TMAX bekend om staat te garanderen zijn de voor- en achterveer iets verstevigd.

De testomgeving, Lissabon, is trouw aan de natuurlijke stedelijke habitat van de TMAX, met de kanttekening dat de bochtige buitenwegen van de Portugese hoofdstad wat minder makkelijk te vinden zijn in de omgeving van, laten we zeggen, Brussel. Waar de weersverwachting op code watersnood stond bleek de realiteit een stuk milder. Gedurende de 8 uur durende testrit regende het precies 20 minuten. Wat de gelegenheid bood de wind- en weerbescherming toch nog uitgebreid te testen, maar daarover later meer.

Bij de eerste start is het even zoeken hoe het keyless startsysteem nou werkt. Eerst een druk op de sleutel, dan een knop op het stuur en dan pas, maar wel tweemaal, de startknop. Dat deed ik dus helemaal fout! De sleutel dien je met rust te laten, wordt me geïnstrueerd. Gewoon rem inknijpen, startknop indrukken en voila. Voor het uitzetten is er bij gebrek aan een sleutel een ware ‘off’ knop. Even wennen dus, maar uiteindelijk werkt het feilloos. Wegrijden gebeurt in rijmodus T en gaat soepel. Het blok en de uitlaat laten zich horen, maar houden het uiteindelijk bescheiden.

optioneel verkrijgbare Winter Pack, Urban Pack & Sport Pack

Alsof de TMAX al jaren een goede bekende is rijden we het verkeer van Lissabon in. De belangrijkste knoppen zitten direct op de plek waar je deze verwacht, ondanks het uitgebreide toetsenfeest aan met name de linker stuurhelft. Ondertussen is de zit goed. Het stevige, maar riante zadel biedt comfort, terwijl je toch een direct gevoel houdt met het rijwielgedeelte. Zeker voor een scooter is de zithouding prettig actief. Op de T vind je alle ruimte voor je voeten. Met de laarzen naar voren rijden zal nooit een persoonlijke favoriet worden, maar even je bennen strekken is meer dan mogelijk.

Wij testen vandaag dus de premium Tech MAX die in de basis, waar ik mee bedoel vermogen, frame en rijwielgedeelte, hetzelfde is als de standaard TMAX. Op de instelbare achtervering op de Tech MAX na. De rijervaring op beide modellen is dus hetzelfde.

In de sport modus reageert de 560 net wat pittiger op het gas zonder dat de gasreactie te pittig wordt. De rest van de dag, ook in de regen en in de stad blijft dit de favoriete stand. Na de stad volgt de snelweg en de brug over de Taag waar Jezus zelf de nieuwe TMAX gadeslaat. Goeddunkend kijkt hij toe hoe de snelheid wat wordt opgevoerd. De rechtuit stabiliteit op hogere snelheid maakt indruk, nooit bekruipt het gevoel dat de TMAX de snelheid niet aankan. Een mooie gelegenheid om het instelbare ruitje omhoog te laten schuiven tot ruim boven mijn hoofd. Met mijn 1m83 zit ik hierdoor goed uit de wind, maar tegelijkertijd duwt het vacuüm me naar voren. De zon schijnt en ook in de laagste stand biedt de 560 meer dan genoeg windbescherming, terug naar de laagste stand en houden zo.

Dit soort wegen op een half uurtje rijden. Heel normaal. Als je in Lissabon woont.

Waar in de stad de vering op een stevige, maar prettige manier putdeksels, drempels en andere oneffenheden wegfiltert blijkt diezelfde vering, zonder hier iets aan ingesteld te hebben, garant te staan voor een meer dan prettige handeling en weggevoel. De TMAX nodigt uit tot harder en dieper, excusez le mot. Ook op de bochtige buitenwegen is de gasreactie direct, maar voorspelbaar. Het nieuwe blok biedt meer dan genoeg vermogen om heel rap boven te komen. Wie een hypernaked killer verwacht aan de TMAX heeft waarschijnlijk iets te veel vertrouwen in wat 35 kW kan doen, maar wetende dat de TMAX altijd nog A2 geschikt is weet het motorkarakter indruk te maken. Dat geldt des te meer voor de remmen van de Yamaha. Remvermogen te over, met name vooraan. De achterrem zou gevoelsmatig net iets feller mogen, wat niet betekent dat deze tekort komt.

De route die door Yamaha is uitgestippeld loopt over twee bruggen waarvan de laatste, de Vasco da Gamabrug, met ruim 12 kilometer de langste is. En vandaag ook de natste. Waar de verwachte regen de hele dag uit blijft valt deze nu in één keer uit de lucht. Dat weerhoudt de voorrijder niet van gas op de stuit en met een ruime voorsprong op de limiet vliegen we de brug over. Het ruitje gaat wederom omhoog en nagenoeg droog weet ik de brug over te steken, waarna het zonnetje het weerbeeld weer over neemt.

Omlaag - omhoog - of daar tussenin. Met een druk op de knop.

Terug in de stad staat geeft de boordcomputer, ondanks de brugrace een gemiddeld verbruik van 4,6 liter per 100 km aan. Dit is zelfs minder dan wat Yamaha aangeeft in de brochure. Een mooi getal voor een dag rijden op tempo.

Waar het uitgaande model, dat we in2017 testtenin Zuid-Afrika, van de grond af opnieuw was opgebouwd staat het 2020 model in teken van verfijning.

Wat blijft is het in 2017 totaal vernieuwde en lichtere frame, upside-down voorvork, ride-by wire, tractie controle, keyless starten, D-mode en de opvallende handige op slot te zetten middenbok.

De weersverwachtingen waren dramatisch

Waar de nieuwe TMAX zich in onderscheidt, naast de eerder genoemde motorupgrade, is zijn nieuwe design. De kuipdelen zijn aangepakt waardoor de TMAX een ranker en sportiever voorkomen heeft gekregen. Inderdaad een kans voor Yamaha om de verlichting up te graden naar wat nu de norm is. LED. Hierdoor zijn knipperlichten aan de voorkant in formaat afgenomen en op het eerste gezicht zelfs verdwenen. Frappant hoe dat werkt. De knipperunits van het 2017 model ogen plots gigantisch! De achterkant van de TMAX wordt voor 2020 voorzien van een fraaie T-vormig LED achterlicht. Leuk, maar wat op de weg meer zal opvallen voor met name de passagier is het afgenomen formaat van de achterzijde. Hierdoor kan diegene die meerijdt niet alleen makkelijker bij de voetsteunen, maar ook bij de grond, waardoor op en afstappen minder acrobatiek vereist.

Dan antwoord op de vraag of de Tech Max, het premium model, zijn premium prijs waard is. Op dat vlak kunnen we een heel eind meegaan met Yamaha’s eigen visie dat de TMAX hoe dan ook een premium model is waar klanten goed voor willen betalen. De verkoopcijfers wijzen uit dat het merendeel van de klanten altijd voor de meest luxe versie heeft gekozen. Je koop een TMAX niet uit budget overwegingen, maar omdat je een luxe maxiscooter wilt. De TMAX en de premium Tech MAX kennen in de basis, waar ik mee bedoel vermogen, frame en rijwielgedeelte, geen onderscheid. Op de instelbare achtervering op de Tech MAX na. De rijervaring op beide modellen is dus hetzelfde. Kan je zonder extra’s zoals handvat- en zadelverwarming, instelbare kuipruit, smartphone connectiviteit en afsluitbare vakjes? Ja, makkelijk. De vraag is of je dat ook wilt.

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt twin
Cilinderinhoud 562 cc
Maximaal vermogen: 35 kW bij 7.500 opm
Maximaal koppel: 55.7 Nm bij 5250 opm
Transmissie: Automaat met V-snaar
Eindoverbrenging: riem
Opgegeven verbruik: 4.8l / 100 km

Rijwielgedeelte
Voorvork: 41 mm, upsd, 120 mm veerweg
Achterschokbreker: Monoschock, 117 mm veerweg
Remmen Voor: Dubbele 267 mm schijf, ABS
Achter: Enkele 282 mm schijf, ABS
Voorband: 120/70R15M/C 56H Tubeless
Achterband: 160/60R15M/C 67H Tubeless

Afmetingen
Lengte: 2200 mm
Zithoogte: 800 mm
Rijklaargewicht: 218 kg/ Tech MAX 220 kg
Tankinhoud: 15 liter

Prijs:
Vanaf 11.999 euro/ Tech MAX 13.799 euro (BE)
Vanaf 13.299 euro/ Tech MAX 14.999 euro (NL)

Reageren

Registreer of log in om te reageren...