Eerste test 2020 Triumph Street Triple RS: Sterke zet, straffe prijs

door German Ooms 10 oktober 2019

Het zijn mooie tijden voor de lezers van Motornieuws. Want hoewel we er gedurende het hele jaar als de kippen bij zijn om jullie als eerste van al het motornieuws te voorzien, zijn het tijdens het najaar traditiegetrouw de nieuwe modellen die met de meeste aandacht gaan lopen. En bestaat er iets leuker dan die nieuwe modellen ontdekken en er alles over te lezen? Jazeker, er mee rijden! En dat is precies waarvoor Triumph ons uitnodigde op het circuit van Cartagena voor een eerste test van hun 2020 Street Triple RS.

Cartagena was het decor voor de test.

Sinds de introductie van de eerste Street Triple in 2007 verkocht Triumph maar liefst 90.000 stuks. Met zulke cijfers mag het niet verbazen de Triumph het recept voor dit succes koestert, evalueert en bijstuurt. Dat verklaart voor een deel waarom we nog geen twee jaar na de introductie van een totaal vernieuwde Street Triple opnieuw verrast worden met een grondige update. Het andere deel van de verklaring is natuurlijk de nieuwe Euro 5 norm. Die bepaalt onder meer dat de emissies met een derde naar omlaag moeten. Klinkt misschien eenvoudig maar is het allerminst. Zeker niet als je in een fel bevochten segment van de markt actief bent waarbij elke toegeving op het vlak van vermogen of prestaties genadeloos wordt afgestraft.

Kwaliteitsspullen

Triumph heeft er dan ook alles aan gedaan om de ingrepen die noodzakelijk waren om de Euro 5 norm te halen niet te laten resulteren in mindere prestaties. In tegendeel. De nieuwe Street Triple RS is sterker dan zijn voorganger. Met een middengebied waar liefst 9% meer koppel gerealiseerd wordt. Met dank aan het researchteam dat het blok ontwikkelde waarmee alle motoren in de Moto2 zijn uitgerust. Prestaties zijn natuurlijk niet zaligmakend. Zoals steeds is het ook hier de som der delen die bepaalt hoe een motor rijdt. Op papier zag het er alvast veelbelovend uit. Want met een gelijk gebleven topvermogen van 123 pk, een rijwielgedeelte dat is opgebouwd met kwaliteitsspullen (Öhlins, Showa, Brembo M50...) en een totaalgewicht van slechts 166 kg is ook deze nieuwe Street Triple duidelijk klaar voor de strijd.

De nieuwe Triumph mocht ook de weg op.

Klasse apart

Een korte rit door de bergen rond Murcia en drie sessies op het technische circuit van Cartagena gaven ons de gelegenheid om de theorie te toetsen aan de praktijk. En dat was ruim onvoldoende. Niet om de machine te beoordelen, maar wel om onze honger naar meer kilometers met de nieuwe Street Triple te stillen. Jongens, wat een fantastische machine. Van bij de eerste meters voel je dat alles op deze Brit klopt als een bus.
De zitpositie voelt intuïtief, het rijwielgedeelte is top en het blok is wat mij betreft echt een klasse apart.

De driepitter presteert bij elke toerental, zonder daarbij ooit teleur te stellen of onaangenaam te verrassen. De opbouw van het vermogen is dusdanig, dat dit blok de beste eigenschappen van alle andere gebruikelijke motorconfiguraties in zich verenigt. Helemaal onderin, en dan hebben we het over amper 2000 toeren, slaagt de krachtbron erin om met een ongeziene souplesse het toerental en dus vermogen op te bouwen. Daarna volgt een middengebied om van te dromen en het eindschot is er eentje dat je eerder verwacht bij een potente supersportmachine. Werkelijk ongezien. En verslavend! De Street Triple is daardoor een gemakkelijk te rijden motor.

Heerlijk blok.

Alles naar wens

Maar laat je hierdoor niet misleiden. De Street Triple is desgewenst ook bijzonder snel. Door de kracht van de driecilinder, maar ook door het bijna foutloze rijwielgedeelte. De combinatie Öhlins STX40 achter en Showa vooraan leverende onder de testomstandigheden in een warm en droog Spanje foutloze prestaties. Idem dito voor de Brembo M50 remmen in het voorwiel. Veel remvermogen en perfect te doseren, zeker wanneer je de tijd neemt om de multi-instelbare Brembo remhendel helemaal naar je wensen in te stellen. Prachtig systeem overigens. Standaard staat de Street Triple op Pirelli Diablo Supercorsa’s SP V3 en ook die gaven geen krimp.

Balls and beauty

Rij-modi

De combinatie van het uitmuntende blok en het zeer geslaagde rijwielgedeelte zouden ons haast doen vergeten dat de Triumph ook heel wat elektronische hulpmiddelen aan boord heeft. Je hebt de beschikking over vijf verschillende rij-modi (road, rain, sport, track en rider) die je kiest met de knoppen op de linker- en rechter stuurhelft. De bediening verloopt relatief vlot en de menuopbouw voor alle andere instellingen is duidelijk van structuur en overzichtelijk. Voor de circuittest reed ik uitsluitend in de track-modus en die deed zijn werk onopvallend en dus goed. Tijdens de ochtendrit rond Murcia experimenteerde ik met de andere rij-modi maar die rit was te kort voor degelijke conclusies.

Go-Pro

De nieuwe Street Triple RS beschikt over een totaal nieuw dashboard en daar scoort de Street Triple toch wel een lagere score. Hoewel het TFT scherm er aanvankelijk attractief uitziet, is de afleesbaarheid eerder matig. Vooral de weliswaar originele weergave van het toerental is niet duidelijk leesbaar en dus minder geslaagd. Hetzelfde geldt voor de instelbare schakelindicator. In plaats van de gebruikelijke flitsled laat Triumph de kleur van de toerentalweergave veranderen van blauw over oranje naar rood. Origineel, maar niet duidelijk. Verder beschikt het dashboard over tal van extra mogelijkheden die via de MyTriumph-interface beschikbaar zijn. Denk daarbij onder meer aan een turn-to-turn GPS. Net als bij de Scrambler 1200 kan je via het dashboard van de Street Triple vanaf nu ook je Go-Pro camera bedienen tijdens het rijden.

Straffe prijs, straffe motor

Triumph heeft niet lang gewacht om de Street Triple RS een update te geven. En hoewel het enthousiasme over het huidige model nog groot was, is de 2020 Street Triple gewoon opnieuw een stukje beter geworden. Het is een machine die ruim inzetbaar is, die een enorme hoeveelheid rijplezier verschaft en die naar goede Triumph-gewoonte perfect is afgewerkt. Rest ons alleen de prijs. U las in het voorgaande namen als Öhlins, Brembo M50 enz… Dat is geen goedkoop spul. Bovendien is de RS het topmodel uit de Street Triple reeks. Je hoort me komen... Maar hier komt de mooiste verrassing in dit verhaal: de nieuwe Street Triple RS kost in België 11.500 euro. Dat is 680 euro minder dan het vorige model. Met deze prijs wordt de nieuwe RS wel heel sterk in de markt geplaatst en dat is voor pakweg de KTM Duke 790 (9.790 euro ) misschien niet meteen goed nieuws. De Triumph is nog slechts een fractie duurder maar is lichter, sterker en heeft duurdere onderdelen aan boord. Of hij ook daadwerkelijk beter is, dat zal pas blijken uit een vergelijkende test.
Wordt dus zeker vervolgd!

Foto's: Triumph

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 3-in-lijn
Cilinderinhoud: 765cc
Max. vermogen: 123 pk (90.5 kW)/11.750 opm
Max. koppel: 79 Nm/9350 opm
Transmissie: zesbak, ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Aluminium twin spar frame
Voorvering: 41 mm Showa BPF USD, volledig instelbaar
Achtervering: Öhlins STX40 monoshock, volledig instelbaar
Voorrem: 310 mm schijven met radiale Brembo M50 vierzuigerremklauwen
Achterrem: 220 mm schijf met Brembo enkelzuigerremklauw

Afmetingen
Banden voor/achter: 120/70-17 / 180/55-17
Drooggewicht: 166 kg
Zithoogte: 840 mm
Tankinhoud: 17,4 l.

Prijs
België: €11.500 euro
Nederland: €13.800 euro

Bekijk hieronder de uitgebreide fotogalerij



Pluspunten
Motorblok
Prijs
Stuureigenschappen
Kwaliteitsonderdelen

Minpunten
Afleesbaarheid dashboard

Reageren

Registreer of log in om te reageren...