Eerste test 2020 Kawasaki Ninja 650: Passionele partner

door Thierry Sarasyn 14 april 2020

Het deed deugd om met de nieuwe Kawasaki Ninja 650 op pad te trekken. Niet alleen omdat motorrijden in België momenteel op zijn zachtst gezegd bijzonder moeilijk is, maar ook omdat de nieuwe Ninja getuigende is van een combinatie van gezond verstand, straffe technologie en een vleugje passie.

Als het in eigen land niet mag...

Het gebeurt wel vaker dat een motor voorgesteld wordt op een zuiderse locatie met gegarandeerd mooi weer en de geknipte routes. Wel, de test met Kawasaki’s nieuwste Ninja gebeurde in eigen land. Dat kon omdat we in dit geval met de Ninja beroepshalve op pad gingen. Zonnetje op de helm, goede fotograaf achter ons aan en verkeersluwe wegen. Perfecte omstandigheden om uit te vlooien hoe goed de nieuwe Ninja is en of ie wel beter is dan het vorige model.

Nieuwe lijnen voor de Ninja 650

Comfort en stijl

Want laat het duidelijk zijn, in ons notitieboekje over het vorige model stonden eigenlijk geen slechte opmerkingen. Maar stilstaan is achteruit gaan en dus gingen ze bij Kawasaki toch naarstig aan de slag om de middenklasse Ninja opnieuw een stap vooruit te laten zetten. Zo is er nieuwer en scherper ogend kuipwerk, de ruit werd vlakker, de lichten kregen een fikse upgrade (overal full LED verlichting nu), er is een schitterend – en vooral bruikbaar - nieuw 4.3 inch TFT kleurenscherm met smartphone connectiviteit en de passagier kan rekenen op een verhoogd comfort. Wil je dat liever niet aan je wederhelft kenbaar maken, dan is er als optie een afdekkapje voor dat passagierszadel; een onderdeel van een uitgebreid aanbod aan accessoires voor de Ninja. Alles kan beter? Dat wordt hier perfect aangetoond. Gek wel dat er geen USB aansluiting te bespeuren valt.

Veel kracht onderin, dus het kan ook al eens wat rustiger.

Supersport of Sport Tourer?

Rijden met de Ninja 650 was altijd al een leuke ervaring en dat is hier nog steeds het geval. Motorisch zijn er geen opvallende wijzigingen en ook het rijwielgedeelte blijft op een aantal detailaanpassingen hetzelfde. En dat is goed. De Ninja voelt onmiddellijk vertrouwd aan. Met gezonde kracht onderin en een nog vinniger top end.

De supersport klasse ligt op apegapen. Wie een middenklasse sportmotor koopt, doet er goed aan om rekening te houden met de kwaliteiten op de openbare weg. En dat is waar de Ninja 650 in uitblinkt.


De Ninja heeft niet het schreeuwerige en hoogtoerige karakter van een pure supersport, maar biedt daarentegen veel meer bruikbkare kracht onderin. En dat is één van de belangrijkste argumenten om een Ninja 650 in huis te halen. Kijk, de supersport klasse ligt op apegapen. Wie een middenklasse sportmotor koopt, doet er goed aan om rekening te houden met de kwaliteiten op de openbare weg. En dat is waar de Ninja 650 in uitblinkt. Ok, je kunt er een circuitdagje mee meepikken, maar dan liever op Mettet dan op Francorchamps.

Dit is mooi én functioneel

Souplesse en punch

Daartegenover staat dat hij ronduit schitterend rijdt op de openbare weg. Er zit punch bovenin, maar als je op een doordeweeks tempo wilt rijden, moet je niet constant op zoek naar de juiste versnelling of schakelen alsof je op een tweetakt 125 cc op pad bent. De souplesse van de Ninja is ronduit schitterend.

Het is niet makkelijk om een blok te laten voldoen aan EURO5 normen. Als je dat klaarspeelt en er dan ook nog het motorkarakter van de Ninja aan kunt meegeven, heb je goed werk geleverd.

Gespreid koppel

En ze zijn ook slim geweest. Hoe? Wel door goed na te denken over wat nuttig is en wat niet. Tractiecontrole en rij-modi zitten bijvoorbeeld niet op deze motor. En dat is in dit geval geen nadeel. Als het vermogen zo goed controleerbaar is zoals op de Z650, heb je op een middenklasse naakte twin geen tractiecontrole of rij modi nodig. Niet in de 68 pk versie, niet in de A2 uitvoering.

Koffersetje monteren en we trekken er met plezier mee op reis. Als het dan toch in eigen land moet, wellicht naar de Ardennen. De bochtige wegen daar zijn gesneden koek voor de Ninja.


Meer dan de 68 pk, is het koppel van 66 Nm van belang. Dat zorgt ervoor dat je vlot uit elke bocht accelereert. De manier waarop dat koppel verdeeld werd, resulteert in een bijzonder gelijkmatig motorkarakter. Geen plotse piek, maar een voelbaar stijgende curve met bruikbaar vermogen dat al beschikbaar is tussen 2.500 en 3.000 opm. Koppel dat aan een strak rijwielgedeelte en een set uitstekende remmen en je komt tot de slotsom dat de 2020 Kawasaki Ninja 650 een uitstekende motorfiets is. Met een onveranderd sport touring potentieel. Koffersetje monteren en we trekken er met plezier mee op reis. Als het dan toch in eigen land moet, wellicht naar de Ardennen. De bochtige wegen daar zijn gesneden koek voor de Ninja.

Nu we het toch over de Ninja’s hebben: sinds de Z1000 SX een naamsverandering naar Ninja heeft ondergaan, is dat Ninja aanbod van Kawasaki niet puur sportief meer. Sport Touring hoort daar nu duidelijk ook (steeds nadrukkelijker) bij. Met de H2 SX, de 1000 SX en deze middenklasser is die Ninja-afdeling meteen mooi gevuld.

Uitstraling

Maar daarmee is de kous niet af. Een motorfiets moet wat ons betreft méér doen dan goed presteren. En motorfiets moet je beroeren. En je laten dromen.

De beste motor ter wereld zal nooit een topper worden als hij er niet goed uitziet en geen uitstraling heeft.


In deze tijd moet hij je passie om te rijden laten opflakkeren telkens als je er naar kijkt. En wanneer het allemaal weer wél kan, moet je er met trots kunnen afstappen aan ieder terras waar je stopt of voor de garage van je maat waar je gestopt bent. De beste motor ter wereld zal nooit een topper worden als hij er niet goed uitziet en geen uitstraling heeft. Omgekeerd is uitstraling dan ook weer niet alles, wie een oude Italiaan in zijn garage heeft staan, zal het beamen.

Goede punten voor de stijl-afdeling bij Kawa.

Portie passie

De Ninja 650 scoort goed op alle vlakken. Kwalitatief zijn er vanzelfsprekend geen problemen. De prestaties zijn voorbeeldig. En de stijl is inspirerend. We reden met de wit-zwarte uitvoering en deze verrassende kleurstelling is absoluut geslaagd. Maar ook de andere versies mogen er zijn. De verder doorgedreven Ninja styling en de algemene attitude van de motor zijn spot on. Kawa mag dan wel slim geweest zijn in de keuze van het motorkarakter en de configuratie, maar dat waren ze ook al bij de vorige versie. Maar in de vernieuwde styling en de verhoogde kwaliteit van de onderdelen, schuilt passie. Die combinatie van hartstocht en kwaliteit is wat ons betreft essentieel voor een motorfiets. En een scherpe prijs is net zo belangrijk voor verkoopsucces. Met 7.799 euro vinkt Kawa ook dit vakje af. Omdat hij bovendien ook gebruiksvriendelijk is, biedt de 2020 Ninja 650 een stevige dosis passie voor elke dag. Dat is meer dan waar heel wat relaties het moeten mee doen...

Foto's: Thierry Dricot

Meer weten over de 2020 Kawaski Ninja 650?

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: Vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin
Cilinderinhoud: 649 cc
Maximaal vermogen: 68 pk bij 8.000 opm.
Maximaal koppel: 66 Nm bij 6.700 opm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizen frame
Voorvork: 41 mm telescoopvork
Achterschokbreker: Horizontal Back Link monoshock
Remmen voor: Dubbele 300 mm schijven met dubbelzuiger remklauwen
Remmen achter: 220 mm schijf met enkelzuiger remklauw
Voorwiel: 17 inch
Achterwiel: 17 inch

Afmetingen
Wielbasis: 1410 mm
Zithoogte: 790 mm
Drooggewicht: 193 kg
Tankinhoud: 15 liter

Prijs
België: 7.799 euro
Nederland: 8.699 euro

Reageren

Registreer of log in om te reageren...