Eerste test 2020 Kawasaki Ninja 1000 SX: Alles in één?

door Thierry Sarasyn 1 februari 2020

Sinds zijn debuut in 2011 is de Kawasaki Z 1000 SX de grote animator gebleven in een sport-touring klasse die jaar na jaar dunner bevolkt lijkt te worden. Met niet alleen een naamsverandering van Z naar Ninja maar ook belangrijke verbeteringen, zou de nieuwbakken Ninja wel eens de motor kunnen worden die deze heerlijke klasse nieuw leven in kan blazen. Van animator tot reanimator?

De nieuwe Ninja 1000 kan sport-touring weer hip maken.

Nieuwe motor, nieuwe naam

In de jaren waarin sportmotoren hoogtij vierden, kozen bijdehandse motorrijders vaak voor een sport-touring versie. Omdat dit type motoren op de openbare weg meer dan doorsnee sportprestaties kan neerzetten en daar nog belangrijke troeven aan toevoegt. Begin de eenenrwintigste eeuw was een sport-touring motor bijgevolg niet alleen een verstandige, maar ook een populaire keuze. Nu is alleen dat eerste nog waar, want de rol van sporttourers is voor een deel overgenomen door de dual sports.

Begin de twintigste eeuw was een sport-touring motor niet alleen een verstandige, maar ook een populaire keuze. Nu is alleen dat eerste nog waar.


Ook al heeft Kawasaki met de Versys 1000 een belangrijke speler in dat segment, het belet hen niet om de (ex) Z 1000 SX grondig te verbeteren en hem in de Ninja familie in te lijven. De agressievere stijl en het toegenomen potentieel ondersteunen die beslissing, maar voorlopig vergist een aantal mensen zich nog af en toe van naam.

Dat heb je ook na aan scheiding en een nieuw lief. Alles went.

Verplicht: terrasje in de winter als je in Spanje bent.

Krachtlijnen

De 2020 Ninja 1000 SX dus. We sommen hier nog even de krachtlijnen van de vierde generatie van Kawa's sport-tourer op:

- TFT scherm
- LED verlichting
- Nieuw en scherper Ninja uiterlijk
- Instelbaar windscherm
- Tractiecontrole
- Cruise control
- 4 Rij-modi
- Enkelzijdige demper
- Upgrades aan het blok
- Smartphone connectiviteit
- Comfortzadel standaard
- 12.000 km onderhoudsintervallen
- Assist en slipperkoppeling
- Twee optiepakketten (Performance en Touring)
- Modelspecifieke Bridgestone Battlax S22 banden

Hyper stabiel in snelle slingers

Thuiskomen

Kawasaki stelde de nieuwe Ninja voor aan de Europese pers in en rond het – overigens heerlijke - Spaanse Cordoba. Gek dat je zo ver van huis, toch kunt thuiskomen. Want zo voelt het als je een been gooit over de nieuwe Ninja 1000 SX. Weinig motorfietsen geven je een instant gevoel dat alles klopt. De Ninja doet dat wel. Met een juiste balans van wat je van een motor mag verwachten die claimt sportieve kwaliteiten te combineren met touring eigenschappen.

Weinig motorfietsen geven je een instant gevoel dat alles klopt. De Ninja doet dat wel.


Eigenlijk moet je maar een paar meter met de Ninja 1000 SX rijden om al te weten wat je mag verwachten. En naarmate je de motor gaat pushen, voel je dat die verwachtingen ingelost en overtroffen worden.

Alles in één?

Samenspel ophanging en banden

Ondanks zijn 235 kg (rijklaar) is de Kawasaki verrassend wendbaar. Met dank - ook - aan de vernieuwde 41 mm instelbare upside down vork en de Battlax S22 banden die Bridgestone speciaal voor de nieuwe Kawasaki ontwikkelde.

Aan hoge snelheden is de Ninja loepzuiver en stabiel. Bij trager bochtenwerk lijkt hij lichter dan de weegschaal laat vermoeden.
Daardoor kan Kawasaki naast de sportieve kwaliteiten en touring-capaciteiten ook nog een potentieel voor woon-werk verkeer aan de kenmerken van zijn SX toevoegen. Wie het niet voor de hand liggend vindt om met een 1000 cc door druk verkeer naar het werk te rijden, moet maar eens het aantal adventure motoren tellen dat door files laveert.

TFT scherm en connectiviteit met je smartphone.

Vanzelfsprekend

Tijdens de test geraakten we meer en meer verslingerd aan de nieuwe Ninja. Niet omdat we zeer sportief over Spaanse wegen konden knallen en evenmin omwille van het feit dat we na 7 uur in het zadel opvallend fris afstapten. Het ging hem vooral om het gemak en de vanzelfsprekendheid waarmee alles verloopt. De bediening van elektronica gaat als vanzelf. Rij-modus kiezen? Eitje. Cruise control? Intuïtief te bedienen. Tractiecontrole? Grijpt nagenoeg onmerkbaar in.

Alles klopt.

Veel of heel veel?

Het blok dan. 142 pk voor wie in België een BIV van 867 euro wil betalen. 106 pk voor wie het bovenin wat minder mag zijn en voor 123 euro BIV kiest. In beide gevallen heb je een verbeterde krachtbron die – het is een vier-in-lijn – indruk maakt met zijn romig karakter onderin, de kracht in het midden en de vlammende prestaties bovenaan. Het gevolg is dat je bij alle toerentallen een motorfiets hebt die reageert net zoals jij dat wilt.
Shortshiften en aan gezapige snelheden in vijfde of zesde rijden? Het kan. Net zo goed als het blok in een sportieve bui in zijn derde tot 160 km per uur (of meer) pushen.

De agressievere Ninja styling valt op.

Extra?

Bij dergelijke hoge snelheden voel je dat Kawasaki met het standaard windscherm gekozen heeft voor sportiviteit. Het is eenvoudig instelbaar maar werkt vooral voor wie er in een sportieve houding achter wegduikt. Er is een optioneel hoger scherm. Samen met de koffers en de handvat verwarming zijn dit de opties die we er graag zouden bij nemen. Ze maken deel uit van het Touring-pakket.
Met het Performance- en het Touring-pakket biedt Kawasaki voor een betaalbare prijs nuttige packs die de kans bieden om het accent meer te verleggen naar sport of touring.

Zonder koffers oogt en rijdt-ie sportiever.

Voorbarig?

Het resultaat van deze test is dat we voor onze beurt gaan spreken: we moeten (nu ja...) immers eind deze week in Las Vegas nog aan de slag met de Kawasaki Z H2 super naked. Desondanks is de Ninja 1000 SX, wat MotorNieuws betreft, nù al de Kawasaki van het jaar. Wegens gemakkelijk, potent, veelzijdig en foutloos. Het is nog maar de vraag of Kawasaki er goed aan gedaan heeft om hem tot dit niveau te verheffen. Wie er eentje koopt zal de komende vijf jaar er niet eens aan dénken om nog een andere motor te kopen.
Slecht voor de cijfers mannen!

Foto’s: Kawasaki


Meer weten over de 2020 Kawaski Ninja 1000 SX?

Meer weten over de kledij in deze test?

Er valt ook iets te zeggen voor de witte versie...

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: Vloeistofgekoelde viertakt vier-in-lijn
Cilinderinhoud: 1048 cc
Maximaal vermogen: 142 pk bij 10.000 opm.
Maximaal koppel: 111 Nm bij 8.000 opm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Aluminium dubbel balkenframe
Voorvork: 41 mm telescoopvork, instelbaar
Achterschokbreker: Asymmetrisch geplaatste monoshock, instelbaar
Remmen voor: Dubbele 300 mm schijven met vierzuiger remklauwen
Remmen achter: 250 mm schijf met enkelzuiger remklauw
Voorwiel: 17 inch
Achterwiel: 17 inch

Afmetingen
Wielbasis: 1440 mm
Zithoogte: 835 mm
Drooggewicht: 235 kg
Tankinhoud: 19 liter

Prijzen en accessoires
België: 13.999 euro
Nederland: 15.849 euro
Tourer pakket: 1.199 euro
Performance pakket 1.399 euro

Bekijk hier de uitgebreide fotogalerij van de Kawasaki Ninja 1000 SX test:

Reageren

Registreer of log in om te reageren...