Eerste test 2019 Royal Enfield Continental GT 650 en Interceptor 650: EERBETOON

door motornieuws 14 april 2019

Het was al op de EICMA in 2017 dat we voor het eerst de Royal Enfield Interceptor en Continental GT 650 mochten aanschouwen. Nu hebben we beide motorfietsen ook daadwerkelijk kunnen testen.

Beetje geschiedenis

Royal Enfield produceerde vroeger al een verticale twin, in de dagen waarin het bedrijf nog Brits was. Sinds het onder Indische vlag geproduceerd wordt, hebben de Royals zich toegelegd op mono’s. Tijden veranderen en elk zichzelf respecterend merk evolueert. En dus bouwt Royal Enfield nu weer een verticale twin. En niet zomaar een twin. Voor de ontwikkeling ervan werd er een R&D centrum opgericht in Leicestershire in Groot-Brittannië. Daar werken 150 personeelsleden aan onderzoek en productie, gestart met de Himalayan 410 vorig jaar en nu dus de 650 cc twins.

Harris Performance tekent voor het chassis

Harris Performance

Onze enige ervaring tot nog toe op een Royal Enfield dateert van die keer dat we in een grijs verleden met de Continental GT 535 op pad gingen. Een motorfiets aangedreven door een langeslag blok dat afgeleid was van dat van de Bullet. Interessante motorfiets met een blok dat een beetje gedateerd aanvoelde, maar wel een zeer degelijk rijwielgedeelte had. Onderzoek leerde ons toen dat het frame door Harris Performance ontwikkeld was, een referentie in framebouw. Als we goed kijken naar het frame van de GT650 (en de Interceptor neef) zien we dat het chassis heel veel gelijkenissen vertoont met dat van de 535.
Tijdens de persconferentie op de vooravond van de test, leerden we dat Harris Performance nu deel uitmaakt van de Indische groep. Kijk, een mysterie opgelost!

De Interceptor is comfortabel

Modern én traditioneel

Het valt niet te ontkennen dat het blok inspiratie zoekt in de jaren vijftig. Vooral als je het van de linkerkant bekijkt, zie je het design dat doet denken aan een afzonderlijke versnellingsbak. Niet dus, want het blok is gewoon op en top modern. Er is wel een 270° ontstekingsvolgorde voor de twin, Engelse tradities moet je in ere houden. Uit de 648 cc puren de heren van Royal Enfield 47 pk en laat dat nu ook net het maximum toelaatbare vermogen voor een A2 rijbewijs zijn. Mooi meegenomen als jongeren ook al meteen in stijl kunnen rijden.

Retro look, modern blok

Gedeeld platform

In stijl rijden, betekent in dit geval ook vlot rijden, want 80 procent van het vermogen is al beschikbaar bij 2.500 opm. Het blok draait echt bijzonder vlot. Rijdend noch in stilstand voel je veel trillingen en de injectie is perfect afgesteld. Een kleine olieradiator is discreet gepositioneerd voor het blok.

Beide motoren worden op een gedeeld platform gebouwd en verschillen van elkaar in details. De Interceptor ontleent zijn naam aan een model dat voor de Amerikaanse markt gemaakt werd in de sixties en valt op door het grote en brede stuur, de 13,7 liter tank en een gestikt zadel. Op GT zien we gescheiden stuurhelften, een langer maar kleiner 12,5 liter benzinereservoir en een glad en lager zadel. De GT weegt ook 3 kg minder en klokt dus net onder de magische grens van 200 kg af. Dat is wellicht omdat er geen middenbok op zit.

De Continental GT biedt een beetje extra sportiviteit.

Elastische twin

Deze GT was ook de motor waarmee we de test aanvatten. In de omgeving van het Franse Beaune vonden we een perfect testparcours met heerlijk slingerende wegen en flauwe hellingen. Het blok voelt onmiddellijk vertrouwd aan, de bedieningsknoppen ook, het rem- en koppelingshendel zijn niet instelbaar. Het instrumentenbord is sober, maar biedt alle nodige info.

Het blok valt op door zijn soupplesse. In zijn zesde rij je aan 2.000 opm zonder enige protest. Eens daarboven spint de tweecilinder vrolijk naar hogere toerentallen, met een kleine duwtje extra rond de 4.500 opm. Noem dit gerust een elastische twin, een blok met een enorme veerkracht.

Het eerder stugge frame gekoppeld aan een soepele afstelling van de ophanging zorgt voor een goed stuurgedrag en een duidelijke feedback. Geen spartaanse toestanden hier, maar een degelijk comfort en een verrassend aangename zithouding. Dit is geen al te grote motorfiets, maar toch zitten de knieën in een hoek waarmee je uren kunt blijven rijden.
Bij een koffiestop wisselen we van motor en stappen we op de Interceptor. Daar zorgt het bredere stuur onmiddellijk voor een nog meer ontspannen zithouding. Dat is meteen ook het belangrijkste verschil, want de twin en de afstelling ervan, zijn identiek.

De twin is soepel bij zo goed als alle toerentallen.

Ode aan de nostalgie

Dat betekent meteen ook dat het ook op de Interceptor leuk rijden is. Geen pk-brakend blok, maar met zijn 52 Nm koppel heb je over het grootste deel van het toerengebied best wat kracht ter beschikking. En dat is meteen ook het grote voordeel van de tweecilinder versies. Er is meer punch en het motorkarakter is een stuk(je) vlotter dan op de mono’s.
Daarmee toont Royal Enfield meteen ook dat het hen om méér te doen is dan alleen maar klassiek ogende motorfietsen bouwen. Zowel de Continental GT als de Interceptor voegen aan die klassieke looks ook nog een verhoogd prestatieniveau toe, dat deze Enfields meteen op het niveau zet van de meer courante en bekende neo classics. Een ode aan nostalgie met kennis van hedendaagse technologie.

Het zijdeksel verbergt een sleutelset.

Aangenaam druk?

Als je bovenop alles wat we hierboven vermeldden, ook nog weet dat beide versies (ver) onder de kaap van de 7.000 euro blijven en Royal Enfield dermate zeker is van zijn zaak dat ze ook nog drie jaar garantie geven, dan kom je tot de conclusie dat de invoerders bij MotoMondo het de komende jaren misschien wel (aangenaam) druk gaan krijgen met dit tijdloze merk.

Foto's: Royal Enfield


Meer weten over de motorkleding in deze test?

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: Luchtgekoelde staande twin, 4 kleppen/cilinder
Cilinderinhoud: 648 cc
Maximaal vermogen: 47 pk bij 7.250 opm
Maximaal koppel: 52 Nm bij 5.250 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen brugframe vooraan,
Voorvork: Öhlins 41 mm, niet instelbaar
Achterschokbreker: Instelbare twin shock
Remmen voor: Enkele 320 mm schijf met dubbelzuiger remklauwen
Remmen achter: 240 mm schijf met enkelzuiger remklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1400 mm (Interceptor) 1398 mm (GT)
Zithoogte: 804 mm en 793 mm (GT)
Rijklaar gewicht: 202 kg en 199 kg (GT)
Tankinhoud: 13,7 liter en 12,5 liter (GT)

Prijs
België: 6.599 euro (Interceptor) en 6.799 (Continental GT)
Garantie: 3 jaar

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van deze test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...