Eerste test 2019 KTM 690 Enduro R: Puur Avontuur?

door Thierry Sarasyn 12 februari 2019

Deel twee van de 2019 KTM 690 test brengt ons bij de Enduro R. Een contradictio in terminis, want KTM plaatst de Enduro R niet in zijn enduro segment. Een teken dat meer is dan een enduro. Of minder?

X Factor?

Het hangt er maar van af wat je als enduro bestempelt. Vanaf 1976 mocht je een XT500 als enduro beschouwen. In de jaren tachtig was een XL600R ook al een enduro. En zo kunnen we wel een tijdje doorgaan. Geen van de hiervoor genoemde motoren zocht het in extremen. Maar het waren wel motoren die primair voor off road gebruik bedoeld waren en deels door hun veelzijdigheid, deels door hun uitstraling een breder publiek aanspraken.
Het is de vraag of de X-factor van de 690 Enduro R zal volstaan om dit ook in België te doen. Wegens niet al de veel off road mogelijkheden alhier. En al zeker niet de brede open pistes waar de 690 R ontegensprekelijk in zijn sas is. Maar dat mag er ons vooral niet van weerhouden om de 690 R op zijn kwaliteiten te testen. En dat is precies wat we deden in de Algarve, een stukje off road paradijs in de hoek van het Iberisch schiereiland.

Winterdipje?

Specifiek

Voor de meer technische benadering van het blok, verwijzen we graag naar de test van de 690 SMC R elders op deze fijne website. Je komt er door op de link onderaan dit artikel te klikken. Het wil trouwens niet zeggen dat de Enduro een SMC R is met grotere wielen. Er is veel meer verschil, zo groot zelfs dat het onbegonnen werk zou zijn je Enduro R om te bouwen tot een SMC R of omgekeerd. Niet alleen de wielen en ophanging zijn anders, ook de remmen, het zadel en vooral: de elektronica. Net zoals op de SMC R is er een zeer specifieke elektronica ontwikkeld voor de Enduro R. Dat wil zeggen dat je naast de zeer veilige basismapping ook kunt kiezen voor een mapping waar de tractiecontrole wheelies en een zeker mate van wielspin toelaat en je met mate de achterrem kunt blokkeren. Goed genoeg voor de doorsnee rijder of voor een gezapig ritje, als je écht hard wilt gaan, schakel je beter de tractiecontrole uit en kies je voor een volledige uitschakeling van het ABS achteraan.

De Enduro R is een meid voor alle werk.

Pittige route

En hard gaan kun je best met de Enduro R. Het is een heel leuke gewaarwording om met 74 pk en een up&down quickshifter off road paden aan te vallen. Aanvankelijk leek het dat de Enduro R een nadrukkelijker input nodig had om de quickshifter te activeren, maar misschien lag dat gewoon aan het overstappen van vinnige wegmotor naar een motor met een 21-duims voorwiel en pure off road focus.

Van een merk als KTM mag je verwachten dat ze de off road route pittig maken. En dat de voorrijder wellicht enkele nationale endurotitels op zak heeft.


Naarmate de rit vorderde, wenden we beter aan het systeem van schakelen zonder koppeling. Het helpt echt om sneller en vlotter te rijden en zelfs af en toe vlotter door technische stukken te komen. De assist hulp op de koppeling maakt ze trouwens erg licht te bedienen op momenten waarop je als off road rijder al eens met de koppeling moet spelen om vlot ergens doorheen te geraken.
Van een merk als KTM mag je verwachten dat ze de off road route pittig maken. En dat de voorrijder wellicht enkele nationale endurotitels op zak heeft. Geen idee of dat zo was, maar die kerel kon wel rijden als een dakar winnaar. Dat hij uiteindelijk op één van de technische stukken op zijn snufferd ging, was onder de gegeven omstandigheden een opsteker. Zelfs godenkinderen kunnen falen.

Heerlijk sturend over Portugals off road wegen.

Concept

Terug naar de 690 Enduro R en het unieke concept. Net zoals de XT en de XL waar we het in het begin van deze bijdrage over hadden, is ook deze jongen geschapen met off road als focus. Maar dan wel op een platform dat die off road niet als een competitiesport ziet, maar als een liefhebberij. Wie de Dakar wil rijden of het BK enduro weet al langer aan welke deur ze bij KTM moeten kloppen. Maar op wie richt de Enduro R zich dan?

Pure pret om daar de Enduro R te laten uitbreken en gebruik makend van de quickshifter door de versnellingen te razen aan snelheden waarbij je zelfs op de openbare weg je rijbewijs kwijt speelt.


Wel, laten we het houden op off road rijders die met hun motor ook op de weg willen. Maar toch meer willen dan een boerenwegel oprijden. Tijdens de test deden we dan ook veel meer dan dat. Een deel van de route voerde over bergen en door dalen op brede maar onverharde wegen. Pure pret om daar de Enduro R te laten uitbreken en gebruik makend van de quickshifter door de versnellingen te razen aan snelheden waarbij je zelfs op de openbare weg je rijbewijs kwijt speelt. Maar daarmee was de kous niet af. De routre leidde ons ook daar technische stukken. Modder, rotsen, riviertjes. De Enduro R kon het allemaal vlot aan, vlotter dan we dachten. En dat zonder pure endurobanden. Met de smalle bouw vooraan, staan je kniëen trouwens niet verder uit elkaar dan op een EXC 250.

Erg smal tussen de benen. Perfect voor controle.

Verrassend op de weg

Het is dus in zekere zin verrassend dat de Enduro R het ook op de openbare weg erg goed doet. We reden al bij al niet zo veel trager op de openbare weg dan we enkele uren daarvoor met de SMC R hadden gedaan. Met dank aan het verbeterde blok, de WP ophanging en het aanepaste frame. Laat dus vooral de off road kwaliteiten van de Enduro R je niet laten geloven dat hij niet geschikt is voor de openbare weg. Met de banden waarmee hij in België standaard geleverd wordt, moet hij zelfs nog iets meer grip en bieden en een tikkeltje scherper sturen dan met de noppenbanden van de test.

Dit voelt niet aan als een 690

Off Road Spirit

In die zin mag je hem gerust qua invalshoek vergelijken met iconische mono’s zoals de XT en de XL. Maar dan op het niveau dat je van een motor anno 2019 mag verwachten. Met hoogwaardige componenten, elektronica om u tegen te zeggen en een blok dat door de verbeteringen nog nauwelijks als een mono aanvoelt. Dat moet hem zelfs in aanmerking laten komen om als adventure motor mee op pad te trekken.

Dat wetende moet je het jammer vinden dat de mogelijkheden in België voor de Enduro R kleiner zijn dan in gelijk welk ander Europees land. Het zou mooi zijn als de Enduro R er kan toe bijdragen dat die off road spirit ook een beetje terugkeert op Vlaamse en Waalse wegen. Want zijn wegkwaliteiten zijn verrassend, zijn vermogen toereikend en het off road potentieel groot. Als je het zo bekijkt, heeft de 2019 KTM Enduro R zelfs in België een kans. Het is ‘m gegund.

Foto’s: Sebas Romero


Meer weten of de KTM 690 Enduro R?

Lees hier de test van de KTM 690 SMC R

Ook op de openbare weg best te pruimen.

Technische gegevens en prijs

Motorblok
Type: Vloeistofgekoelde LC4 Monocilinder
Cilinderinhoud: 689 cc
Vermogen 74 pk @ 7.900 opm
Koppel 73Nm @ 5.700 opm
Versnellingen 6
Koppeling Natte koppeling met slip/assist functie

Rijwielgedeelte
Remmen voor: Dubbele 320mm schijven, radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen, ABS
Remmen achter: Enkele 245mm schijf, 2 zuigers. ABS
Vering voor: 48 mm WP, volledig instelbaar.
Vering achter: WP monoshock, volledig instelbaar

Maten, gewichten en prijs
Zithoogte: 890 mm
Wielbasis: 1.450 mm
Tankinhoud: 13,5 liter
Droog gewicht: 147 kg
Prijs: 10.699 euro

De onvolprezen LC4 mono.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...