Eerste test 2019 Kawasaki Z400: OptimaliZatie

door Thierry Sarasyn 4 april 2019

Terwijl er bij de sportmotoren nog altijd een wedren is om de hoogste pk-berg aan te bieden, tekent er zich in andere klassen een andere trend aan: een zoektocht naar bruikbaar vermogen. En 'bruikbaar vermogen' is veel meer dan een modewoord. Kawasaki toont met de Z400 dat het een sleutel kan zijn tot optimalisatie van de moeilijke balans tussen gebruiksvriendelijkheid en prestaties.

Stukken beter

De Z400 is de opvolger van de Z300. Dat is een belangrijk feit om in het achterhoofd te houden bij het verder lezen van deze test. De Z300 was immers lang geen slechte motorfiets. Maar de Z400 is op alle vlakken beter. En niet zomaar een beetje. De Z400 puurt immers 45 pk (39 voor de 300) uit de paralleltwin die zijn inhoud zag stijgen tot 399 cc.

Gewoon wat cc’s en de daaraan logischerwijs gekoppelde pk’s aan een motor toevoegen, kun je moeilijk als optimaliseren van een project beschouwen.


Daarmee zit de nieuwe Z aan de maximumgrens voor een A2 rijbewijs, maar tegelijkertijd biedt hij een veel groter rijplezier en gebruiksgemak. Ook het koppel ging immers met 11 Nm de lucht in en dat betekent dan weer dat je over een groter toerenbereik kracht ter beschikking hebt. Echter, gewoon wat cc’s en de daaraan logischerwijs gekoppelde pk’s aan een motor toevoegen, kun je moeilijk als optimaliseren van een project beschouwen. Kawasaki deed meer. Zo staat er nu een 41 mm vork onder de Z, het design werd een stuk agressiever en de remmen zijn verbeterd.

Uiterlijk, maar vooral ook innerlijk anders dan de Z300

Slim

Kijk, dan kom je tot een motor die in dezelfde klasse speelt, maar op essentiële vlakken beter is. En dat is slim. Want zo wordt de Z400 een interessante keuze voor een breder publiek. Natuurlijk voor jongeren die uit hun A2-rijbewijs graag het maximum willen halen, maar ook houders van een volwaardig rijbewijs kunnen in een aantal gevallen Kawa’s nieuwe Z in overweging nemen. Omdat hij niet alleen goed presteert, maar ook beter dan je zou verwachten. Hoe we dat weten? Omdat we hem zopas intensief gingen testen op Catalaanse wegen.

Aardige top: 180 km per uur op teller.

Wisselende omstandigheden

Wie in Catalunya rond rijdt, begrijpt al snel waarom de Catalanen gesteld zijn op hun regio/land/streek. Het klimaat is er goed, het eten uitstekend en de wegen hemels. In de zone tussen Girona en Llorret de Mar vind je heel wat stukken die gemakkelijk de vergelijking met een circuit kunnen doorstaan. Snelle slingers en korte bochten wisselen elkaar af in de uitlopers van de Pyreneeën. Het weer zat voor één keer niet helemaal mee, maar met een dikke 100 km in perfecte omstandigheden en nog eens de helft daarvan in zeikende regen en mist, weten we meteen ook dat de Z400 geen tractiecontrole nodig heeft. Andere kenmerken zoals ABS en assist-slipper koppeling konden we in gladde omstandigheden wel op prijs stellen. Maar het echt ten gronde testen deden we in deel 1, op droge wegen met goed asfalt.

De nieuwe snoet is agressiever.

Cafeïne

Eerste vaststelling: het blok biedt een krachtiger indruk dan je van een A2 zou verwachten. Pikt vlot op bij lage toerentallen en gaat lineair door. Boven de kaap van de 7.000 opm. komt er een extra shot cafeïne door de injectoren gejaagd en dan gaat het best wel hard. Het rijwielgedeelte is goed berekend op het toegenomen potentieel. De remmen zijn krachtig maar niet venijnig en de ophanging is goed uitgebalanceerd. Net zoals het met alle motoren het geval is, zijn er ook aan de Z400 grenzen. Maar die limieten liggen al bij al vrij ver. Soms had de versnellingspook een extra tik van de linkervoet nodig, maar dat kan net zo goed aan de linkervoet gelegen hebben.

Moed en dwaasheid liggen vaak erg dicht bij elkaar.






We reden op sommige momenten onfatsoenlijk hard door de Catalaanse heuvels, zo snel zelfs dat er een plaatselijke inwoner ons bij eens top kwam zeggen dat we niet welkom waren, als we zo hard reden. Die Nederlandse nummerplaten doen er natuurlijk nooit goed aan, maar de heldhaftige Catalaan had wel een punt door op te merken dat het (te) hard ging. Geen haar op zijn hoofd dat er zal aan gedacht hebben dat dit motoren zijn die onder de beperkende normen van een A2 rijbewijs vallen.
Hij zal wellicht in het algemeen niet goed nagedacht hebben, want wie haalt het nu in zijn hoofd om in zijn eentje 8 mannen met helmen en protectoren een standje te geven. Moed en dwaasheid liggen vaak erg dicht bij elkaar.

Licht sturen en toch stabiel.

Oog voor detail

Los daarvan: de Z400 presteerde op zo goed als alle vlakken uitstekend. Het stuur – dat op deze naked logischerwijs hoger staat dan op de sportievere Ninja 400 – biedt een meer ontspannen rijhouding en ook de hoek van de benen is relax. Qua afmetingen kan de Z concurreren met zwaardere motoren. En ook op het vlak van afwerking kan hij dat: duidelijk digitaal dashboard, wave-type remschijven, hip design en zelfs haken onder het kontje om een spin aan te bevestigen. Oog voor detail heet dat. En als we het dan toch over afmetingen hebben: misschien lag het wel aan onze eigen afmetingen, maar het zicht in de spiegels werd al eens belemmerd door een elleboog.

De rode versie oogt dynamisch.

Straffe Z

En dat had Kawasaki duidelijk bij het ontwikkelen van de Z400 bij alle onderdelen voor ogen. Binnen het concept van een A2-motorfiets hebben ze op alle vlakken het hoogst haalbare verwezenlijkt. Zowel met het blok, de ophanging, het chassis als de afwerking zijn de Japanners zo ver mogelijk gegaan binnen de lijnen van deze klasse en is alles geoptimaliseerd.
Daarbovenop is er ook nog een Performance versie - met een Akrapovic demper, tankpad en afdekkap voor het duo zadel – dat voor een nog hogere afwerkingsgraad zorgt. Als je dan weet dat de versie mét deze prijzige extra’s nog altijd onder de kaap van 6.000 euro blijft, moet je wel stellen dat dit een straffe Zet is.

Maar het is vooral goed nieuws voor het jonge volkje dat met een A2 verder wil bouwen aan een hopelijk lange motorrijders carrière: dit is er immers eentje die niet noodzakelijk snel weg moet eens het volwaardige rijbewijs behaald wordt.

Foto’s: Ulla Sera, Tom Haanstra

Meer weten over de Kawasaki Z400?

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van deze test:



Pluspunten
Totaalconcept
motorkarakter
design
prijs

Minpunten
Zicht in spiegels

Reageren

Registreer of log in om te reageren...