Eerste test 2019 Honda CBR650R: oude bekende, nieuwe stijl

door Thierry Sarasyn 24 januari 2019

Er waren tijden waarin middenklasse sportmotoren bijzonder populair waren. In de jaren negentig en zelfs het begin van de 21ste eeuw kon je er niet naast kijken. Met de 2019 CBR650R wil Honda de klasse nieuw leven in blazen. MotorNieuws ging de nieuwe Honda nu al testen.

Sportieve middenklasser

De middenklasse sportmotoren zijn uiteindelijk een beetje het slachtoffer geworden van hun eigen succes. Supersports werden steeds krachtiger en extremer. Bijgevolg werd de doelgroep kleiner. Als het we anno 2019 over middenklasse sportmotoren hebben die gericht zijn op gebruik op de openbare weg, kunnen we er maar twee opnoemen. Kawa heeft zijn Ninja 650 en Honda nu de CBR650R. Maar zelfs die twee verschillen onderling grondig.

De nieuwe styling is uitgesproken sportief.

Gedeeld platform

Honda kiest voor de CBR650R voor een gedeeld platform met de CB650R Neo Sports Café. Een motorfiets die we na de test van de CBR trouwens ook aan de tand voelden. (Deze test lees je vanaf vrijdag hier op motornieuws.be).
Dat gedeelde platform wil zeggen dat beide motoren 95 pk en 64 Nm hebben, uitschakelbare tractiecontrole en ABS, een nieuw LCD instrumentenbord, LED verlichting, een verbeterd frame (ten opzichte van de F-modellen waarvan ze afstammen, Showa ophanging, slipperkoppeling, radiaal gemonteerde remklauwen en een herwerkt diamant type frame. De CBR650F verdwijnt trouwens uit het Honda-gamma.

De gebruiksvriendelijkheid is één van de grote troeven.

Naar RR-beeld geschapen

Niet kwaad, maar als je de CBR650R voor het eerst bekijkt, zou je nòg meer verwachten. Omdat Honda zijn nieuwkomer helemaal gestyled heeft naar het beeld van zijn Fireblade. De CBR1000RR is al sinds ’92 het vlaggenschip van Big Red. Maar, nomen est omen. En de RR in de Blade naam staat in contrast met de R van de nieuwe 650. R betekent dat er een sportievere basis is, maar niet extreem. De CBR650R is dus een pure wegmotor. Je kunt er wel een rondje op circuit mee meepikken, maar eigenlijk is Honda’s nieuwe te comfortabel en veelzijdig voor circuitgebruik.

We passeerden het circuit van Almeria dus zonder er een stop te maken. Wat niet betekent dat de testrit gezapig verliep.


We passeerden het circuit van Almeria dus zonder er een stop te maken. Wat niet betekent dat de testrit gezapig verliep. Voorrijder van dienst was Steve Plater, winnaar van de 2009 Senior TT in Man en toen ook houder van het ronderecord. Dit soort mannen heeft ‘gezapig’ niet in het woordenboek staan.

De gelijkenis valt niet te ontkennen.

Hoger vermogen

Er werd dus stevig aan de gaskraan gedraaid. Van de 5 procent meer topvermogen dan op de CBR650F merkten we in alle eerlijkheid niet zoveel, vooral omdat die winst helemaal bovenin het vermogensgebied zit. Daar kwamen we slechts sporadisch, zoals die keer dat we op zoek gingen naar de top van de CBR. 214 km per uur toonde de teller, maar toen begon die bocht wel héél dichtbij te komen. Met wat meer tijd, moet 220 km per uur wellicht haalbaar zijn. Irrelevant eigenlijk, maar wie met een sportmotor rijdt, weet graag tot wat die in staat is. Nuttiger is te weten dat hij (of zij) met de 15,4 liter tank een autonomie heeft van om en bij de 300 km.

Voorrijder van dienst was Steve Plater, winnaar van de 2009 Senior TT in Man en toen ook houder van het ronderecord. Dit soort mannen heeft ‘gezapig’ niet in het woordenboek staan.


Zaken als de ruime autonomie, de noodrem knipperlichten (bij hard remmen gaan de vier knipperlichten aan) en de souplesse van het blok onderin onderstrepen dat deze motor voor meer dan alleen maar sportief plezier bedoeld is.

De CBR650R stuurt erg precies.

Veelzijdig

De gaven van de CBR650R liggen echter elders dan in zijn topsnelheid. In de eerste plaats in het gebruiksgemak. Dit is een zeer gebruiksvriendelijke motor. Erg gemakkelijk om hard mee te gaan, net zo eenvoudig om aan eerder gezapige snelheden te rijden. Het comfort is goed, de zithouding uitstekend en de windbescherming beter dan je zou verwachten. Dit is dus een motor die zich ook leent tot alledaags gebruik. Maar net zo goed kan dienen voor een sportief ritje in de (Vlaamse) ardennen.

Hij oogt extremer dan hij is.

Prijs-kwaliteit

De afwerking is naar goede Honda-gewoonte erg goed. Het gaat hier bovendien om een motor die in België onder de kaap van de 9.000 euro blijft. Hou daarbij met de hierboven opgesomde nieuwe troeven en de manier waarop de CBR rijdt rekening, en je komt tot de slotsom dat de CBR een goede prijs-kwaliteit verhouding heeft.

Typisch 600: het blok mag huilen.

Oude bekende?

We voelden ons nagenoeg onmiddellijk thuis op de motor. Als het al heel even duurde voor dat helemaal het geval was, lag dat vooral aan de combinatie van belachelijk gladde wegen en nieuwe banden bij het begin van de rit. Eens het asfalt ok was en de banden ingereden, voelde de CBR aan als een motor die we al heel lang kenden.

De CBR650R doet qua concept terugdenken aan de CBR600F van een hele tijd geleden. Maar dan in een modern jasje.


Misschien is het wel omdat hij qua concept doet terugdenken aan de CBR600F van een hele tijd geleden. Maar dan in een modern jasje. Met een elektronisch vangnet en een styling die hem een hoogwaardige uitstraling geven. En die vierpitter? Daar mag je bij Honda op beide oren voor slapen. Exact 50 jaar geleden vernieuwden ze de motormarkt met de introductie van de CB750. Het zal met deze niet zo’n vaart lopen, maar hij komt wel op een uitstekend moment op de markt. Wedden dat er heel wat blij zullen zijn met een betaalbare middenklasse viercilinder sportmotor voor de openbare weg? Voor het écht jonge volkje is hij trouwens in A2 kit beschikbaar. Mooi zo.

Foto's: Francesc Montero, Zep Gori, Ula Serra


Meer weten over de 2019 Honda CBR650R?

Technische gegevens

Motor
Type: Vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Cilinderinhoud: 650 cc
Maximaal vermogen: 95 pk bij 12.000 opm
Maximaal koppel: 64 Nm bij 8.500 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen diamant type frame
Voorvork: 41mm Showa, niet instelbaar
Achterschokbreker: Showa Monoshock, veervoorspanning instelbaar
Remmen voor: Dubbele 310 mm schijven met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen
Remmen achter: 220 mm schijf met dubbelzuiger remklauw

Afmetingen
Wielbasis:1450 mm
Zithoogte:810 mm
Rijklaar gewicht: 207 kg
Tankinhoud: 15,4 liter

Prijs
België: 8.999 euro
Nederland: 10.658 euro

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van deze test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...