Eerste test 2019 Honda CBR500R: MEER DAN EEN BABY BLADE

door Thierry Sarasyn 23 februari 2019

Honda zet stevig in op zijn 500 cc gamma in 2019. De meest sportieve van maar liefst drie nieuwe 500’s in het CB gamma, is de CBR500R. MotorNieuws ging Honda’s lichtste sportmotor testen op de flanken van de Teide vulkaan in Tenerife.

Dit oogt zwaarder dan een 500.

Baby Blade?

De nieuwe CBR500R vertoont opvallende gelijkenissen met Honda’s vlaggenschip, de CBR1000RR Fireblade. De Blade is er al sinds 1992 en kreeg in zijn beginjaren ook een CBR400RR naast zich. Deze lichter versies werden vaak als ‘Baby Blades’ bestempeld. Een koosnaampje dat ook zou kunnen passen bij de nieuwe CBR500R, want de familietrekjes zijn overduidelijk. Maar eigenlijk is de sportieve twin meer dan dat.

Honda mikt met de CBR immers niet alleen op een A2 publiek, maar ook motorrijders die terugkeren van een zwaardere motorfiets en zelfs op commuters die in de CBR een handige partner zien om door files te laveren. Na de test weten we dat de CBR inderdaad voor deze drie categorieën in aanmerking kan komen, maar we vermoeden toch dat vooral het jonge volkje met een A2 rijbewijs kan gecharmeerd worden door de CBR500R.

De nieuwe styling is geslaagd.

What’s new?

Voor uw gemak sommen we hieronder nog eens de belangrijkste nieuwe kenmerken van de 2019 CB500R op:

- 3kg lichter
- Betere aerodynamica en andere styling
- Nieuwe schokbreker en nieuwe veer in voorvork
- Noodrem knipperlichten
- Nieuw ABS
- Meer voorwaarts gerichte rijhouding
- Nieuwe Assist slipperkoppeling
- Nieuwe versnellingstandwielen
- Grotere airbox en herwerkte inlaat
- Andere demper
- 4% meer koppel en vermogen onderin en in het middengebied
- Nieuw dashboard

Deze lijst zeg drie dingen over de wijzigingen:
1. De veranderingen zijn niet wereldschokkend maar evenmin onbeduidend,
2. De aanpassingen zijn goed doordacht
3. Er zijn dermate veel nieuwigheden dat dit toch duidelijk een nieuw en ander model is.

Lager geplaatste stuurhelften en dus sportiever sturen.

Sportiever

Eén van de opvallendste verschillen met de vorige CB500R is dat de zithouding meer naar voor gericht is. De stuurhelften zijn nu onder de bovenste kroonplaat gemonteerd en dus heb je een iets sportievere maar nog steeds comfortabele zithouding. Net voor we met de CBR op pad gingen, reden we met de CB500F en een eerste opvallende vaststelling van de testrit, was dat de naakte CB vinniger stuurt in korte bochten. Dat komt omdat de CBR op duidelijk sportievere Dunlops staat die meer op stabiliteit dan op wendbaarheid gericht zijn. Maar ook omdat die stuurhelften korter zijn en in een andere hoek staan. De hefboom is m.a.w. kleiner.

Een enkele remschijf volstaat ruimschoots hier.

Correct rijden

Het gevolg is ook dat de CBR zeer stabiel is. Het blok mag dan wel maar 47 pk hebben (het maximum voor een A2 rijbewijs) maar toch is het blok opvallend sterk in het middengebied. Aardig wat punch en meteen ook veel rijplezier. En je schaaft er je rijtechniek mee bij. Want om het vermogen volledig te benutten, moet je slim en technisch correct rijden. De juiste lijn kiezen, snelheid houden in de bochten, op het juiste moment remmen en vroeg accelereren.

Dat laatste doe je niet met een vangnet van tractiecontrole, maar het vermogen komt zo zoet opzetten dat er weinig kans is op een spinnend achterwiel. Als je de naald naar de bovenzijde van de digitale toerenteller laat zwiepen, voel je dat de CBR bovenin tegen de wettelijk vastgestelde limiet van 47 pk aanloopt. Intrinsiek zit er duidelijk nog iets meer in de tweepitter. Wie trouwens een A2 motor zoekt die later op vol vermogen kan gesteld worden, kan in de Honda-stal opteren voor de al even nieuwe CBR650R.

Familietrekje

Familiestijl

Heerlijke grom ook die uit de nieuwe demper stroomt. En in combinatie met de nieuwe Blade-geïnspireerde stijl zorgt dit ervoor dat de CBR500R een stuk volwassener uitziet. Voor het ongetrainde oog zal het zelfs moeilijk zijn om zomaar het verschil te spotten met pakweg de CBR650R en een halve blinde zal zelfs niet weten dat dit geen Blade is. Om maar te zeggen, de stijl en de sound geven een allure aan de motor waar een jonge (of oudere) eigenaar best trotst mag op zijn.

Met een A2 motor kun je best hard gaan.

Sneller dan je denkt

En dat geldt ook voor het rijgedrag. De CBR rijdt vlot en gemakkelijk en doet het zo goed als je van een 35 kW motorfiets mag verwachten. Kleine kanttekening: tijdens de test passeerden we een stuk of wat motoren op de hellingen van de Teide. Geen enkele motor passeerde ons. En geen van die motoren was een A2. Het was dan ook heerlijk om het vermogen volledig te benutten en te zoeken naar de limieten van deze motor op wegen die een asfaltlaag hebben waar menig circuit jaloers mag op zijn en meer bochten telt dan het discours van Groen in de aanloop naar de verkiezingen.

Rijden op wegen die een asfaltlaag hebben waar menig circuit jaloers mag op zijn en meer bochten telt dan het discours van Groen in de aanloop naar de verkiezingen.


Heerlijk sturen dus en met het nieuwe dashboard krijg je ook feedback over alles wat je moet weten plus nog net iets meer.

De CBR is verrassend stabiel aan hoge snelheden.

Zo konden we tot onze stomme verbazing vaststellen dat na een dagje raggen met de nieuwe twin het verbruik onder de 4 liter per 100 km bleef. Dat wil zeggen hoe hard je ook probeert, ja altijd een autonomie hebt van minstens 400 km.

Zeg nu zelf, 5 euro voor 100 km en nooit stil in de file. Geen klimaatactivist die er iets kan tegenin brengen.


En dat is dan weer leuk voor wie in de CBR niet alleen sportieveling ziet, maar ook een vervoersmiddel dat je filevrij overal heen brengt. Zeg nu zelf, 5 euro voor 100 km en nooit stil in de file. Geen klimaatactivist die er iets kan tegenin brengen.

Honda bouwt op hetzelfde platform ook nog de CB500F en CB500X. Wat er dan weer voor zorgt dat ook de aankoopprijs kan gedrukt worden. En daar is iederéén dan weer blij om.

Een nieuw digitaal dashboard

Jonge spirit, volwassen keuze

De CBR500R heeft ons dus op een aantal vlakken positief verrast. Met een prijs onder de 7.000 euro, zou hij wel eens een populaire keuze bij jongeren kunnen worden die tot voor kort hun heil zochten op de tweedehandsmarkt voor een sportmotor. De CBR500R biedt een goede mix tussen sportiviteit en comfort op de openbare weg en is duidelijk een stuk volwassener geworden. Gooi daarbovenop dat hij uiterlijke kenmerken heeft die hem onmiskenbaar verwant maken met de Fireblade en je komt tot de slotsom dat de CBR500R onmiskenbaar veel waarde biedt voor zijn geld.

Meer weten over de 2019 Honda CBR650R?

Mooie lijnen

Technische gegevens en prijs

Motor
Type: Vloeistofgekoelde paralleltwin
Cilinderinhoud: 471 cc
Maximaal vermogen: 47 pk (35kW) bij 8.600 opm.
Maximaal koppel: 43 Nm bij 5.600 opm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen diamant type frame
Voorvork: 41mm telescoop, instelbare veervoorspanning
Achterschokbreker: Monoshock, veervoorspanning instelbaar
Remmen voor: Enkele 320 mm schijven met tweezuiger remklauwen
Remmen achter: 240 mm schijf met enkelzuiger remklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1410 mm
Zithoogte: 790 mm
Rijklaar gewicht: 192 kg
Tankinhoud: 17,1 liter

Prijs
België: 6.899 euro
Nederland: 8.258 euro

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van deze test



Pluspunten
Nieuwe styling
Meer vermogen onderin en in het middengebied
Gebruiksgemak
Comfort

Minpunten
Dashboard met fel zonlicht soms moeilijk afleesbaar

Reageren

Registreer of log in om te reageren...