Eerste test 2019 Ducati Hypermotard 950 en 950S: Pretraket

door Thierry Sarasyn 29 januari 2019

De Ducati Hypermotard 950 is één van de nieuwkomers die onder de radar 2019 is binnen gevlogen. In de schaduw van een aantal meer besproken modellen (zoals o.a. de Panigale V4 uit eigen stal) maakt de Hypermotard een opvallende rentree. Terug van nooit weggeweest.

Gran Canaria was de plaats van afspraak voor deze test.

Funbike of hooligan

Ducati heeft een pak tijd, energie en geld in zijn vernieuwde fun/hooliganbike gestoken. MotorNieuws ging de Bolognese tweeling testen op Gran Canaria. Alwaar er wel een stuurweggetje of twee te vinden is én, jawel, een heus circuit. Het Circuito Maspalomas was het sluitstuk met de 950 SP, we begonnen de dag met de Hypermotard 950 op bergwegen slalommend tussen wielertoeristen en bejaarden in huurauto's.
Qua mobiele chicanes kan dat tellen.

We begonnen de dag met de Hypermotard 950 op bergwegen slalommend tussen wielertoeristen en bejaarden in huurauto's. Qua mobiele chicanes kan dat tellen.


Ook al is de Hypermotard geëvolueerd van een 939 naar een 950, de cilinderinhoud is onveranderd gebleven. Ducati claimt ook 114 pk en 4 pk meer dan de vorige Hypermotard. Volgens onze nota’s had de vorige nochtans 113 pk. Maar wat is er dan wél anders?

De nieuwe 950 is beter op veel vlakken.

Even de belangrijkste wijzigingen opsommen

950
Uitlaatbochten en dempers in 916 stijl
Nieuwe zuigers en uitlaatnokken,
Magnesium cilinderkoppen (1,5 kg lichter),
Nieuwe mappings,
53 mm gasklephuizen,
Frame met slankere middenbouw – 53 mm smaller dan 939 (1kg lichter),
Breder stuur
Volledig instelbare Marzocchi vork met alu binnenpoten (0,5 kg lichter),
Radiaal gemonteerde Brembo aluminium vierzuigerklauwen (-0,6kg),
4,3 inch TFT scherm

950 SP
48 mm Öhlins upsd met 15 mm meer veerweg
Öhlins shockbreker volledig instelbaar met 25 mm extra veerweg
890 mm zithoogte (870 voor standaard) en ander niet-getrapt zadel
Aluminium driespaaks Marchesini wielen
Carbon spatbord en motorcovers
Quickshifter up en down standaard
3° meer grondspeling (47°)
2 kg lichter

Van beide modellen is er een 35kW versie beschikbaar.

Sommige stukken van de route leken wel een circuit.

En hoe rijdt ie?

Om met de deur in huis te vallen: de 130 km rit met de Hypermotard 950 over bergwegen was geslaagd. Het was een goed idee om de motor eerst in minder extreme omstandigheden te leren kennen en pas in de namiddag te gaan knallen op het circuit. Zo konden we de drie mappings uitproberen, instellingen van ABS, tractiecontrole en wheeliecontrole en vooral ook aanvoelen hoe de nieuwe Hypermotard zich gedraagt waar hij meest zal gebruikt worden: de openbare weg.

De SP-versie is potenter en dat zie je.

Prettig gestoord

Eerste vaststelling: neem kort de tijd om de nieuwe twin naar je hand te zetten. Er zit echt een voelbaar verschil tussen de diverse mappings en settings van de elektronica. Dan nog even het koppelingshendel op de juiste afstand instellen en je bent klaar om te gaan. Ook op de openbare weg noopt de Hypermotard je tot prettig gestoord rijden. Niemand zal op deze motor stappen zonder even het voorwiel in de lucht te laten zweven. En dat lukt probleemloos.

Ook op de openbare weg noopt de Hypermotard je tot prettig gestoord rijden


Maar op één wiel rijden, dat doe je altijd maar even. Veel belangrijker is te vermelden dat het bochten gedrag voorbeeldig is. Je moet niet veel meer doen dan naar een bocht kijken om de Duc er al in te laten vallen. In die bocht houdt hij perfect zijn lijn aan, maar je kunt ook nog moeiteloos corrigeren (als er een wieltoerist of een gepensioneerd Avis bestuurder opduikt)

Smaller zadel, breder stuur, meer controle.

Progressiever en beter

Het blok is progressiever en minder brutaal dan op de vorige, ook als is er (iets) meer vermogen. Wellicht is dat karakter het grootste verschil. Want hierdoor rij je vlotter en je gaat ook gemakkelijker hard. Voeg daarbij de smallere bouw van het bovenframe en het zadel en je krijgt ook meer ruimte om te bewegen en er is een betere controle. En er is ook nog de nieuwe Marzocchi 50 mm vork. Volledig instelbaar, goed werkend en prachtig qua feedback.

We stapten na dik twee uur stevig rijden over Canarische bergen met een brede grijns van de Hypermotard 950. En de dag was nog niet eens halfweg...


Alleen al die drie doelgerichte ingrepen zijn een merkbare verbetering. We stapten na dik twee uur een brede grijns van de Hypermotard 950. En de dag was nog niet eens halfweg...

Klassiek op een SP-Ducati: Öhlins ophanging.

En de 950 SP?

Tijd voor de 950 SP test dus met een middagje op het niet al te grote maar zeer leuke circuit van Maspalomas. Met als grote verschillen andere ophanging, lichtere wielen, een ander zadel en meer grondspeling. Uiterlijk oogt de SP ook gewoon mooier met de witte streep op de tank, de goudkleurige Öhlins vork en de carbon onderdelen. In dit geval kwam er nog de optionele Termignoni-lijn op, goed voor 6 pk meer en een blaf die seismografisch meetbaar is. Los van dit alles vonden we het belangrijkste pluspunt van de SP de quickshifter. Standaard op de SP, een gemis op de standaard.

Als je de 950 SP gebruikt op plekken waar je hem voluit kunt benutten, krijg je het gevoel met een NSR 500 te rijden uit de dagen van Doohan. In elke van de drie laagste versnellingen, gaat het voorwiel spontaan de hoogte in.


Het rijden op Maspalomas was één grote rush. Als je de 950 SP gebruikt op plekken waar je hem voluit kunt benutten, krijg je het gevoel met een NSR 500 te rijden uit de dagen van Doohan. In elke van de drie laagste versnellingen, gaat het voorwiel spontaan de hoogte in. Met de Wheeliecontrole af, moet je niks doen dan shortshiften (met die quickshifter dus) om het wiel aan de grond te houden. Of minder hard op het gas gaan.
Maar dan haal je de fun er wat uit. We reden een paar seconden trager per ronde, maar het constant wheeliën was zo leuk dat de rondetijden absoluut onbelangrijk waren.

Hij doet niks liever dan wheeliën. Net als de hypermotard trouwens.

Pushen

Vergis je niet, je kunt heel hard gaan met de SP. Het zadel is beter dan op de standaard, omdat je niet constant met je kont op het riempje voor de passagier zit. En de toegenomen grondspeling maakt dat je op circuit wel heel hard je best moet doen om die op te gebruiken. Het motorkarakter, het vermogen, de ophanging, de remmen: alles klopt. Kop naar beneden en gas in de hoek. En dan kop omhoog en voluit remmen. De SP smeekt om gepusht te worden. En hoe harder je pusht, hoe leuker het wordt. Waar hebben we dat nog gehoord?

Net zo goed een circuitmotor als een supermotard.

Verschil

Uit het voorgaande mag blijken dat er degelijk wel wat verschil is tussen de 950 en de 950 SP. Welke je kiest, hangt niet alleen af van je persoonlijke voorkeur, maar ook van je budget. Er zit 3.700 euro verschil tussen beide en dat kan een hinderpaal zijn.
We hadden graag eens met de standaardversie het circuit opgedraaid, de Marzocchi wat harder gezet, er een quickshifter op gegooid en, allez vooruit, het SP zadel. De SP biedt een duidelijk meerwaarde, de vraag is of die 3.700 euro bedraagt. (of 4.200 euro in Nederland)
Met beide koop je echter een motor die qua fun factor en sportief potentieel helemaal top is. Dat is uiteindelijk waar Ducati met deze 2019 versies naartoe werkte. Opdracht volbracht.

Foto’s: Milagro

De standaarduitvoering is perfect voor de openbare weg.

Technische gegevens en prijzen

Motorblok
Type: Vloeistofgekoelde Testastretta 11 twin, 4 kleppen/cil.
Cilinderinhoud: 937 cc (94 x 67,5 mm)
Vermogen: 114 pk @ 9.200 opm
Koppel: 98Nm @ 7.500 opm
Versnellingen: 6
Koppeling: Natte koppeling, slip assist

Rijwielgedeelte
Remmen voor: Dubbele 320mm schijven, radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen, ABS
Remmen achter: Enkele 245mm schijf, 2 zuigers. ABS
Vering voor: 50 mm Marzocchi, volledig instelbaar. (SP: volledig instelbare 48mm Öhlins)
Vering achter: monoshock, instelbaar (SP: volledig instelbare Öhlins)

Maten, gewichten en prijs
Zithoogte: 870 mm (SP: 890 mm)
Wielbasis: 1.493 mm
Tankinhoud: 16 liter
Rijklaar gewicht: 200 kg (SP: 198kg)
Prijs België: 12.690 euro (16.390 euro SP)
Prijs Nederland: 14.690 euro (18.890 euro SP)

Bekijk de uitgebreide fotogallerij van deze test



Pluspunten
test
test 1
test 2
test3

Minpunten
min 1
min 2
min 3

Reageren

Registreer of log in om te reageren...