Eerste rij-indruk 2020 Yamaha TMAX 560

door motornieuws 20 november 2019

Motorscooters, niet altijd het heetste nieuws als het gaat om puur rijplezier. De Yamaha TMAX speelt dat spelletje net anders. Een nieuwe TMAX, daar kijken we dan toch wel naar uit. We vragen onze man in Portugal naar zijn eerste rij-indruk.

Yamaha heeft een nieuwe TMAX 560 geïntroduceerd. De wereldwijde persintroductie vond vandaag plaats in Lissabon, Portugal. Thomas Reedijk nam de zware taak op zich om tijdens een volgens de weersverwachtingen doorweekte dag Yamaha’s nieuwste te testen op de wegen in en om de Portugese hoofdstad.

Premium: de Tech MAX met alle opties

Motornieuws: Thomas, de naam van de TMAX 560 geeft het al aan. Yamaha’s maxi-scooter is 30cc gegroeid. Is dat genoeg om je tijdens een regenachtige dag toch te kunnen vermaken?

Thomas: Nou, als dit de Portugese versie van slecht weer is wordt het toch eens tijd om serieus over emigratie na te gaan denken. Op een half uurtje regen na zorgde het zonnetje en een temperatuur van rond de 20 graden voor bijna perfecte rijomstandigheden. Goed genoeg in ieder geval om de nieuwe TMAX stevig aan de tand te kunnen voelen.

Motornieuws: En?

Thomas: De nieuwe TMAX rijdt zoals te verwachten goed. De eerste TMAX is ontworpen om het gebruiksgemak van een scooter te combineren met het rijplezier van een motor; goede vering, knappe handeling en lekker veel vermogen. Dat doet de 560 minsten zo goed als het vorige model. Hij heeft nu meer vermogen en het design is wederom flink aangepakt zonder de herkenbare TMAX look te verliezen. Met name de achterkant is flink aangepakt waardoor deze er scherper, moderner en sportiever uitziet en het voor een passagier bijvoorbeeld makkelijker moet zijn om op en af te stappen.

Motornieuws: wat maakt de 560 anders dan het vorige model?

Thomas: Je kunt er niet om heen dat de TMAX licht in vermogen is gestegen. Niet veel, 1,2 Kw en 2,7 Nm, maar het is meer en tegelijk voldoet de 560 nu aan Euro5 normeringen. Hiervoor heeft Yamaha het motorblok opnieuw ontworpen met als doel, naast Euro5, het grotere vermogen in te zetten voor meer rijgemak en plezier. Tegelijkertijd moet het verbruik zijn gedaald. Met een volgens de boordcomputer gemiddeld verbruik van 4.6 liter op 100 kilometer tijdens sportief gebruik valt dat alvast niet tegen.

Motornieuws: maar hoe rijdt Ie?

Thomas: Echt wel goed. In de stad meer dan genoeg vermogen om altijd vooraan te staan bij het volgende stoplicht en op de bergwegen rond Lissabon blijkt het een heerlijke gooi- en smijtfiets. De vering, het blok en de remmen, het is allemaal echt in orde.

Motornieuws: Wanneer kunnen we de volledige test verwachten?

Thomas: Laat me even op adem komen en op de rijfoto’s wachten. Héél snel, is dat voldoende?


Tech MAX betekent dus...

De verwachte regen bleef glorieus uit

Reageren

Registreer of log in om te reageren...