Eerste indruk: TomTom Rider 550

door Thomas Reedijk16 juli 2019

De nieuwe TomTom Rider 550 is volgens de fabrikant sterk verbeterd ten opzichte van het vorige model. Op een klein kleurverschil na is dat aan de buitenkant alleen niet te zien. Door onder andere een betere processor moet de Rider 550 een stuk sneller zijn geworden. Lees hier onze eerste indruk.

TomTom Rider 550: eerste indruk

De TomTom Rider 550 is alweer een tijdje op de markt. Wij waren erg benieuwd naar wat TomTom’s nieuwste te bieden heeft en wat eigenlijk het verschil is ten opzichte van de uitgaande Rider 450. We testten de nieuwe TomTom uitvoerig en dit zijn onze indrukken:

Goed en robuust

De eerste TomTom Rider stamt al uit 2006 en was toen niet heel veel meer dan een autonavigatiesyteem dat geschikt gemaakt was voor gebruik op de motor. De grote concurrent was toen al het bij motorrijders bekende merk Garmin dat met zijn uitgedachte apparatuur heel lang simpelweg de betere keuze was voor de motorrijder. Dit is veranderd met de komst van de TomTom 400 range. Eindelijk een goed en robuust systeem dat echt toegespitst is op de wensen van de motorrijder. Tenminste, de motorrijder die meer nodig heeft dan een routeplanner die navigeert van A naar B.

Een mooie route met een druk op de knop

Routes plannen is waar de Rider sinds de komst van de 400 een stuk beter in is geworden en waar het systeem op sommige punten zelfs de concurrentie overklast. Dat heeft te maken met het feit dat de Rider, sinds de komst van de 400, routes anders (lees beter) berekent, maar ook door de toevoeging van een simpele, maar erg handige optie om 'on the go' routes plannen. Zo kun je de Rider op basis van één routepunt, die je o.a. kunt kiezen door simpelweg een locatie op de kaart aan te tikken, een rondrit laten plannen. Middels virtuele knoppen kun je aangeven hoe spannend of ontspannend deze route moet worden. Veel bochten en veel hoogteverschil of juist onverbloemd rechtdoor met het verstand op nul, het is jouw keuze. En het leuke is dat het in de praktijk echt erg goed werkt. Deze opties zijn ook terug te vinden in het plannen van een A naar B route. Zo kun je van het saaie ritje naar oma of de supermarkt zonder al te veel moeite een spannendere ervaring maken zonder dat je eerst achter de computer een route moet maken of ophalen.
Ander pluspunt: het registreren van routes. Wil je weten waar je gereden hebt en die route gebruiken voor een volgende rit? Het kan met een simpele druk op één van de buttons. In een volgende stap moeten we nog uitknobbelen hoe we die routes kunnen downloaden of transfereren naar een computer. Meer daarover binnenkort.

Ok Siri, updaten zonder kabel aub

Akkoord, mooi verhaal, maar waar blijft de nieuwe Rider 550 in dit verhaal? Op het eerste gezicht lijkt de 550 weinig veranderd. Zelfde design, alleen de aluminium randen zijn wat donkerder. Eenmaal geactiveerd vinden we een zeer vergelijkbare omgeving met dezelfde handige functies.
Maar in die activering ervaren we al hét allergrootste verschil met de voorganger in de snelheid van het opstarten. Intern zie we dat de oude processor is vervangen door een veel snellere quad-core variant en dat maakt een erg groot verschil. In vergelijk zijn de oudere 400 en 450 opeens logge voorlopers van dit systeem dat inmiddels echt een mooi stuk gereedschap is geworden voor de motorrijder die meer wil dan het bekende rondje op zondag. Een andere gouden greep is de mogelijkheid updates te installeren via WiFi. Klinkt te simpel voor woorden in een tijd waarin zelfs je betovergrootvader een smartphone mét WiFi heeft, maar het maakt het leven of in ieder geval het updaten van de Rider 550 een stuk simpeler. Naast deze opties biedt de Rider 550 meer, zoals life verkeersinformatie door de TomTom te koppelen aan je smartphone. Via deze koppeling kan je ook gebruik maken van stemgestuurde commando’s via Siri of Google assistant.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...