10 redenen waarom je de KTM 790 Adventure gereden moet hebben

door motornieuws 24 september 2019

De KTM 790 Adventure staat nu al een tijdje in de redactiegarage. Nou ja, meer niet dan wel, blijkt in de praktijk. De sleutels van de KTM worden telkens weer weggegrist uit het kastje wanneer een redactielid het oranje sleutelhangertje ziet.

10 keer Adventure

We verzamelen de tien beste argumenten om toch maar de KTM te kunnen rijden, zodat jij ze kan gebruiken mocht je binnenstappen bij de dealer om een proefrit aan te vragen…

Tekst & foto's: Koen Robberechts

1. Omdat hij verkeersfrustraties wegtovert

Een put in de weg? Een reeks verkeersdrempels? Bloembakken, zomaar in het midden van de weg? Een stukje onverhard? Filefilteren? Geen probleem!
Met de Adventure krijgt elke rit wat endurotrekjes. Je gaat vanzelf de weg scannen naar nieuw ontdekte mogelijkheden.

2. Omdat overzicht rust brengt

Om je been over het zadel te gooien, moet je 't over 85cm kunnen tillen. Dat is best hoog. Eénmaal in het zadel valt op hoe aangenaam dat zit: hard, maar comfortabel. Door de hoge zit blijf je altijd overzicht over het verkeer houden, een groot voordeel.

Ga je recht op de voetsteuntjes staan dan blijkt de breed ogende tank toch spits, dankzij de uitsparingen ter hoogte van de bovenbenen. De vorm van de tank is niet alleen goed doordacht, ze maakt ook een inhoud van 20l mogelijk.

3. Omdat hij opvalt

Of je nu vindt dat ze op een wesp of eerder op een bidsprinkhaan lijken, doet er eigenlijk niet toe. Het smoelwerk van de KTM Adventures, zowel de grotere 1090 en 1290 als deze kleine 790, springen in het oog.

4. Omdat een Oostenrijker geen Beier is

Begrijp me niet verkeerd. Die dirndljurken en grote bierpullen mogen er best zijn en ook met die grote Duitse auto- en motorenbouwer is niets mis. Maar een Oostenrijker is geen Beier. Zet je de 790 Adventure naast z'n Duitse evenknie, de BMW F850 GS, dan merk je veel gelijkenissen: allebei zijn het tweecilinders die 95pk moeten opwekken, allebei hebben ze hetzelfde publiek voor ogen (dat verklaart ook dezelfde prijsstelling) en toch is er iets dat me altijd doet knipperen naar de KTM.

5. Om dat oranje!

KTM is oranje. Wat zo geweldig is aan hun machines is bovendien dat de kleur nooit gaat vervelen. Bekijk een foto van een willekeurige voorouder van deze 790, pakweg de Adventure 900 uit 2003 en je merkt dat men er op het hoofdkwartier van KTM altijd heeft voor gekozen om als een rijpe sinaasappel uit de band te springen. Ze blijven ook anderhalf decennium later fijn om naar te kijken!

Omdat .To boldly go where you where no man has gone before. niet mag ontbreken op jouw insta feed.

Kunnen rijden waar nog niemand ooit reed, is misschien een tikje overdreven, maar toch...

Van de 21-duims noppenband over de gespaakte voorvelg tot de geribde voetsteunen en de hooggeplaatste uitlaat: alles aan deze motor smeekt je om het asfalt te verlaten.

7. Omdat comfort je ver brengt

Pure off-road- en enduromotoren hebben een hoge funfactor, maar voor lange afstanden zijn ze niet gemaakt. Dan blijkt de Adventure het beste van twee werelden te combineren: het zadel van de 790 zit ook nog goed na enkele uren rijden. Op de snelweg blijkt het kleine ruitje toch voor voldoende windgeleiding te zorgen, ook dat is comfort dat je op prijs weet te stellen.

8. Omdat je niet mee wilt nemen wat je niet nodig hebt

Het minimalisme van de KTM zit 'm in het compacte (maar complete) dashboard en het functionele karakter van het kuipwerk maar ook in het ontbreken van noemenswaardige opbergruimte.

Maal je hier niet om, dan is dat zelfs geen minpunt te noemen. Wie koffers wil monteren, bladert maar eens door de accessoirecatalogus.

9. Omdat fijnproevers kwaliteit willen

Het LC8c-motorblok, de regelbare WP-voorvering, de aluminium achterbrug met regelbare WP-monoshock, het remspul van Brembo... alles komt van de bovenste plank.

KTM presenteert met de 790 een motor voor fijnproevers. Motorrijders die een motor zoeken die klaar is voor elke rit, onder elke omstandigheid en niet op zoek zijn naar een zware 1000, kunnen niet om de kleine Adventure heen.

10. Omdat het gewoon een dijk van een motor is

Het manusje-van-alles van KTM is een geslaagd compromis tussen handelbaarheid, comfort, design en betrouwbaarheid. Zoals we gewend zijn van KTM staat ook bij deze 790 Adventure de funfactor hoog in het vaandel, maar een rustig toertje is toch ook gewoon één van de mogelijkheden.

Conclusie

Alle redenen blijken goed om te kunnen rijden met de KTM. Het is dan ook een échte all-road. Er zijn op deze motor maar weinig minpunten aan te merken. Toch is niets perfect. Zo worstelde één redactielid wat met het vinden van de neutraalstand en was er wat gemor over het ontbreken van handvatverwarming en het beschaafde uitlaatgeluid onder de 6000 rpm.

De instapper in de Adventure-reeks kost (in België) 12.499 euro. Daarmee verschilt hij niet erg veel van zijn Duitse concurrent de BMW F800GS, die net als de 790 niet de goedkoopste is. Ben je op zoek naar een concurrent die een minder grote aanslag op je portomonee doet kijk dan eens naar de Yamaha Tenere 700.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...