De Vits en Molenaar grote overwinnaars in Yamaha R3 Cup

door Jill Danneels19 augustus 2019

Afgelopen weekend was het weer zover: de Yamaha R3 Cup in Assen. Dit keer maakte de wedstrijd deel uit van GAMMA Racing Day en als kers op de taart waren enkele gastrijders uit het World Supersport 300 te spotten tijdens de IDM Supersport 300. Wisselende weersomstandigheden en een uitgerekte planning zorgden voor heel wat sensatie.

Kwalificatie

Op vrijdag werd de eerste kwalificatie verreden onder droge omstandigheden. Thom Molenaar was hier duidelijk de sterkste voor Sasha De Vits en Niek van den Broeck. Die volgorde werd ook officieel de startgrid op zondag, gezien de tweede kwalificatie op een natte baan werd gereden.

Race 1

Op zondagmorgen opende de Yamaha R3 Cup het programma van de GAMMA Racing Day. Lichte miezerregen zorgde voor heel wat moeilijkheden in de bandenkeuze. Uiteindelijk besloot iedereen op regenbanden te vertrekken, wat achteraf niet de verstandigste keuze bleek. De baan was droger dan verwacht, maar iedereen reed in gelijkaardige omstandigheden. Het waren Molenaar en de Vits die al snel een vete uitvochten voor de overwinning. Van de Broek daarentegen moest zijn derde plaats afstaan aan rookie Levi Badie. Onze jonge landgenoot maakte nog maar pas zijn debuut in Oschersleben en reed in zijn tweede wedstrijd van de R3 Cup al knap naar het podium!

Race 2

Tijdens de tweede wedstrijd waren de weersomstandigheden optimaal, de baan was volledig droog en ook de zon was af en toe van de partij. Het waren Molenaar, De Vits en Van den Broeck die al snel de kopgroep vormde. Smits had een erg goede start, maar kwam jammer genoeg ten val bij uitkomen Strubben. Even was het een nek-aan-nek race tussen Molenaar en De Vits, en het was Molenaar die de overwinning op zijn naam wist te schrijven. Van den Broeck wist in de GT-bocht nog een inhaalactie op De Vits te forceren, waarbij hij de tweede positie pakte. De Vits werd derde, onmiddellijk gevolgd door De Boer.

Ook Birgit Scheffer reed een uitstekende eerste race.
Voor mij scheelde het dat ik twee verkenningsronden kon rijden. De pitstraat blijft 5 minuten open om de baan op te mogen rijden, je kan er dus ook voor kiezen twee verkenningsronden te rijden en korter op de startgrid te staan. Na een matige kwalificatie in de regen kreeg ik nu snel vertrouwen op de opdrogende baan. Eigenlijk was hij op het laatst zo goed als droog, alleen nog natte curbs. Ik had een goed ritme en ben tevreden met mijn zevende plaats!

Birgit Scheffer op weg naar een mooie 7e plaats

Reageren

Registreer of log in om te reageren...