Net voor de test van de Harley-Davidson Livewire al antwoorden op 5 vragen:

door Thierry Sarasyn 20 juli 2019

Vandaag rijden we met de 2020 Harley-Davidson Livewire. Maar dit weten we nu al: Het belang van de test van de 2020 Harley-Davidson overstijgt die van een doorsnee motor. Niet alleen omdat de elektrische Harley geen doorsnee motorfiets is, maar vooral omdat dit de eerste volwaardige elektrische productie motorfiets is van een grote fabrikant. Dit is een mijlpaal.

Dat gezegd zijnde; het is niet moeilijk om voor de vuist weg een stuk of wat mijlpalen in de geschiedenis op te noemen die we liever niet hadden gekend. Adolf, Tsjernobyl, Leopold II en One Direction doemen spontaan voor onze ogen op. Het is, met andere woorden, niet omdat iets significant is, dat het ook goed is.
De lancering van de Livewire is echter hoe dan ook een heel belangrijke stap. A small step voor a motorcyclist, a giant leap for the motorcycle world. Wijlen Neil Armstrong zou er 50 jaar na zijn maanlanding misschien een dergelijke oneliner aan gekoppeld hebben.

Anders, maar wel duidelijk een Harley.

Anders rijden, anders bekijken

Dat dit de eerste elektrische productiemotor is van een grote fabrikant, betekent veel. Dit is geen motor van een merk dat alleen maar elektrische motoren maakt en een dealernetwerk heeft dat voornamelijk bestaat uit toonzalen waar je ook een elektrische fiets en misschien een elektrische step of zonnepannelen kunt kopen.

Nee, de Livewire kan rekenen op een dealernetwerk dat specifiek op deze motor getraind is. Hij profiteert ook van de ervaring in motorbouwen die de mannen uit Milwaukee opgebouwd hebben sinds 1903. En hij staat vooral symbool voor een nieuwe manier van motorrijden die Harley erg belangrijk vindt. Omdat ze er een nieuw publiek willen mee aanboren. Omdat het een belangrijk onderdeel van hun toekomst wordt. En dat laatste wil meteen ook zeggen dat de Livewire maar een voorbode is van nog veel andere elektrische motorfietsen die we uit Milwaukee mogen verwachten.

Precies omdat dit een nieuwe manier van rijden is, kan er ook een nieuw publiek aangetrokken worden. Andere motorrijders. Die op zoek zijn naar mobiliteit. Die misschien wel een groen hart hebben. Of die liever niet geplaagd worden door het samenspel tussen het koppelingshendel en de versnellingsbak. Niet je doorsnee Harley-rijder dus. Maar voor de klassieke Harley-fan hadden de mannen uit Milwaukee al één en ander voor in het gamma. Dit is andere koek voor andere rijders.

1 u laden aan de snellader voor volle capaciteit

Vijf kernvragen

De Livewire is dus in veel opzichten anders dan de anderen. Wij schrijven deze tekst vanuit Portland, Oregon. Hier gaan we uitvlooien hoe we dat ‘anders’ moeten interpreteren en waar het voor staat. Maar we zullen, net zoals bij elke andere motor ook nagaan hoe dit ding rijdt. Want door al het filosoferen, zou een mens zowaar vergeten dat hij bij voorkeur ook nog gewoon goed moet remmen en sturen, stabiliteit bieden, prestaties moet leveren en veilig zijn.

Heel wat vakjes af te vinken dus.

Voor we binnen een uurtje aan de slag gaan met de Livewire, alvast antwoorden op 5 belangrijke vragen:

Hoeveel? De Livewire zal in België en Nederland 34.000 euro kosten. Afhankelijk van waar je woont, kan daar een tussenkomst van de overheid bij horen. In Vlaanderen is dat momenteel 4.500 euro. (Vlaamse en federale overheid gecombineerd)
Hoe ver? Harley claimt 235 km autonomie in de stad, 158 km bij gecombineerd gebruik en 113 km bij gebruik op de snelweg aan 115 km per uur.
Hoe lang? Aan een snellaadpaal heb je op 1 uur weer volle capaciteit. Aan de stekker in je garage duurt het 12,5 uur.
Hoe snel? De Livewire flitst van 0 naar 100 km per uur in 3 seconden. In minder dan 5 seconden naar 120 km per uur. De top ligt op 177 km per uur.
Hoe sterk? Dit is voor zover wij weten de eerste keer dat Harley-Davidson een vermogen opgeeft. 105 pk dus. Het koppel bedraagt 116 Nm

Als u ons nu even wilt excuseren, we gaan een helm opzetten en een dagje met de Livewire op pad gaan. Meer daarover deze avond heel laat (9 uur tijdsverschil valt zelfs met een elektrische motor niet te overbruggen)

Ready to go

Reageren

Registreer of log in om te reageren...