Kawasaki Ninja en Z 125: Klein formaat met grote voordelen

door Mattijs De Lee10 mei 2020

Het ligt in de lijn der verwachtingen dat het openbaar vervoer een stuk minder populair zal worden. Naast de weinig betrouwbare uurroosters komt bij het nemen van een bus, trein of tram nu ook de vraag of je wel in een gesloten ruimte met een heleboel andere mensen wil gaan zitten. Een 125 cc wordt voor houders van een autorijbewijs meer dan ooit een goed alternatief.

Ninja en Z

Dat was het trouwens al, maar er ging niet altijd voldoende aandacht naar de 125 als alternatief vervoermiddel voor woon-werk verkeer. Ook voor de Corona deed een 125 cc al vlot dienst als alternatief op de files. Dat andere file-alternatief, het openbaar vervoer, laat je nu met een heleboel mensen in een afgesloten ruimte zitten. Ook al is er een stoeltje vrij tussen jou en je buur, écht aantrekkelijk is het niet. Wij gingen op pad met de Kawasaki Z 125 en Ninja 125.



Less is more

Het hoeven niet altijd de grootsten te zijn die het meeste lof wegkapen. Kawasaki heeft met de Ninja 125 en de Z125 enkele uitstekende motorfietsen in hun gamma die niet meer nodig hebben dan een 125cc eencilinder motorblok als aandrijving om ons te overtuigen van hun capaciteit als instapmodel maar even goed als dagelijkse verkeerskampioen. Less is more; een cliché, maar daarom niet minder waar in dit geval. Wij leggen uit waarom.

Op je 18 of met een B-rijbewijs

De Kawasaki's met 125cc zijn een fantastische manier om kennis te maken met motorrijden. Enerzijds zijn ze perfect voor jongeren die staan te springen om met de motor te rijden maar nog geen A-rijbewijs mogen behalen. De Z125 en de Ninja 125 van Kawasaki zijn met hun vermogen van 11 kW namelijk perfect voor het A1-rijbewijs. Zo kunnen jongeren vanaf 18 jaar hun eerste motorervaring opdoen om later eventueel over te stappen op een van de grotere broers zoals de Z900 of de Ninja ZX-6R.

Anderzijds bieden de 125cc's een voortreffelijke introductie in de wondere wereld op twee wielen voor mensen die daartoe aangetrokken zijn, maar nog niet zeker weten of het wel iets voor hen is. Zo kan je in sommige gevallen met een B-rijbewijs voor de auto meteen een been over Z125 of Ninja 125 werpen en de baan op gaan. Daarvoor moet je het autorijbewijs gehaald hebben vóór 1 mei 2011. Als dat niet het geval is dan heb je genoeg aan vier uur professionele rijles. Na die vier uur kan je zonder examen te hoeven doen de baan op.

Rij Filevrij

Of je nu net 18 jaar bent of niet, rijden op een Kawasaki 125cc voelt meteen aan als the real deal. De Ninja heeft hetzelfde gestroomlijnde design dat ook terug te zien is in zijn grote Supersport-broertjes en ziet er zo al meteen uit als een machine met heel wat meer in zijn mars dan de 11Kw die erin verscholen zit. De Ninja glijdt bovendien heel soepel de bocht in, voelt bijzonder stabiel en dankzij het lichte gewicht van net geen 150 kg kan je er laat mee in de remmen gaan. Het is op die manier een goede leerschool en geeft onervaren rijders het nodige zelfvertrouwen om te kunnen genieten van motorrijden in de jungle die de openbare weg heet.

Zo mogelijk nog handiger in die urban jungle is de naked Kawasaki Z125. Waar de Ninja eerder souplesse, inzicht en sportiviteit aanleert is de Z een leerschool voor flexibiliteit, wendbaarheid en controle over wat je doet. Ten opzichte van de Ninja is de zithouding iets rechter en het stuur ook iets breder voor meer controle. Dat maakt van de Z125 een perfecte partner om files te ontlopen en door druk stadsverkeer te laveren alsof je het al jaren gewoon bent. En met zijn lichtgewicht Trellis-frame (wat overigens ook op de Ninja aanwezig is) en Supernaked styling net zoals zijn grote broers is de Z125 een motor waarop je graag gezien zult worden tussen alle kinkloppende filerijders.

Valabel en betaalbaar alternatief

De 125cc-modellen die Kawasaki aanbiedt hoeven niet enkel een leerschool te zijn. Met een startprijs van €4.899 voor de Ninja 125 en zelfs slechts €4.599 voor de Z125 zijn beide modellen relatief goedkoop in aankoopprijs. Bovendien vraagt het blok weinig onderhoud en is de eencilinder bijzonder spaarzaam in benzineverbruik. Dat maakt de Kawasaki's ideale partners voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer. We geven ons woord: je komt je werkplaats dartel binnengefloten na een prettig ochtendritje in de open lucht en voelt je zeker en vast productiever dan je nukkige collega's die er daarentegen een duffe, trage autorit hebben opzitten. En je hoeft je bovendien niet te wapenen met een mondmasker en je ellenboog vol te hoesten op de trein of de bus. Wij motorrijders deden al aan social distancing before it was cool.

Foto's: Target Press

Reageren

Registreer of log in om te reageren...