2 minuten vragenvuur na de test van de 2019 BMW S 1000 RR:

door Thierry Sarasyn 6 maart 2019

Onze man krabbelde net van de BMW S 1000 RR in Estoril toen we hem opbelden voor zijn eerste bevindingen van zijn test. Nog wat natrillend van de ervaring, wist hij ons het volgende te vertellen.

MotorNieuws: Hoe zou je na je test de nieuwe BMW superbike kort omschrijven?
"Sterker, lichter, sneller"

MotorNieuws: Straf. Wat was het allereerste wat je opviel toen je er eindelijk mee mocht rijden?
"Eerst en vooral, bij het opstappen op de motor, viel me meteen op dat de stuurpositie anders is dan bij de vorige: iets breder en opener.
Eens we voorzichtig het kletsnatte circuit opreden, waren er toch enkele zaken die ik meteen kon uitproberen. Vooral op het vlak van elektronica dus. Wel, het is alsof de elektronica alles tien keer zo snel berekent als bij de vorige generatie. Elke tussenkomst is zo goed als naadloos."


MotorNieuws: Elektronica kan enkel dingen afzwakken, niet versterken. Hoe zit dat met de power?
"Op een nat circuit probeerde ik in eerste instantie de trekkracht in het middentoerengebied uit.
Die zgn. shiftcamtechnologie is duidelijk niet alleen een theoretisch technische verbetering. Het verschil in koppel vanaf een goeie 4.000 toeren per minuut - t.o.v. het vorige model - is groot. Het is alsof er 200 cc meer voorhanden is. Indrukwekkend!"


MotorNieuws: Reden jullie wel met standaardmotoren?
"Alle testmotoren waren uitgerust met het optionele M-pack, dat o.a. carbonvelgen omvat.
Die zouden volgens BMW een evolutie zijn van de carbonvelgen die eerder al op de 80.000 € kostende HP4 Race gebruikt werden / worden.
Ik hoef je niet te zeggen welk licht (stuur)gevoel deze wielen tot gevolg hebben, zeker?"


MotorNieuws: Je klinkt erg enthousiast…
"Absoluut.Ik denk dat de 300 BMW ingenieurs die hier 43 maanden aan gewerkt hebben een topproduct neergezet hebben, zowel qua design als qua efficientie en rijplezier. Dit kan een verkoopshit worden."

Reageren

Registreer of log in om te reageren...