Wereldberoemde Nürburgring Nordschleife heropent op 17 maart met enkele aanpassingen. Maar dewelke?

door Jill Danneels 1 maart 2019

Nürburgring Nordschleife, ook wel bekend als ‘de Groene Hel’, was tijdlang afgesloten voor toeristenverkeer. Veiligheidshalve werd op verschillende plaatsen nieuw asfalt aangelegd en een van de gevaarlijkste bochten werd grondig aangepakt. Stof voor nieuwe ronde-records?

Nürburgring Nordschleife doet zelfs de meest wereldvreemde petrolhead een belletje rinkelen. Het stratencircuit in Duitsland is een deel van de oude Nürburgring. Het staat bekend voor zijn grote hoogteverschillen, uitgebreide collectie aan uiteenlopende bochten en een wegdek met enorm verschillend gripniveau. Tussen 1951 en 1976 werden er 21 Formule 1 Grand Prix-wedstrijden gereden en de Groene Hel kostte het leven aan vijf Formule 1-coureurs. Andere dodelijke crashes of piloten met blijvende letsels niet bijgerekend. Nürburgring bevatte oorspronkelijk 176 bochten, verdeeld over 20,8 km van de Nordschleife en 7,7 km van de aparte Südschleife. In 1976 verdween het circuit definitief van het Formule 1-toneel, nadat Niki Lauda in het knikje voor Bergwerk uit de bocht vloog en hierdoor bijna levend verbrandde.

Intussen is Nürburgring Nordschleife nog steeds enorm geliefd bij snelheidsduivels die full throttle willen gaan op de openbare weg. Alle mogelijke machines worden er getest, fanatiekelingen van racemotors en -auto’s van over de hele wereld komen het circuit bezichtigen. En dat is vanaf nu veiliger, want de Nordschleife kreeg zo n 2,5 kilometer nieuw asfalt.

Ook de Schwedenkreuz, een van de bochten waar geregeld brokken vielen, werd grondig aangepakt. Deze flauwe bocht had een soort ‘bump’ in het asfalt, waardoor bij hoge snelheden de race-bakken van de grond gingen. Die hobbel verdween, waardoor de bocht een stuk veiliger wordt. Is dit het startshot voor een nóg sneller ronde-record?

Foto: Shutterstock

Reageren

Registreer of log in om te reageren...