Welles-nietes op zijn Belgisch: Vlaanderen zegt ja op motorrijden, Federaal klinkt 'njet'

door Thierry Sarasyn 28 april 2020

Geen land beter dan België om verwarring te stichten. Zaterdag zei minister Jambon nog dat motorrijden vanaf 4 mei weer mag. Zondag publiceerde de Vlaamse Motorrijders Bond van België een bericht dat we binnen een week weer met de motor op pad mogen. Maandag lazen we op de website van de Belgische Motorrijders Bond dat we nog even geduld moeten oefenen.

Federaal njet

Mogen we opnieuw motorrijden? Na de 'Go' van Jambon, kwam er een 'Njet' van Bellot en zijn er nu Belgische toestanden met betrekking tot de datum waarop we weer recreatief met de motor mogen rijden. Voor de goede orde: MotorNieuws stuurde zaterdag een vraag naar het VTM journaal en daarop liet Minister Jambon op televisie weten dat motorrijden vanaf 4 mei weer kan. Dat lazen we zondag ook nog op de website van de VMBB: "GOED NIEUWS!!!!Minister Jan Jambon heeft in het VTM-Nieuws bevestigd dat we vanaf 4 mei weer recreatieve motorritten mogen houden.
Maximaal 2 personen, met in acht neming van de social distancing!
Nog 1 weekje volhouden, en laat de motoren maar ronken dan!"

De Belgische Motorrijders Bond (het overkoepelend orgaan van de Vlaamse en Waalse federatie) nuanceert op zijn website: "Op vrijdag 24 april stelde de Nationale Veiligheidsraad de afbouwstrategie voor van de maatregelen ter bestrijding van deze corona crisis. Een aantal beslissingen hebben een belangrijke impact op onze activiteiten maar op dit moment hebben we nog niet alle antwoorden op onze vragen om te weten wat wanneer wel of niet toegelaten zal zijn.
Daarom zullen onze Vlaamse (VMBB) en Waalse (FMWB) liga's vanaf maandag contact opnemen met de bevoegde regionale sportinstanties. We hopen in eerste instantie zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen over wanneer er opnieuw recreatief met de motor kan worden gereden (in principe vanaf 4 mei beperkt tot max 2 personen volgens verklaring Vlaams-Minister President Jan Jambon tijdens het VTM journaal) en vanaf wanneer er kan getraind worden op circuit. We begrijpen dat velen onder jullie staan te popelen om die motor opnieuw te starten maar vragen nog even geduld. Respecteer momenteel strikt de opgelegde maatregelen in het belang van ieders gezondheid en help zo mee om deze crisis zo snel mogelijk achter ons te kunnen laten."
Lees: motorsport mag nog niet, maar misschien - "in principe" - mag motorrijden op de weg vanaf 4 mei wel.

Niet zo volgens Federaal minister van Mobiliteit Bellot. Omdat deze beslissing federale materie is en Vlaams Minister President Jan Jambon hier niks over te zeggen heeft. "Ritjes met de motorfiets zijn geen regionale bevoegdheid. Dit blijft de bevoegdheid van de Nationale Veiligheidsraad, die hierover geen enkele discussie heeft gevoerd." Njet dus.

Febiac, de federatie van de auto- en tweewielerindustrie in België en het Groothertogdom Luxemburg, maant ondertussen aan tot voorzichtigheid:
"Iedereen wil zich graag baseren op de uitspraken van Vlaams Minister-President Jambon tijdens het VTM-Nieuws (zaterdag) na de Veiligheidsraad van vrijdag. Maar opgelet, het is voorlopig nog wachten op de publicatie van het Ministrieel Besluit om te weten wat er wanneer precies zal mogelijk zijn."

Er wordt ook geopperd dat een digitaal motormedium een wel heel vrije interpretatie van de regels publiceerde. Ook gezaghebbende algemene media zoals Knack en de Standaard stellen dezelfde problemen -rond het fout interpreteren van de wet op basis van richtlijnen - nochtans terecht en veel diepgaander aan de kaak. Knack heeft het zelfs over scenes uit een bananenrepubliek.

Hoe dan ook, wordt het wachten op het Ministerieel besluit. Het is moeilijk om je in te beelden dat een dergelijk welles-nietes spelletje met problemen tussen Regionale en Federale bevoegdheden, elders kan dan in België . Uiteindelijk wil iedereen graag zo snel mogelijk weer op de motorfiets, mét respect voor de regels zoals we die allemaal kennen. Het zijn diezelfde regels die er voor moeten zorgen dat we - hopelijk en onder voorbehoud - op 11 mei ook naar de motordealer kunnen. Motorzaken kunnen je nu al een afspraak geven voor een herstelling van je motor. En de bandencentrales zijn open voor het monteren van nieuw rubber. Je klaar maken om te rijden, kan in elk geval dus wel.

Wordt vervolgd.


Reageren

28/04/2020 12:51
"En de bandencentrales zijn open voor het monteren van nieuw rubber. Je klaar maken om te rijden, kan in elk geval dus wel." Dus met de motor naar de bandencentrale mag wel? Bron?
Martin Simoens
28/04/2020 15:51
Wat een stel oelewappers! Nochtans is het poepsimpel : de eerste Ministeriële richtlijn liet al "individuele fysieke activiteiten" toe. Dat is sindsdien niet veranderd. Wat een "individuele fysieke activiteit" is wordt duidelijk gedefinieerd, en hoeft dus ook niet geïnterpreteerd te worden. Gewoon lezen wat er staat, zonder interpreteren, en dan kan je niet anders dan concluderen dat motorrijden, ook recreatief motorrijden, vandaag gewoon mag. Dat zogenaamde excellenties zoals De Crem en Bellot dat niet lijken te snappen is, als je éven doordenkt, allesbehalve om te lachen.
Paul Coene
28/04/2020 16:15
Langs de ene kant zijn "individuele fysieke activiteiten" toegelaten, maar langs de andere kant zijn niet-essentiële verplaatsingen verboden. En daar wringt het schoentje: recreatief motorrijden kun je niet echt een essentiële verplaatsingen noemen. Poepsimpel en toch lijken sommigen dat niet te snappen. (En toch: is fietsen wél een "essentiële" verplaatsing ?)
Martin Simoens
28/04/2020 17:43
De opeenvolgende ministeriële besluiten voorzien in een aantal uitzonderingen op het verbod zich op de openbare weg te begeven. Daar behoren "noodzakelijke verplaatsingen" toe, doch daarnaast, en niet ondergeschikt, "individuele fysieke aktiviteiten". Het is dus niet correct een "individuele fysieke activiteit" onder de noemer van een "niet-essentiële verplaatsing (een begrip dat tenandere nergens in het M.B. voorkomt) te plaatsen. Méér dan poepsimpel dit.
Karen Van Damme
29/04/2020 09:26
Misschien is het niet slecht om het vasthouden aan die 'niet-essentiële verplaatsingen in twijfel te trekken. Bloemen kopen in een tuincentrum; essentieel? Een pot verf halen bij de doe-het-zelver; essentieel? Naar je visstek rijden; essentieel? En zo kan ik nog wel even doorgaan. De uitzonderingen op de 'essentiële verplaatsingen' worden zodanig ver uitgerokken dat het me weinig zinvol lijkt om deze maatregel aan te houden. Hoe wil men deze regel afdwingbaar houden?
Paul Coene
29/04/2020 12:52
Inderdaad Karen. Wat is de definitie van "essentieel" ? Als ik af en toe nood heb aan een ritje voor mijn geestelijke gezondheid, is dat ook niet essentieel ? Ondertussen mag je in Duitsland wél motorrijden. en zitten ze momenteel aan 75 doden per miljoen inwoners. In Nederland óók en tellen ze er 266. Bij ons ? 633. Het hoogste cijfer ter wereld., net als het aantal politici per miljoen inwoners.
Paul Coene
30/04/2020 18:34
En nu dus toch: ! https://www.motoren-toerisme.be/nieuws/recreatief-motorrijden-mag-vanaf-4-mei

Registreer of log in om te reageren...