Vier minuten Vragenvuur na de test van de 2020 Kawasaki Z900

door Gunther Kindermann 2 december 2019

Vandaag reden we de eerste kilometers (203 om precies te zijn) met de nieuwe Kawasaki Z900. Morgen is er een tweede testdag, maar voor u het complete testverslag mag verwachten, belden we Onze Man ter plaatse om zijn eerste indrukken te noteren.

Hetzelfde maar anders?

MotorNieuws: We vallen met de deur in huis: Wat vind je van de nieuwe Z900?
Thierry Sarasyn: Aangenaam verrast. Kawasaki behield het vermogen van 125 pk. En dat is méér dan genoeg voor een naked. Ze legden zich toe op het verbeteren van het motorkarakter en gaven de Z een pak extra's mee. We komen daar morgen in detail op terug, maar het meest opvallende bij het rijden is het duidelijk verbeterde motorkarakter en de gasrespons. Door de nieuwe mappings is er meer kracht in het middengebied en de motor reageert veel soepeler op het gas. Zéér aangenaam rijden en het is gemakkelijker om zowel rustig als snel te rijden.

MotorNieuws: Nochtans had de Z900 die reputatie al...
Sarasyn: Juist, maar alles kan beter en ze hebben bij Kawasaki zeer goed hun huiswerk gemaakt. De ruwe kantjes zijn er af. Daardoor is de Z haarfijn doseerbaar. De gekozen wegen waren best uitdagend. We hebben alles gehad, nat wegdek, droog, bladeren, hobbels, mist, honden op de weg,... you name it. Het zou met de vorige minder vanzelfsprekend geweest zijn om hier met hetzelfde gemak te rijden waarmee we hier vandaag doorheen gingen.

MotorNieuws: En dat lag vooral aan de respons het het motorkarakter?
Sarasyn: Deels. Maar je hebt nu ook de keuze uit verschillende rij-modi en power mappings. Daardoor kun je in wisselende omstandigheden het ideale motorkarakter kiezen. En er is nu een vangnet met de tractiecontrole. Je hebt dus ook wat meer vertrouwen om desgewenst de limieten op te zoeken. Alles heel goed afleesbaar op de nieuwe TFT scherm en vooral: ook gemakkelijk te selecteren. Kawasaki werkt met een heel intuïtief te bedienen systeem. De motor oogt door de nieuwe styling moderner, en hij is dat ook. Kijk de motor kost - in België - met 9.599 euro 500 euro meer dan zijn voorganger, maar de meerwaarde in vergelijking met het 2019 mag op een paar duizend euro geschat worden.

MotorNieuws: Je beweert dus dat een motor met hetzelfde vermogen toch anders en beter is?
Sarasyn: Ik beweer dat niet, het is zo. Hij rijdt beter en hij is stukken beter uitgerust. Je zit ook iets hoger, waardoor er een betere controle is en je minder snel moe wordt. Dat voel je na 200 km bochtenpikken. Morgen duiken we een route op met snellere bochten en dus een hogere snelheid. Wellicht ook met wat minder honden, vochtige plekken en mist. Als het weer goed blijft, is dat een uitgelezen kans om wat meer de limieten op te zoeken en na te gaan of al het goede wat we vandaag voelden ook bevestigd wordt op dat vlak.

MotorNieuws: Tijd om wat te rusten dus nu?
Sarasyn: Niet nadat we hier eerst even de bar induiken. De boog kan niet altijd gespannen staan.

MotorNieuws:De motor mag dan wel gewijzigd zijn, de rijder duidelijk niet.
Sarasyn: Stel je voor dat het andersom was...

Reageren

Registreer of log in om te reageren...