Van 851 tot 1299R Final Edition: een overzicht van 30 jaar Ducati 8-kleps twins

door Thierry Sarasyn 1 augustus 2017

Vergelijkingen zijn altijd moeilijk, maar als er een merk een grotere SBK geschiedenis heeft dan Ducati, mag die nu de vinger opsteken. Ducati’s eerste echte Superbike was de 851 en nu eindigt de reeks van roemruchte achtkleps L-twins met de Panigale 1299R Final Edition. Tijd voor een foto-overzicht van 30 jaar sportgeschiedenis uit Bologna.

Roemruchte geschiedenis

Vergelijkingen zijn altijd moeilijk, maar als er een merk een grotere SBK geschiedenis heeft dan Ducati, mogen die nu de vinger opsteken. Ducati’s eerste echte Superbike was de 851 en nu eindigt de reeks van roemruchte L-twins met de Panigale 1299R Final Edition. Tijd voor een foto-overzicht van 29 jaar sportgeschiedenis uit Bologna.

Het 851 prototype kwam er in 1987

Lucchinelli

Ducati’s originele supersport, de 851 werd dertig jaar geleden voor het eerst getoond - in ’87 - en debuteerde op de markt in februari van 1988. Even later won Marco Lucchinelli de eerste WK SBK wedstrijd in Donington. Het was een voorbode voor wat komen zou. In 1990 bezorgde Raymond Roche op de 851 Ducati zijn eerste wereldtitel. Een jaar later won Doug Polen aan het stuur van de opvolger, de 888, de titel opnieuw voor Ducati. Het was het begin van een Italiaanse hegemonie die nog versterkt werd met de legendarische 916 en vier titels voor Carl Fogarty, de laatste op een 996. Ducati won in totaal 15 van de 29 Superbike titels met ook nog Bayliss (996, 999 en 1098) Hodgson en Toseland (999) en Checa (1098).

Lucchinelli bezorgde met de 851 Ducati zijn eerste SBK zege.

30 jaar hoogstandjes

Meer nog dan WK-winnende motoren, zijn de desmodromische twins uit Borgo Panigale trendsetters geweest en bijzonder populaire weg- en circuitmotoren die verschillende generaties sportieve motorrijders geïnspireerd hebben. Met de Panigale 1299R Final Edition valt het doek over een hele dynastie. Ducati kennende, mogen we hoge verwachtingen koesteren voor de op til zijnde V4, maar dat mag niet betekenen dat we zomaar voorbij gaan aan een motorconfiguratie die zeer nadrukkelijk een stempel gedrukt heeft op drie decennia. Elk model afzonderlijk beschrijven, zou ons te ver leiden, maar hieronder vind je beelden die voor zich spreken en elk hun deel van het verhaal van 30 jaar sportieve hoogstandjes uit Borgo Panigale. En laten we daarbij ook grote namen als Terblanche, Tamburini en Bordi niet vergeten. Enjoy!

De 851 is de stamvader van een roemruchte reeks.

Klassieker: de 888 SPS

Doug Polen op de 888 in 1992

De mooiste motor ooit? De 916 uit 1994

Om in je living te zetten als je er eentje hebt: de 916 SPS

De 996, de voorlaatste van de 916 familie.

De 998 won als laatste 916 telg geen WK.

Fel ondergewaardeerd: de 999

Schot in de roos: de 1098R

Bloedmooi: de 1198

De 1199 was de eerste Panigale

De 1299 Panigale S

Het Nec Plus Ultra: de Superleggerra

People: Nicky Hayden en Domenicali

People: Tamburini en Parenti

Carlos Checa

Troy Bayliss

Toseland en Laconi

King Carl.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...