Test Triumph Tiger 900 Rally: Middenvelder

door Thierry Sarasyn 18 april 2020

Toen de wereld nog was zoals we hem altijd gekend hebben, trok redacteur German Ooms naar Marokko om er Triumphs nieuwe Tiger 900 aan de tand te voelen. Omdat er met de Tiger ook vaak in eigen land zal gereden worden, gingen we ook dichter bij huis op pad met de Rally uitvoering. Dat het tegenwoordig niet mogelijk is om naar Marokko te gaan rijden zat er ook voor iets tussen...

Meer of minder?

Er is een trend naar meer cc's bij de adventure motoren. Anderzijds kwamen merken als Yamaha en KTM vorig jaar met echte middenklassers op de markt. Door de cilinderinhoud van de vorige Tiger 800 op te trekken naar 888 cc is de nieuwste uit Hinckley een de middenvelder in de steeds groter wordende ploeg van adventure motoren.

Goed nieuws daarbij is dat de Brit de stuurkwaliteiten van lichtere versies heeft en daar een blok met duidelijk toegenomen punch aan toevoegt. Voor de meer technische details van de nieuwe Tiger verwijzen we je via de button onderaan dit artikel graag naar de test die we eerder deden in Marokko, nu gaan we ons concentreren op de bevindingen die we opdeden op de test dicht(er) bij huis.

Mix

Omdat we met de Rally uitvoering op pad gingen, kozen we voor een gezonde mix tussen on en off road. De meest opvallende vaststelling is dat de Tiger 900 stuurt als een veel lichtere motor. Zonder rechtstreeks de vergelijking gemaakt te hebben, durven we puur op het gevoel zelfs stellen dat hij wendbaarder is dan de Tiger 800. Het zwaartepunt van de staande triple ligt duidelijk erg laag en dat voel je bij het manoeuvreren, maar ook wanneer je je op een technisch uitdagende sectie waagt. De banden blijven in dergelijke omstandigheden altijd een bepalende factor, maar het stuurgedrag valt hoe dan ook op. Koppel dat aan een bijzonder pittig blok met veel pit onderin en een erg lange adem en je hebt de basis ingrediënten voor een heel geslaagde mix.

Vertrouwen en comfort

Nu zal het wel zo zijn dat het merendeel van de eigenaars hun Tiger Rally op de openbare weg zullen gebruiken. Maar het is goed om weten dat als je er al eens een onverhard stuk me opduikt, dat de motor verrassend vlot beheersbaar is. De driehoek tussen het stuur, het zadel en de voetsteunen paste perfect bij onze 1m80. Rechtstaand vind je onmiddellijk een ontspannen houding, zittend kun je vlot met de voeten aan de grond.

Triumph heeft het allemaal goed uitgeknobbeld. De Tiger 900 Rally is bijgevolg een motor die je instant vertrouwen schenkt.


Los van de stuureigenschappen van de motor, is de manier waarop je op die motor zit en het gemak waarmee je hem je wilt kunt opleggen van minstens even groot belang. Triumph heeft het allemaal goed uitgeknobbeld. De Tiger 900 Rally is bijgevolg een motor die je instant vertrouwen schenkt. En niet onaardige hoeveelheid comfort. We hadden de twijfelachtige eer om op de enige natte en koude dag van de voorbije maand op pad te trekken. Handvatverwarming én zadelverwarming worden dan dubbel op prijs gesteld.

Pluspunten

En het gaat verder dan dat. Naast dat vertrouwen heeft de Tiger 900 je ook het aangename gevoel dat je een perfect afgewerkt product in je handen hebt. Het nieuwe TFT scherm is knap en na enige gewenning is het ook vlot te bedienen; de volledig instelbare Showa ophanging mag gerust als uitstekend bestempeld worden (ze is tegelijk strak en comfortabel) en naar goede Triumph gewoonte is er veel aandacht besteed aan details. Het zijn maar enkele dingen die je constant het gevoel geven met een hoogwaardig product op stap te zijn. En draai of keer het zoals je wilt, een motor moet niet alleen goed rijden, hij moet je ook een goed gevoel geven. Dat is zo bij de Tiger.

Speels

We vonden het ook leuk dat Triumph het speelse karakter in zijn Tiger behouden en zelfs verhoogd heeft. Een politiek onverantwoord wheelietje? Kinderspel. Gecontroleerd driften? Het gaat als vanzelf. Maar ook een doorsnee ritje op de openbare weg is een meevaller. We hadden de twijfelachtige eer om op de enige natte en koude dag van de voorbije maand op pad te trekken. Handvatverwarming én zadelverwarming worden dan dubbel op prijs gesteld. Op de Rally uitvoering heb je een 21 inch voorwiel, maar we vonden op de openbare weg geen enkele reden om te mopperen over de stuurkwaliteiten. Ondanks dat grotere voorwiel stuurt de nieuwe Brit precies en gemakkelijk.

Middenvelder

Gooi dat allemaal op een hoop en je komt tot de slotsom dat het rijden met de Triumph Tiger 900 Rally een echte meevaller was. Zonder de motor naar extremen te drijven zoals dat bij de eerste test in Marokko het geval was, kregen we een onverdeeld positieve indruk van de polyvalente driecilinder. Met name het motorkarakter, de stuureigenschappen en het sportieve potentieel vielen ons nadrukkelijk op.

Eet de Tiger dan van beide walletjes of valt hij tussen twee stoelen? Wij zijn overtuigd van dat eerste.


Mocht de markt van de adventure motoren een voetbalteam zijn, dan mag de Tiger 900 Rally als een polyvalente middenvelder beschouwd worden. Hij komt in de buurt van het lichte en meer flitsende karakter van aanvallers zoals bijvoorbeeld de Ténéré 700 of KTM 790 Adventure R maar is wendbaarder dan de best verkopende motor in deze klasse, de BMW R 1200 GS, die we dan als een stoere rechtsback kunnen positioneren. Eet de Tiger dan van beide walletjes of valt hij tussen twee stoelen? Wij zijn overtuigd van dat eerste. Plaats hem gerust tussen de meest veelzijdige adventure motoren op de markt.

Wie minpunten aan de Tiger 900 Rally ontdekt zal daar wellicht persoonlijke voorkeuren aan de oorsprong van vinden. En misschien is daar dan weer een oplossing voor te vinden in Triumphs catalogus met maar liefst 65 accessoires.


Lees hier het eerder gepubliceerde artikel over het Triumph 900 gamma

Meer weten over het Triumph 900 gamma?

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: watergekoelde staande driecilinder met vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud: 888 cc
Maximaal vermogen: 95,2 pk bij 8.750 opm
Maximaal koppel: 87 Nm bij 7.250 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen wiegframe
Voorvork: 45mm Marzocchi UPSD, niet instelbaar ( GT/ GT Pro: 45 mm Marzocchi volledig instelbaar, Rally / Rally Pro: 45 mm Showa volledig instelbaar)
Achterschokbreker: Marzocchi, veervoorspanning instelbaar (GT: Marzocchi volledig instelbaar, GT Pro: Marzocchi elektronisch instelbaar, Rally / Rally Pro: Showa volledig instelbaar)
Remmen voor: Dubbele 320 mm schijven met vierzuiger Brembo remklauwen
Remmen achter: 255 mm schijf met enkelzuiger Brembo remklauw

Afmetingen
Wielbasis:1556 mm (Rally / Rally Pro: 1551 mm)
Zithoogte:810 - 830 mm (GT verlaagde versie: 760 – 780mm, Rally / Rally Pro: 850 – 870 mm )
Drooggewicht: 192 kg (GT: 194 kg, GT Pro: 198 kg, Rally: 196 kg, Rally Pro: 201 kg)
Tankinhoud: 20 liter

Prijs
België: €11.950 BTW incl. (GT: €13.750, GT Pro: €15.550, Rally: €14.550, Rally Pro: €15.590 BTW incl.)
Nederland: €13.600 BTW incl. (GT: €15.200, GT Pro: €17.300, Rally: €16.200, Rally Pro: €17.800)

Bekijk hier de uitgebreide fotogalerij van de Triump Tiger 900 Rally test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...