Test Bridgestone T31 Sport Touring: MEERWAARDE

door Thierry Sarasyn 21 maart 2018

Banden. Ze zijn altijd rond en meestal zwart. Maar voor het overige is er door de meesten weinig over geweten. Toch evolueren banden net zo hard als motorfietsen. Meer zelfs, de juiste band maakt een goede motor alleen maar beter. Logisch dat we met meer dan gewone interesse uitkeken naar de test van Bridgestones nieuwe sport-touring band: de T31.

Dubbel publiek

Japanners zijn – soms - erg logisch. En dus is de T31 een evolutie van de T30 die als budgetvriendelijk alternatief nog in het gamma blijft. Voor de test van de nieuwste sport-touring rubbers van Bridgestone trokken we met niet al te veel tegenzin naar Marokko. Om in één adem ook nog de A41 adventure band op een brede waaier aan ondergronden te testen, maar ook met bijzondere nieuwsgierigheid naar die T31. Sport-touring is immers een populair segment. Een tour-rijder die ook wel wat pit in zijn rijstijl heeft, zal ervoor opteren en een sportieve rijder die ook wat kilometers met zijn band wil afmalen, is net zo goed geïnteresseerd.

Bridgestone propt een waar arsenaal top-technologie in de band zodat die op een aantal vlakken net zo goed blijft (levensduur bijvoorbeeld) en op andere een ferm stuk hoger staat (opwarmtijd, grip, grip op natte ondergrond, feedback, stuureigenschappen). Tenminste: dat is wat men vooropstelt. We gingen na of dat ook zo is.

Nieuwe banden test je op een gekende motor.

Bedrijfstemperatuur

We konden de band net niet op alle kwaliteiten testen, want al te veel regen valt er in het zuiden van Marokko niet. Maar voor het overige bood de testroute van 340 km wel de kans om grondig te werk te gaan. En dus konden we vaststellen dat Bridgestone zijn belofte van een heel korte opwarmtijd ook waar maakt.

Heel snel op bedrijfstemperatuur, die T31.






En, neen, dat is niet omdat het in de buurt van Ouarzazate altijd erg warm is, we vertrokken bij een temperatuur van rond de 10 graden. En de grip van de band was van bij de start uitstekend. Heel snel op bedrijfstemperatuur, die T31.

Kenmerkend patroon.

Arsenaal aan testmotoren

Op de ganse route zijn we er niet één keer in geslaagd de grens van de grip te bereiken. Dat is op zich niet zo verrassend voor een moderne band, grip was zelfs bij de T30 geen probleem. De grootste troef van de T31, is het effect op de stuureigenschappen. We reden een hele tijd met de Kawasaki Versys 650, omdat we de motor kennen en omdat zijn kwaliteiten buiten kijf staan. Nadien gingen we ook aan de slag met o.a. de KTM Super Duke GT, Honda CB1100RS, Honda VFR800, Ducati Multistrada 1260 en BMW S 1000 XR.

De grootste troef van de T31? Dat is het effect op de stuureigenschappen.


Een heel arsenaal, maar de bevindingen waren identiek. Los van de kwaliteiten van elke motor, waren de stuureigenschappen gewoon beter dan we ons van elk van deze motoren herinneren. De T31 stuurt uiterst licht en zeer precies. Het vertrouwen in de T31 voorband is terecht groot. Goede feedback en ook een gevoel van comfort.

De stuureigenschappen behoren tot de grootste troeven van de T31

Instant vertrouwen

Op de Versys 650, die op zich al heel licht stuurt, hadden we dermate veel vertrouwen, dat we vlot de zwaardere motoren konden bijhouden. En van elk van de motoren stapten we af met een reeks goede en minder goede bevindingen, maar geen daarvan sloeg op de banden. Gewoon omdat de T31 zo goed is, dat je hem al snel vergeet.

Aanvankelijk verrast het wel hoe goed de stuureigenschappen zijn, maar na een tijdje let je er niet meer op en ga je als vanouds de kwaliteiten van de motor beoordelen. Of genieten van het fabelachtige decor. De band is op een merkwaardig goede manier uit je aandachtsveld verdwenen.

Meerwaarde

Want je moet het Bridgestone nageven, ze hadden een testlocatie gekozen die in het geheugen gegrift zal blijven. Het asfalt tussen Ouarzazate en Zagorra is bij momenten van een uitzonderlijke kwaliteit en op andere ogenblikken eerder ruw. Goed om de band op verschillende ondergronden te beoordelen. Maar er is wel één constante. De omgeving is altijd verbluffend. Je krijgt er gewoon niet genoeg van. En ook dat is iets waar Bridgestone zich op focust. De belevenis, de ervaring van het rijden.

En met een band die onweerlegbaar een aantal grote troeven heeft en op geen enkel ogenblik iets van het rijgenot wegneemt, bieden ze op dat vlak een duidelijke meerwaarde. En laat het nu net dàt zijn wat we van een band verwachten.

De Bridgestone T31 is nu beschikbaar in alle courante maten.

Foto's: Jonathan Godin

Voor meer technische informatie en verkooppunten klik hier

Voor meer Bridgestone verhalen klik hier

Heerlijk rijden daar in Marokko

Reageren

Registreer of log in om te reageren...