Reportage: Royal Enfield Classic 500 en Kawasaki W800: onthaasten in stijl

door Thierry Sarasyn 8 juni 2020

Zo, dat is best meegevallen. Een dagje op pad met 72 pk. En dan nog verdeeld over twee motorfietsen. Bij de buurtslager vragen ze steevast of het iets meer mag zijn, wel, we zijn er overtuigd van geraakt dat het af en toe ook met wat minder kan.

Sta jij hier al lang?

Onthaasten

De vergelijking tussen de Royal Enfield Classic en de Kawasaki is er eigenlijk geen. Omdat de motoren buiten hun klassieke styling eigenlijk niet zo veel raakpunten hebben. De W800 is een staande twin, de Enfield een mono. De Japanner heeft ook 20 pk en vooral 22 Nm meer. Pk's zijn in deze confrontatie van minder groot belang dan de Newtonmeters. Tenminste: als je er überhaupt al belang aan hecht. Want laat het duidelijk zijn dit zijn geen hardgaanders. Het zijn motoren die je eerder aanzetten tot onthaasten dan tot snel rijden. In een land waar het aantal flitspalen alleen overtroffen wordt door het aantal agenten in anonieme radarwagens, moet je dat wel als een pluspunt zien.

Hetzelfde maar totaal anders

Echt klassiek

De Royal Enfield is zelfs het omgekeerde. Dit is een in alle eerlijkheid een trage motorfiets, maar in het Enfield pakket kun je je daar onmogelijk aan storen. Dit gaat niet om hoe snel je accelereert of hoe hard je de bocht door gaat. Hier draait het om een gevoel. En dat gevoel krijg je al als je de mono met een druk op de startknop of een lel op de kickstarter in gang zet. De Royal Enfield Classic 500 is zowat het dichtste wat je bij een klassieke motorfiets kunt komen bij aankoop van een nieuwe. RE voldoet aan alle wettelijke Euro normen, maar trekt voor het overige de kaart van de pure nostalgie.

Bochtenpret met 27 pk. Het kan perfect.

Voordeel

Kawasaki doet dat met de W800 ook, maar biedt je daarbij wel een motor die meer rijdt zoals we dat gewoon zijn van een moderne motorfiets. Dat wil zeggen dat de W800 veel krachtiger is onderin, bijzonder vlot in de toeren klimt en haarfijn schakelt. Dat zijn meteen ook belangrijke verschilpunten. Verder zijn er zaken zoals de dubbele tellerpartij, de LED koplamp en de fijnere afwerking die de Kawasaki een hoogwaardiger uitstraling geven. Wie hier belang aan hecht, zal in de Kawasaki zonder twijfel de beste motor zien. En dat is hij ook. Alleen zullen in de keuze van een neo retro of een modern classic (het kind moet een naam hebben) lang niet enkel objectieve criteria spelen.

Retro look met moderne prestaties.

Vroeger was alles (niet) beter

Voor sommigen zal alleen al de naam Royal Enfield reden genoeg zijn om een voorkeur te hebben voor de Koninklijke mono. De Enfield leunt in elk geval dicht(er) aan bij motorrijden zoals het in vervlogen tijden was. Ook al wordt de mono nu gevoed door injectie en niet meer door carburatoren, op deze motor krijg je nog eens (een beetje) hoe het vroeger was om met de motor te rijden. En dan weet je meteen ook of vroeger alles inderdaad beter was. Het antwoord is: ja - als je alleen de goede dingen onthoudt. En dat is iets waar nostalgische zielen per definitie sterk in zijn. Vraag het maar eens aan die mannen die opnieuw LP’s draaien of met hun lief op de rups willen.

Vroeger alles beter? Ja – als je alleen de goede dingen onthoudt.







De Classic 500 is er in geslaagd om een groot deel van de minpunten van vroeger letterlijk in het verleden te laten. Ja, je kunt vlotter schakelen en er zijn betere remmen op de markt. Op de Enfield hoort dit echter bij het pakket en zeker bij dit blok. De twins uit het gamma staan een trapje hoger op de evolutieladder. Bij de Classic (en aanverwante modellen) toont Enfield niet alleen dat het zijn geschiedenis kent, ze laten je ook voelen dat de historie nog gewoon aanwezig is. Het is aan de klant om die visie te delen of niet.

Goed zo.

Net iets meer

Kawasaki pakt de zaken anders aan. Het pakket oogt duidelijk retro, maar de W 800 rijdt beter dan menig moderne naked bike. Het blok mag zonder overdrijven als heerlijk bestempeld worden, de remmen zijn krachtig, de LED koplamp is helder en de ophanging verrassend comfortabel. Dat wil zeggen dat je met de Kawasaki net iets meer kunt dan ontspannen cruisen. De Enfield ga je met meer input onrecht aandoen, de Kawasaki kan het allemaal vlot aan. Hij heeft dan ook bijna het dubbele vermogen en de helft meer koppel. In combinatie met het uitgekiende rijwielgedeelte, zorgt dat ervoor dat de Kawasaki W800 er retro uit ziet, maar zich modern gedraagt. Een beetje als een man in zijn midlife crisis dus.

En daar hoort vaak een zeker rock 'n roll gehalte en de vaak geroemde vrijheid bij. Ook al worden motoren net zo vaak met het hart als met het verstand gekocht, Kawasaki toont hier dat je geen open uitlaat of apehanger stuur moet hebben om met flink wat stijl en een vleugje branie over 's lands wegen te cruisen.

Midwife

Terug naar die midlife dan en de doelgroep van die motoren. Zou de midlife man en de bijhorende midwife dé kopersgroep zijn? Wellicht moet de typische klant eerder gezocht worden bij zij die moderne krachtpatsers of zware Amerikanen liever niet in huis willen, niet al te veel geld zoeken uit te geven en toch een veilige motorfiets wil - die ook nog eens mag gezien worden. Niet zo'n eenvoudig lijstje, al bij al. Maar vink je alles aan, dan kom je bij de Kawasaki W 800 uit. Rijdt perfect, ziet er top uit en is naar goede Kawasaki gewoonte tot in de puntjes afgewerkt. Het zijn ook argumenten die andere motorrijders dan midlifers kunnen aanspreken. Meer zelfs: het zijn drijfveren die zo goed als elke motorrijder heeft. En ja daar mogen zelfs houders van een A2 rijbewijs bij, ook de Kawasaki valt nog net binnen de limieten gesteld voor dit rijbewijs. Ook de Royal Enfield komt in beeld, met als sterkste punt een nog lagere prijs.

Wereld van verschil

Gooi al het voorgaande in de weegschaal en je ziet dat het illustere duo uit deze bijdrage meer verschilt dan je puur op basis van het uiterlijk zou vermoeden. Een ongeoefend oog ziet hier twee retro motoren. Terwijl er een wereld van verschil tussen zit. Dat vertaalt zich in een ander rijgedrag, uiteenlopende prestaties en een ander prijskaartje. De W800 is er vanaf 9.199 euro, de Royal Enfield Classic vanaf 5.699 euro. Is de Kawasaki 3.500 euro meer waard? Wie het geld te besteden heeft, zal daar wellicht ja op antwoorden. Daar staat tegenover dat je voor 5.699 euro bij Royal Enfield een motorfiets koopt met klassieke uitstraling, een nostalgische naam en een zeer te pruimen rijgedrag.

Je kunt wel argumenteren dat je met de Enfield niet snel kunt rijden, maar als je op deze motor zit, heb je daar ook absoluut geen zin in. Het bovenstaande was daarom geen vergelijkingstest, maar wel een reportage over hoe je kunt onthaasten op twee wielen. Precies omdat dit geen vergelijkingstest is, moeten we in de eindafrekening dus ook geen winnaar kiezen. Dit zijn twee motoren die het klassieke thema elk uit een andere hoek benaderen. Meer diversiteit in het aanbod dus en daar is vooral de motorrijder de grote winnaar bij.

Beide motoren zijn onmiddellijk beschikbaar en bestaan in verschillende versies.

Foto's: Thierry Dricot

Meer weten over de Royal Enfiel Classic 500?

Meer weten over de Kawasaki W800?

Bekijk hier de uitgebreide fotogalerij van deze test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...