Reportage: op pad met de winnaar van de Kawasaki Ninja 650 wedstrijd

door motornieuws 26 mei 2020

In het begin van de maand mochten we samen met Kawasaki één gelukkige lezer uitkiezen die zich een dag lang mocht komen uitleven op de nieuwe Kawasaki Ninja 650. En tegelijkertijd symbolisch het zwaarste deel van de lockdown waarin we niet mochten motorrijden vér achter zich te laten. Veel (véél!) creatieve redenen bereikten onze mailbox en uiteindelijk was het lezer Michele Micoli die de Ninja in zich mocht bovenhalen. Zijn ervaring en foto's zie je hier!

TEKST EN FOTOGRAFIE: Michele Micoli

Sporttourer of volbloed racer? Kawasaki heeft de Ninja 650 in een nieuw jasje gestoken in 2020. Rijdt de Ninja zo goed als hij er uit ziet? Dat mag ik uitzoeken tijdens de lezerstest van Motornieuws.

Eerste indruk

Vrijdagochtend rij ik al vroeg op mijn Versys 650 richting Wetteren. Het weer zit mee en de drukte rond de Brusselse ring is reeds gepasseerd. Een dik uur en 130 saaie autosnelwegkilometers later arriveer ik aan het hoofdkantoor van Motornieuws. Daar staat de Ninja 650 me op te wachten in zijn Pearl Blizzard White / Metallic Spark Black kleurstelling. Het eerste wat me opvalt wanneer ik rond de motor stap is hoe kwalitatief de afwerking is. De strakke kuipdelen sluiten mooi aan. De LED-koplampen hebben een agressieve styling en passen keurig bij de rest van de Kawasaki line-up. De nieuwe Ninja is uitgerust met een TFT-kleurenscherm, hetzelfde dat we ook terugvinden op de meer uit de kluiten gewassen Kawa's.

Let the good times roll

Na een kort gesprek met Thierry krijg ik de sleutels in handen en ga ik op weg. Het eerste gevoel is direct thuiskomen. De zitpositie is rechtop maar toch sportief. De koppeling voelt heel licht aan en is zelfs met één vinger makkelijk te bedienen. De versnellingsbak is boterzacht en heel trefzeker. Een tik omhoog en gas erop, insturen, door de bocht kijken en opnieuw gas geven! Het gaat allemaal heel vlot en intuïtief. De Kawa laat zich graag sportief rijden en het rijwielgedeelte voelt strak aan. De remmen hebben een stevige bite, maar zijn tegelijk zeer goed te doseren. Enig minpuntje: bij het gebruik van de achterrem schakelt het ABS sneller in dan soms gewenst. Dat is vooral merkbaar bij sportief rijden.

Een tik omhoog en gas erop, insturen, door de bocht kijken en opnieuw gas geven! Het gaat allemaal heel vlot en intuïtief.


Geen instelbare vering of rijmodi, en dat is niet nodig. De vering op de nieuwe Ninja staat goed afgesteld. Naar de sportieve kant, maar toch comfortabel genoeg als je lange ritten wil doen. Ook het zadel is stevig waardoor er ruimte is om je te verzetten. Op de Ninja zit je ook lekker ín de motor in plaats van er op, wat bij sommige andere motoren wel eens oncomfortabel kan worden tijdens het rijden. Kawasaki heeft hier duidelijk voor een motor gekozen die dagelijks bruikbaar is voor zowel je woon-werkverkeer als voor dat weekendritje naar de Ardennen met je motorbuddies.

Heerlijk blok

Het nieuwe Euro 5-norm motorblok heeft niet in power moeten afgeven. De 68 pk's zijn op elk toerental beschikbaar en kan je soepel doortrekken tot de redline. Het geeft zelfs een verslavend gevoel om het gashendel kort en krachtig volledig open te draaien om het inlaatgeluid te horen terwijl het toerental vlot omhoog gaat. Het gaat er allemaal speels aan toe en de Kawa geeft geen krimp! Sportief rijden, hard in de ankers en terugschakelen om het bocht na bocht over te doen. Heerlijk puur motorrijden!

Het 650cc blok mag je heus volwassen noemen. Geeft een leuke roffel en is krachtig genoeg om er je rijbewijs enkele keren mee kwijt te spelen. Ook schakellui rijden is geen enkel probleem. In het middengebied is er kracht genoeg om even door te trekken wanneer het nodig is. Op cruise-snelheden is het overigens goed vertoeven achter het kleine, maar toch effectieve windscherm.

Conclusie

De nieuwe Ninja 650 heeft een hoog "opstappen en wegwezen"-gehalte. Zijn lichtvoetigheid in het sturen en frisse motorkarakter geeft je zin om de motor voor elke gelegenheid te gebruiken. Het TFT-kleurenscherm vind ik persoonlijk één van de betere die je tegenwoordig kan vinden. Zichtbaar in elke situatie en de nodige informatie is goed afleesbaar. Comfortabele zithouding om een hele dag mee te toeren en toch sportief genoeg om je lokale bochten mee aan te vallen. Ik zou opteren voor het optionele tourer pakket met zijtassen en een hoger windscherm. De Kawasaki Ninja 650 is geen volbloed racer, daarvoor kies je best voor de ZX-6R. Maar als je voor een sportieve, knap afgewerkte motor wil gaan die ook tijdens je motorweekends een glimlach op je gezicht tovert van hier tot in Tokio is de Ninja 650 je beste vriend!

Reageren

Registreer of log in om te reageren...