Negen Benelux Harley-Davidson dealers in de Battle of the Kings.

door motornieuws 15 januari 2019

De Battle Of The Kings staat bekend als de ultieme Harley-Davidson dealer custom bike build-off. Dit jaar vindt de vijfde editie plaats en maar liefst 200 officiële H-D dealers uit 30 verschillende landen gaan de strijd aan. Benelux wordt vertegenwoordigd door negen strijdlustige eigenaars. Benieuwd wie dit zijn en hoe hun creaties eruitzien?

Tot en met 14 februari kan het publiek stemmen voor zijn favoriete Harley-Davidson creatie. De winnaar van de Benelux wordt op vrijdag 15 februari bekend gemaakt op de Harley-Davidson stand op de Motorbeurs Utrecht. Daarop gaan de nationale winnaars de strijd aan in een finale showdown. De selectie en kroning van de overall Custom King 2019 vindt in november plaats op de EICMA in Milaan.

Reglementering

In tegenstelling tot voorgaande edities is er dit jaar geen beperking opgelegd qua basismotor. Verder moeten de Harley’s voldoen aan volgende voorwaarden: er kan gekozen worden uit gelijk welk model van de Harley-Davidson line-up, maximaal de helft van de cataloguswaarde mag als customized budget worden ingezet en het eindresultaat moet straat-legaal zijn. Hierbij een overzicht van de deelnemende Benelux-dealers:

H-D Luxembourg.

Bij H-D Luxembourg wordt de Harley-Davidson Forty-Eight als basismachine gekozen. De tank wordt hoger op het frame bevestigt en de onderliggende bedrading weggewerkt. Er komt een vintage zadel in plaats van het achterspatbord. Alle covers op het motorblok worden vervangen door geribbelde, handgemaakte exemplaren. De bobber wordt afgewerkt met een chizeled H-D apehanger stuur en een nieuw Vance & Hines uitlaatsysteem.

H-D Luik.

Het recent geopend dealership in Luik beslist een klassieke scrambler te bouwen met als basismotor de Roadster. Het achterspatbord en subframe wordt gemodificeerd, waardoor het custom gemaakt zadeltje erin past. Via langere achterschokbrekers wordt de motor verhoogd. Verder wordt deze voorzien van noppenbanden, een nieuw stuur, nieuwe verlichting en idem voetsteunen. Het blok krijgt een zwarte kleur en de Roadster wordt afgewerkt met een nieuw uitlaatsysteem.

H-D Capital Brussels.

De Green Splitter is een creatie uit de Harley-Davidson Street Bob. Hij krijgt een eigen spatbord, evenals een zelfgemaakt sissy bar en uitlaatsysteem. De Street Bob wordt drie centimeter verlaagd en voorzien van klassieke ballonbanden. De Green Splitter is voorzien van een apehanger-stuur en een optisch zwevend zadel. De carrosserie is een combinatie van groene metal flake lak en matzwarte onderdelen, wat uitmondt in een klassieke look met een modern randje, aldus de ontwerpers van onze hoofdstad.

H-D Mons.

H-D Mons kiest voor een old-school chopper, tenger en elegant. De machine krijgt een als carburateur vervormde luchtfilter, maar behoudt de moderne brandstofinjectie. De voorvork wordt omgedraaid, waardoor de originele remklauw nu aan de voorkant van de vorkpoot zit. Een Hollywood-stuur verwijst naar vervlogen tijden, evenals de ouderwetse rem- en koppelingshendels, die aan de buitenkant scharnieren. De uitlaat wordt flink ingekort en krijgt een inox buis. Daarnaast worden er spaakwielen en ballonbanden gemonteerd van de Sportster Custom. Een verroeste look zorgt voor een mooie afwerking.

H-D Rotterdam & Amsterdam.

H-D Rotterdam en Amsteram creëert een typisch Nederlandse oranje machine vanuit de FXDR 114. Er wordt een nieuw stuur, een bredere tank en custom zadel en achterspatbord gemonteerd. Het kentekenplaathouder wordt bevestigt vlak boven het achterwiel. De motor krijgt een vette 260 mm achterband, terwijl er vooraan gekozen wordt voor een CVO Fat Bob-wiel. De Heavy Breather luchtfilter en de oranje laklaag zorgen voor een iets agressievere look.

Motor Saloon.

De Fat Boy Special wordt nog een tikkeltje extremer bij Motor Saloon. Het fat-mini-apehanger stuur en de custom Bassani twee-in-een uitlaat zorgen voor wat extra attitude. Daarboven wordt Heavy Breather luchtfilter aan de achterkant van de luchtvering geïnstalleerd, wat ervoor zorgt dat de motor bij stilstand heel laag op het achterwiel zakt. Kers op de taart: alles werd in diep, donkerzwart gespoten.

Oude Monnink Motors.

De Basis Harley-Davidson Sport Glide krijgt een sportieve update door andere clip-ons, een custom achterspatbord en gecustomizede tank en voorspatbord. Het blok wordt beter zichtbaar doordat de accu werd verplaatst. Ook de bedrading ligt anders en de machine wordt uitgerust met spaakwielen en banden met race-compound. Ook een zelf gemaakt uitlaatsysteem is hier een extra troef. Finishing touch: een race-lakschema in Gulf blauw en oranje.

West Coast Motors.

Basis bij West Coast Motors is de Fat Bob 114, die motorisch een ferme boost krijgt tot 128 cubic inch, oftewel 2097cc. Dat zorgt voor een mooie 152 pk op het achterwiel met 220 Nm koppel. Ook het rijwielgedeelte wordt flink onder handen genomen, waardoor de grondspeling toeneemt en het gewicht omlaag gaat. Verschillende onderdelen worden vervangen: zo krijgt de machine een Öhlins upside-down voorvork, een achterbrug van een Superbike en lichtgewicht Marchesini velgen. Ook Brembo Monoblocks en 320 mm remschijven worden erop gemonteerd. En het gaat nog verder: de custon twee-in-een uitlaat wordt afgewerkt in de klassieke oranje-wit-zwarte Harley-kleuren.

Big Rivers Harley-Davidson.

Het team van Big Rivers besluit de look en feel van de 2018 Harley-Davidson CVO-lijn als startpunt te gebruiken. De kleur van die machine heet Gunship Grey zo ontstond de naam The Gunship. De basis Harley-Davidson Street Bob krijgt een custom achterspatbord, een ander stuur, spaakwielen en een custom zadel. De mid-controls gaan naar voren en de achterzijde een paar centimeter omlaag. Ook wordt de motor voorzien van nieuwe spiegels, handvaten en een custom TBR twee-in-een uitlaatsysteem. Afwerking: een hoogglanzende Gunship Grey lak met bordeauxrode accenten en velgen.

Overtuigd? Ook jouw mening telt! Aarzel niet om je stem uit te brengen via www.h-d.com/customkings


Tekst: Jill Danneels

Reageren

Registreer of log in om te reageren...