MV Agusta blaast 75 kaarsjes uit

door Mattijs De Lee22 januari 2020

De familie Agusta riep op 19 januari 1945 de Meccanica Verghera Agusta - beter bekend als MV Agusta - in het leven. 75 jaar later is het motormerk uitgegroeid tot een icoon. Niet alleen dankzij een uitermate succesvolle racegeschiedenis, maar ook als ijkpunt op vlak van Italiaans design, stijl en technologie. MV Agusta denkt er nog niet aan om te stoppen, zo getuige het ambitieuze plan voor de komende jaren: maar liefst twintig nieuwe modellen, lichtere instapmodellen gericht naar een jong publiek en een uitbreiding in de Aziatische markt.

Race-erfgoed

Wie MV Agusta zegt, die zegt ook racen. Voornamelijk graaf Domenico Agusta had een neus voor goede racers. De piloten die hij in dienst nam groeiden regelmatig uit tot legendes van de motorsport: Franco Bertoni, John Surtees, Carlo Ubbali, Leslie Graham, Mike Hailwood en natuurlijk ook Giacomo Agostini, de man die met MV Agusta 13 keer wereldkampioen werd, 18 Italiaanse titels won en 10 keer de Isle of Man TT achter zijn naam kon schrijven.

Giacomo Agostini

Een nieuwe wind

Na het overlijden van graaf Domenico in 1971 hing het voortbestaan van MV Agusta aan een zijden draadje. Gelukkig zag Claudio Castiglioni een toekomst in het merk. Nadat hij eerst Ducati én Husqvarna van de ondergang gered had nam Castiglioni in 1992 MV Agusta over en verhuisde hij de productie naar Schirana, waar de motoren vandaag nog geproduceerd worden.

Claudio Castiglioni was een visionair die niet alleen de Italiaanse motortraditie in ere hield, maar ook dankzij stevige investeringen in R&D nieuwe concepten op de markt bracht. Zo was er de legendarische viercilender 750cc 'F4', de allereerste superbike en volgens velen ook de mooiste motorfiets ooit gemaakt.

Claudio Castiglioni & Giacomo Agostini bij de F4

Nadat Claudio Castiglioni overleed in 2011 volgde zijn zoon Giovanni hem op. Giovanni zette de pionierstraditie voort en onder zijn leiding zagen onder andere de 'Brutale' en de 'F3' het levenslicht. Dankzij modellen als de Turismo Veloce werd ook de stap naar de tourer-wereld gezet.

MV Agusta: 75 jaar later

Sinds 2019 staat MV Agusta onder leiding van de familie Sardarov met Timur Samarov als CEO. Met hem aan het hoofd van de tafel werden stabiliteit, kwaliteit, klantenrelaties, service en een uitbreiding van de productielijn de belangrijkste focuspunten. Onder zijn leiding kwamen ook modellen als de Serie Oro limited editions uit van de Superveloce 800 en de Brutale 1000 RR. Een ode aan het design, de snelheid en de vooruitstrevende technologie dat het merk typeert.

De Brutale 1000 Serie Oro

In de nabije toekomst mikt MV Agusta op maar liefst 20 nieuwe modellen de komende vijf jaar. Ze zullen daarnaast ook instapmotoren voor een jonger publiek ontwikkelen en ook modellen met een kleinere motor krijgen terug een plaats in het aanbod. In de Aziatische markt zien ze nog voldoende ruimte om te groeien dankzij een samenwerking met Chinese motorfabricant Loncin om die nieuwe lichte modellen te produceren en distribueren. Timur Sardarov: "Aan het hoofd staan van MV Agusta op dit historische moment is erg spannend en uitdagend. Ik beschouw het als een groot privilege en een grote verantwoordelijkheid. Maar terugkijkend op MV Agusta's nalatenschap weet ik dat we kunnen voortbouwen op een succesverhaal. Dat maakt me niet alleen trots, het geeft me ook het vertrouwen dat we alle middelen in huis hebben om innovatief te blijven, nieuwe sensationele modellen te produceren en om nieuwe markten aan te boren."

Op 20 en 21 juni vinden de officiële feestelijkheden ter ere van 75 jaar MV Agusta plaats in Varese.

Timur Sardarov

Reageren

Registreer of log in om te reageren...