KTM stelt motorcrosslijn 2021 voor

door motornieuws 24 juni 2020

Net als voor vele sporten is 2020 ook voor het motorcross een bijzonder mager jaar. Maar dat weerhoudt KTM er niet van om hun motorcrossmachines voor het grote publiek te blijven optimaliseren. In een videopresentatie kondigden de Oostenrijkers onlangs hun realisaties voor 2021 aan, geïnspireerd en beïnvloed door feedback van de elite binnen de internationale motor- en supercross. Blikvanger is connectiviteit via de myKTM-app waardoor rijders hun machine helemaal naar eigen stijl en voorkeur kunnen configureren.

Technologisch geavanceerd

Naar eigen zeggen benaderen de productiemotoren die KTM op de markt zal brengen volgend jaar als nooit tevoren die van het Red Bull KTM Factory Racing Team. De grootste veranderingen zitten 'm in de ophanging en de krachtdosering. De vernieuwingen bij de twee- en de viertaktmodellen zorgen voor de breedste en technologisch meest geavanceerde race-line up die KTM ooit uitbracht. Bij alle modellen werd het chassis aangepast en is de motorarchitectuur getweakt om de betrouwbaarheid te vergroten. Ook zijn de nieuwe edities uitgerust met Dunlop MX33-banden, zorgt de herziene ophanging voor een betere grip en beweegbaarheid en werden de tweetaktmodellen uitgerust met een nieuwe throttle body.

De 125 SX tweetakt

450 SX-F krijgt fikse update

Het topmodel in de viertaktserie, de KTM 450 SX-F, profiteert van aanpassingen aan de zuiger, krukas, motorbehuizing, tuimelaars en versnellingslocker. Deze aanpassingen maken de motor nog betrouwbaarder, verlagen het gewicht van de motor en zorgen ervoor dat het algemene onderhoud nog eenvoudiger kan worden uitgevoerd.

Aandacht voor de kleintjes

Talent ontwikkelt zich het best op jonge leeftijd, en dat is ook KTM niet ontgaan. Hun minicycle-lijn krijgt ook de nodige aandacht en ziet onder andere een stuur met dunnere grips en nieuwe achtervering op de 50 SX - speciaal voor de kleine handjes - en een beter remsysteem op de 85 SX. Bovendien kreeg ook de SX-E 5, de elektrische mini-offroader, een update. Volgens KTM is het een ideale en vooral erg toegankelijke minicrosser die kinderen kennis kan laten maken met de MX-sport.

De toegankelijke en helemaal elektrische SX-E 5

Aanpasbaar aan elke rijder

Hoe goed een motor ook mag zijn wanneer die van de productielijn rolt, prestaties staan of vallen met de rijder die het beest moet temmen. En elke rijder heeft zijn eigen voorkeuren. Als de set-up niet overeenkomt met de rijstijl van de persoon die er op zit dan kan nooit het onderste uit de kan gehaald worden. Het is nogal moeilijk om overal een team aan mecaniciens mee naartoe te nemen als je niet Tony Cairoli of Cooper Webb heet, dus heeft KTM een heel eigentijdse oplossing voor handen: de myKTM smartphone app. Via een eenvoudig te monteren connectivity unit verbind je jouw smartphone via de app met de motor. Dankzij de applicatie krijgt elke rijder een bijna oneindige keuze aan instelbare settings die via een gebruiksvriendelijke user interface ingesteld kunnen worden.

De connectivity unit is eenvoudig te monteren

Ontelbare configuratiemogelijkheden

De app biedt presets gebaseerd op courante terreinen en weersomstandigheden, maar wie wil kan zich in de 'Advanced Mode" helemaal laten gaan. Die omgeving biedt de mogelijkheid om gefaseerde motoraanpassingen door te voeren op vlak van motorremmen, gasrespons, tractiecontrole en launch control. Ook de ophanging kan volledig ingesteld worden waarbij de app de nodige tips en suggesties aanbiedt afhankelijk van het terrein en jouw rijstijl en -ervaring. De connectivity unit kan je vanaf 25 juli aankopen bij de dealer en is compatibel met alle 2021 KTM SX-modellen, maar ook met de MY2020 450 SX-f Factory Edition.

Bekijk hier het volledige motorcrossgamma

Reageren

Registreer of log in om te reageren...