KTM presenteert zijn Super Scalpel: de 890 Duke R

door Mattijs De Lee31 maart 2020

Waar voorstellingen als deze normaal gezien gebeuren met de nodige toeters en bellen en een uitgebreide testrit achteraf, presenteerde KTM nu noodgedwonen zijn Duke 890 R Super Scalpel online. "Being ready to race is all about a mindset. About freedom.", begint de mediapresentatie van de nieuwe 890 Duke R. Laat dat laatste nu net wat moeilijk zijn momenteel. Maar goed: àls we weer de baan op mogen nemen we dat advies zeker ter harte! In tussentijd overlopen we hieronder de hoogtepunten van de presentatie.

New kid on the naked middenklasse-blok

In elk geval is de nieuwe 890 Duke R alvast een motor om naar uit te kijken. Met een bijnaam als 'The Super Scalpel' liggen de verwachtingen hoog, maar toen KTM twee jaar geleden met de 790 Duke zijn intrede deed in het veld van de tweecilinder middenklasse nakeds konden we vaststellen dat de Oostenrijkers weten waar ze mee bezig zijn. Deze 890 Duke R is voor alle duidelijkheid geen vervanger van 790 Duke maar komt gewoon bij in het gamma.

De aandrijving van die 790 stond aan de basis maar kreeg vanzelfsprekend een fixe upgrade. Het doel van KTM was een parallel twin te bouwen die meer koppel en vermogen en dus een meer opwindende rij-ervaring aflevert. Dankzij een grotere boring x slag van 90,7 mm x 68,8 mm met een hogere compressie van 13,5:1 stijgt het vermogen dan ook naar 89 kW (120pk) met een koppel van 99 Nm. Door een andere architectuur van het blok rijdt de 890 Duke R rond met het meest compacte motorblok uit het middenklassesegment.

Compact blok

Ready to Race met nieuwe ophanging en zithouding

De ophanging van deze Duke heeft een uitgesproken sportief karakter en werd aangepast om dezelfde scherpe controleerbaarheid als bij de 790 te garanderen ongeacht het extra vermogen. Deze Duke R zou zelfs nog stabieler zijn in snelle bochten. De hele ophanging en de achtervering is naar wens eenvoudig zelf in te stellen.

Qua rijpositie zorgt de 890 Duke R voor een meer aanvallende houding dankzij een lager stuur en een iets hoger zitje dat ook meer naar voren is geplaatst. De voetsteunen hebben een groter oppervlak en zijn hoger op de motorfiets en meer naar achteren geplaatst. Goed nieuws voor de lean angle dus! En net zoals elke 'R' uit het KTM-gamma heeft ook deze 890 Duke de R-styling met het opvallende oranje frame als eyecatcher.

Leunen toegestaan

Remmen met chirurgische precisie

Een scalpel moet natuurlijk enkel daar snijden waar gewenst. Om de nieuwe Duke in bedwang te kunnen houden ging veel aandacht naar de remmen. De nieuwe Brembo Stylema monoblock remklauwen zijn dan ook van topkwaliteit en hoewel dat de remschijven vooraan 20 mm groter zijn ten opzichte van de 790 weegt het hele remsysteem maar liefst 1,2 kilogram minder dankzij het gebruik van lichtgewicht materiaal. Bovendien kan de olieflow van de voorrem naar eigen voorkeur worden aangepast om via de hendel een meer graduele remkracht te kunnen aanwenden of net een meer directe stopkracht te kunnen doorvoeren. Handig om stoppies te oefenen maar ook om gedoseerd in te sturen.

Een scherp mes vraagt om goede remmen

En nu...rijden

We konden al niet wachten vooraleer we eens met deze Duke R de baan op kunnen. De zin om er duchtig op los te snijden met de super scalpel is alleen nog maar gegroeid na dit nieuws. Wij laten binnenkort erg graag weten hoe die nu net rijdt. Hopelijk héél binnenkort.

Bekijk hieronder de gedetailleerde video voorstelling

Reageren

Registreer of log in om te reageren...