Hoe word je een betere regen-rijder?

door Jill Danneels24 april 2019

De weergoden waren ons de voorbije dagen uiterst goed gezind en quasi elke motorfanaat haalde tevreden zijn beste vriend uit de garage. Ritjes met de vrienden onder een stralende zon, wat moet een mens meer? Weinig, zeer weinig. Jammer genoeg is dit subtropisch klimaat slechts van korte duur en valt binnen de kortste keren opnieuw regen uit de lucht. Maar niet getreurd. Circuitrijden, of motorrijden tout court, kan ook erg leuk zijn in de regen. Wel houd je best rekening met onderstaande punten:

Bewust regen-rijden

Regel nummer een: wees je bewust van de weersomstandigheden en verander je rijstijl waar nodig. Wat niet wil zeggen dat je verstijfd de bocht moet insturen. Integendeel, tracht zo soepel mogelijk te rijden en vermijd bepaalde valkuilen, zoals klinkers, wegmarkeringen, putdeksels, enzovoort. Deze kunnen bij regen bijzonder glad zijn. Onvermijdelijke obstakels? Tracht dan zo vloeiend mogelijk te rijden en vermijd bruuske bewegingen. Slipt je achterband? Rem dan zeker niet en houd de gashendel constant. In de meeste gevallen vindt je achterband automatisch zijn grip terug.

Ook op circuit is de kunst zo soepel en vloeiend mogelijk rijden. Fenomenaal hoeveel grip een regenband biedt, beginnende circuit-rijders rijden met regenbanden quasi even snel als met slicks in de droogte. We spreken uit ervaring. Noemenswaardig hoe je met regenbanden vlotjes de knie tegen de grond legt. En net als op de openbare weg, moet je eveneens opletten voor witte lijnen. Ook hier spreken we uit ervaring. Wie niet waagt...

Bandentoestand en -spanning

De bandenspanning blijft dezelfde bij regenweer, wel controleer je deze best voor vertrek. Je hebt net iets minder marge. Check zeker ook je profieldiepte, absoluut minimum is 1.6 millimeter, zeker bij regenweer. Ook op circuit houd je rekening met de bandenspannings-voorschriften en rijd je niet met versleten banden. Opgelet! Droogt de baan op? Wacht even af hoe de weersomstandigheden evolueren. Je rijdt je regenbanden kapot op een halfdroge baan.

Zichtbaarheid

Zorg ervoor dat je opvalt, draag bij voorkeur een fluo helm en/of kleding en dubbelcheck de verlichting van je tweewieler. Je kan niet genoeg opvallen!

Uitrusting

Laat je hip zwart vizier thuis en kies een helm met volledig scherm. Niets zo frustrerend als een pothelm in de gietende regen. Last van dampend vizier? Een Pinlock in je scherm maakt je uitermate gelukkig! Probeer zowel op de openbare weg als op circuit gebruik te maken van een waterdicht pak of regenoverall. Dit maakt het rijden veel aangenamer en vermijdt koude door een combinatie van regen en wind. Koude zorgt ervoor dat je verkrampt, wat er op zijn beurt toe leidt dat je minder soepel rijdt. Dat brengt ons terug bij regel één.

Houding

Net als bij droge omstandigheden, is ook bij regen je kijktechniek uiterst belangrijk. Anticipeer op veranderende situaties in het wegdek en rem niet te bruusk voor de bocht. Verleg op circuit beetje per beetje je rempunt en kweek vertrouwen. Alles op zijn tijd. Ook in de regen doe je er goed aan zoveel mogelijk naast je motor te hangen, zo kan je met minder hellingshoek sneller de bocht induiken. Blijf in hoog toerental, zodanig je motor in routine blijft. Te bruusk op de gas bij een lager toerental verhoogt de kans op een losbrekend achterwiel.

Last bust not least: zorg voor een relaxte state of mind en alles komt goed!

Reageren

Registreer of log in om te reageren...