Hoe kunnen we vermijden dat ook in België routes worden afgesloten voor motoren?

door Thierry Sarasyn 1 juli 2020

Te luide motorfietsen kunnen er voor zorgen dat routes voor motorrijders afgesloten worden. Het is met erg lawaaierige motorfietsen een beetje zoals met roken op café. Vroeger was het sociaal aanvaard, nu ligt het steeds gevoeliger. En terecht. We hebben het hier echt niet over het overgrote deel van de motorrijders die met een gewone uitlaat of zelfs een gehomologeerde vervanguitlaat rijdt. Maar open uitlaten of uitlaten die echt te luid zijn, zijn hinderlijk en kunnen er voor zorgen dat routes voor motoren afgesloten worden. In twee buurlanden woedt die strijd al.

Loud pipes don't save lives

In twee van onze buurlanden en Oostenrijk worden al bepaalde routes voor motorrijders afgesloten op weekends. We hopen dat het hier zover niet komt. Daarom lanceren industrie en motorrijders verenigingen Fedemot en Mag een campagne ter sensiblisering van motorrijders. Ook MotorNieuws schaart zich achter deze campagne. Loud pipes save lives, dat is een leugen. Loud pipes verknallen het letterlijk voor wie wel gezond verstand heeft en met een aanvaardbaar uitlaatgeluid op de motor rondrijdt. Het uitlaatgeluid komt overigens achter de motor en waarschuwt niemand die een kruistpunt opdraait zonder goed te kijken.

Persbericht - Zowel de industrie (FEBIAC) als de motorrijdersverenigingen (Fedemot en MAG) vinden dat de overgrote meerderheid van de motorrijders zich correct gedraagt. Hier en daar springt er iemand uit qua rijgedrag of geluid. Helaas maakt die minderheid het imago van de hele groep. En die minderheid zorgt voor consequenties die iedereen treffen. In Nederland, Oostenrijk en Duitsland worden meer en meer toeristische routes voor motorrijders tijdens de weekends afgesloten. Dat willen we in België absoluut vermijden.

Voel je vooral niet aangesproken als je met een gehomologeerde uitlaat rijdt. Hier richten we ons specifiek tot die kleine groep die met een open uitlaat rijdt, een db-killer verwijdert of eender waar een demper heeft gekocht die niet gehomologeerd is. Je rijplezier is het vrijheidsgevoel en dat is niet afhankelijk van het aantal db’s dat je produceert.

Heel wat merken bieden gehomologeerde vervangdempers aan. Top!

Nieuwe normaal

Tijdens de lockdown periode van de coronacrisis vielen alle activiteiten en verplaatsingen stil. Nu het leven herneemt, is er opnieuw meer verkeer. De stilte waar we intussen zo aan gewoon waren geworden, geraakt verdrongen door het geluid van meer menselijke activiteit. En blijkbaar zijn heel wat mensen er gevoeliger aan geworden. Sommige mensen ergeren zich misschien te snel, maar anderen gaan terecht niet meer akkoord met overdreven lawaai. En die vinden al snel de weg naar de pers en de lokale overheden. Laten we deze mensen geen aanleiding geven om actie te ondernemen. Rij dus niet met een open of niet-gehomologeerde uitlaat. We vragen aan alle motorrijders die het hiermee eens zijn om de beelden van onze campagne op de sociale media en binnen motorrijdersgroepen verder te verspreiden.

"Loud pipes save lives". Dat is een mythe. Het is wel een feit dat bij de helft van de motorongevallen de aanzet tot het ontstaan van een ongeval bij een andere weggebruiker ligt die motorrijder niet of te laat heeft opgemerkt. Maar overdreven motorlawaai gaat dit niet oplossen. Het lawaai komt uit de uitlaat en is dus goed te horen achter de motorfiets. Maar de meeste ongelukken komen voor aan zijstraten en kruisingen waar je motorfiets sowieso niet te horen is.

Foto's: Shutterstock, Kawasaki
Bron: Febiac

Reageren

Registreer of log in om te reageren...