Eerste test: KTM Super Adventure S 2017: LED there be light

door motornieuws 27 januari 2017

KTM heeft grof geschut klaar voor 2017. Onlangs lanceerden ze al de nieuwe Super Duke R en nu is het de beurt aan de Super Adventure S. De meest allround gerichte van de drie nieuwe 1290 Adventures - er is ook nog een R en een T versie – konden we aan de tand voelen in Barcelona.

Superbike trekjes bij sportief gebruik.

Redacteur German Ooms staat al een tijdje te trappelen om de nieuwe KTM 1290 Adventure S te gaan testen in Corsica. Hij zal dat met de hem kenmerkende grondigheid doen in februari, maar ondertussen viel hier een testverslag van onze Griekse medewerker in de bus - die nu al in Spanje met de nieuwe Oostenrijker aan de slag kon. Voor we binnen een paar weken van Germans grondige analyse gaan genieten, willen we u toch de eerste en positieve indrukken van onze Griekse medewerker niet onthouden. Dit is immers Hot News.

De 2017 versie van de Super Adventure is grondig anders.

Let there be light

De Super Adventure S 2017 is een voor mannen die het avontuur verder zien dan de kerktoren van het volgende dorp. En ook niet aan een uur gebonden zijn, want de nieuwe LED koplampen die ook aan de hellingshoek sensor verbonden zijn, denken met je mee in de bocht. Nachtritten worden een stuk gemakkelijker. KTM is dermate overtuigd van het concept, dat ze ons het eerste uur van de test bij nacht lieten rijden. Resultaat: in alle eerlijkheid de beste zichtbaarheid die we ooit hadden in het donker. De hellingshoeksensor stuurt de lichten mee als je een bocht in duikt en het effect van de LED koplamp is subliem. Het is alsof je bij dag rijdt. Een hel wit licht schijnt precies daar waar het nodig is en maakt je zicht (en zichtbaarheid) ongezien (sic) goed.

Dit vormt nacht om tot dag.

Modern

Maar eigenlijk is de meedenkende LED verlichting maar het topje van de ijsberg. Dat konden we vaststellen toen we ’s anderdaags in volle zon op pad gingen
Nog even ter herinnering: het 1301cc blok levert 160 pk, er is een semi-actieve ophanging met vier standen en Motorcycle Stability Control (MSC).
Designer Kiska zorgde ook hier voor de opvallende voorkant met het grote licht, andere luchtinlaten en een spoiler. Het 6,5 inch TFT kleurendisplay op het dashboard kan bediend worden via een selectie aan knoppen op het stuur. Het display is veelzijdiger dan een smart TV. Alle mogelijk denkbare info wordt duidelijk weergegeven op een scherm dat je ook nog eens in acht standen kunt verplaatsen. Het vernieuwde windscherm is instelbaar en er is een waterdicht compartiment voor GPS, smartphone met daarin een USB lader. Handig.

Stabieler maar toch ook wendbaarder. Alles werd beter

Van scooter tot superbike

Het elektronica pakket is vergelijkbaar met dat van de R versie, maar hier is ook cruise control bij. Er is ook nog optie pakketten met HHC, MSR, quickshifter (op- en afschakelen) en via KTM MY Ride is er zelfs een handsfree kit op de bellen.
De Super Adventure is een motor die klaar is voor grote reizen, met nog altijd de optie om off road te gaan, maar toch meer op de weg gericht. De realiteit leert ons dat dit de motor is die bij de meeste Adventure rijders de voorkeur zou moeten krijgen. Of dat ook zo zal zijn, moet de toekomst uitwijzen, maar in elk geval rijdt de nieuwe KTM heerlijk. Op drukkere wegen rond Barcelona ondervonden we dat hij bij lage snelheden net zo gemakkelijk rijdt als een scooter. Even later gingen we er stevig tegenaan op lange slingerbanen in de bergen en daar bleek de Super Adventure S bij sportief rijden zo pittig als een superbike. KTM heeft werkelijk meerdere motortypes in één pakket gestoken en schrijf het nu maar al op dat dit een concurrent voor Ducati’s polyvalente Multistrada is.

Multifunctioneel 6,5 inch TFT scherm

Deel 1 geslaagd

Hij is ook beter dan zijn voorganger. Met nieuwe lagers in het balhoofd is de Super Adventure stabieler dan ooit en tegelijk stuurt hij lichter. Er is een uitstekende feedback bij het insturen, dat is niet alleen aan die lagers te danken maar natuurlijk ook aan de semi actieve WP ophanging. WP levert trouwens ook de stuurdemper en die komt goed van pas op een 160 pk sterke beer. In alle opzichten is deze motor beter dan de vorige versie. Moderner ook. En hij ziet er bovendien een pak mooier uit ook. Dit is ook de basis waarrond KTM zijn Super Adventure T bouwt en hij is nauw verwant met de sportievere en meer off road gericht R-versie. Beide modellen moeten nog door de handen van onze testrijders passeren, maar deze komt er in elk geval erg goed uit. Opdracht tot dusver geslaagd voor KTM, nu afwachten hoe de grondige test in Corsica zal verlopen binnen enkele weken.

Foto’s KTM

Geslaagd met onderscheiding

Reageren

Registreer of log in om te reageren...