Eerste test 2020 Kawasaki Z900

door Thierry Sarasyn 3 december 2019

Het gebeurt niet zo vaak dat een fabrikant een sportieve motor opwaardeert zonder aan het vermogen te raken. Kawasaki doet dat wel en levert meteen het bewijs dat vermogen niet zaligmakend is. De manier waarop kracht vrijgegeven wordt en de instelmogelijkheden primeren op de 2020 Z900. Wij gingen de populaire naked testen in de buurt van Girona.

Stabieler dankzij een versteviging van het centrale onderframe.

Veranderingen

De link onderaan dit artikel brengt je rechtsreeks naar de eerste testbevindingen die we na de eerste rijdag al publiceerden. Daarop inpikkend is het goed om de kern van de verbeteringen aan de Z900 samen te vatten.

- Complete LED verlichting
- Vier rij-modi
- Twee power modi
- Tractiecontrole
- Nieuwe Sugomi Styling
- Nieuw zadel
- Centrale zone van het frame vesterkt
- TFT Dashboard

De nieuwe Sugomi styling is geslaagd.

Kern van het succes

Geen verhoogd vermogen dus en dat was ook helemaal niet nodig. De vorige versie die we in januari 2017 testten werd al bewierrookt voor de uitgekiende combinatie van kracht, afmetingen en wendbaarheid. Die drie zaken zijn wat ons betreft nog steeds de kern van het succes van de Z900. Ga er op zitten en je denkt met een 750 op pad te zijn. Draai aan het gas en dit is onmiskenbaar een 1000 cc.

De Z1000 is een American football speler die zopas een testosteron spuit in zijn kont kreeg. De Z900 is een afgetrainde tienkamper.


Nu met zijn 948 cc zit de Z900 niet eens zo ver van de cilinderinhoud van zijn 1000 cc Z-naamgenoot, maar die is duidelijk anders. Immposanter van bouw, brutalere kracht in het blok. De Z1000 is een American football speler die zopas een testosteron spuit in zijn kont kreeg. De Z900 is een afgetrainde tienkamper.
Veelzijdig, afgetraind en multi-getallenteerd. Daarom was er ook niks méér nodig dan de 125 pk die de Z al aan boord had.

Betere gasrespons laat haarfijn doseren toe.

Eenvoud siert

Kawasaki focust zich op de manier waarop dat vermogen afgegeven wordt, op persoonlijke voorkeuren en op veiligheid. Enter de tractiecontrole, de rain modus en eigenlijk ook dat TFT scherm. Want een duidelijk afleesbaar scherm is niet alleen handig en mooi, het is ook veilig. En in dit geval zie je er ook in één oogopslag op welke rij-modi je net gekozen hebt met één druk van je linkerduim. Geen ingewikkelde combinaties met knoppen, hendeltjes of draaiwielen. De Z900 wordt gestuurd met een eenvoudige drukknop waarmee je zowel de rijmodus als de kracht kiest. En de tractiecontrole kunt uitschakelen. Geen kwaad woord over veiligheid, maar een wheelietje moet af en toe òòk kunnen als je met een pretmaker als de Z900 rijdt.
Of gaan we daar ook al regeltjes over maken?

Ook vooraan is er nu LED.

Kunst

Zoals je kunt lezen in het relaas van onze eerste bevindingen na dag één, was de testroute op zijn zachtst gezegd uitdagend. Kou, mist, zon, bladeren, honden op de weg, het occasionele modderspoor en meer gaten in de weg dan in het geheugen van Jack Nicholson. Geen plezierritje, maar wel een uitstekende manier om de motor grondig te leren kennen.

Op een perfecte ondergrond en bij ideaal weer, rijdt elke moderne motorfiets goed. Het is de kunst om een motorfiets te bouwen die ook in moeilijke omstandigheden gemakkelijk te berijden is en goed presteert.


Ook al reden we op de tweede testdag sneller, vlotter en in betere rij-omstandigheden, toch leerden we meest over de kwaliteiten van de Z900 op dag één. Waarom? Eenvoudig:
Op een perfecte ondergrond en bij ideaal weer, rijdt elke moderne motorfiets goed. Het is de kunst om een motorfiets te bouwen die ook in moeilijke omstandigheden gemakkelijk te berijden is en goed presteert. Kawasaki beheerst die kunst.

Gassen

En het is het gebruiksgemak met die nieuwe romige gasrespons dat ervoor zorgde dat de Kawasaki zich op dag twee ook als een pure sportmotor over die heerlijk slingerende Catalaanse wegen liet jagen. Met als beperkende factor de Dunlop Sportsmax Roadsport 2 banden die zich ondanks de temperatuur van een graad of 12 en de sportieve rijstijl niet op temperatuur lieten brengen.

Het kon de pret nauwelijks dempen, want hoe mooi en goed de wegen ook zijn, een beetje marge inbouwen als je in december over een Spaanse (of andere) weg scheurt is nooit een slecht idee.

Het liet ons wel toe te Z900 te herontdekken. Het pittige blok, die vinnige respons en het uitgekiende rijwielgedeelte. Als je het gas echt in de hoek draait, produceert de Kawa nu ook een diep galmend inlaatgeluid. Heerlijk om dit te horen en in tegenstelling tot de uitlaat, hoor je dit als rijder wel heel goed. Leuk.

De zithouding is naar naked normen ontspannen.

Persoonlijk

Voeg hieraan toe dat je hem via de vier voorhanden zijnde modi helemaal naar je hand kunt zetten en dat de goede gasreactie finesse aan het rijden toevoegt, en je komt tot de slotsom dat de 2020 een verdomd goede motorfiets is.

Hij is sterker in het middengebied, maar wordt nooit brutaal. Daardoor kun je het vermogen goed benutten. Zowel ervaren rotten als beginnende sportievelingen zullen hier voluit kunnen van genieten. En van beginners gesproken: Kawasaki biedt ook een 70 kW versie aan die bijgevolg als 35 kW beschikbaar kan gemaakt worden voor A2 rijders. We gaan er graag binnenkort eens mee aan de slag.

Straf

Kawasaki noemt de Z900 de beste in zijn klasse – een beetje zelfvertrouwen kan nooit kwaad - maar we zijn het daar niet helemaal mee eens. De combinatie van het rijwielgedeelte dat aan een middenklasser doet denken, de vier cilinderconfiguratie plus het vermogen van een openklasse motor, betekent eerder dat de Z900 in een klasse op zichzelf zit.

Voeg daarbij dat de meerwaarde op dit 2020 model met het TFT-scherm, alle elektronica, het lichtjes stijvere frame en de LED verlichting een tegenwaarde heeft van een paar duizend euro. Toch kost de Z900 met 9.599 maar 500 euro meer dan zijn voorganger. Stevig onder de 10.000 euro voor een motor met de hiervoor genoemde kwaliteiten? Dat is straf.

Foto’s: Kawasaki

Meer weten over de 2020 Kawasaki Z900?


Lees hier het eerder gepubliceerde verslag van de eerste rijdag met de Z900

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viercilinder
Cilinderinhoud 948 cc
Maximaal vermogen: 125 pk bij 9.500 opm.
Maximaal koppel: 98,6 Nm bij 7.700 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Trellis frame, hoogwaardig staal
Voorvork: 41 mm upsd; in- en uitgaande demping, en instelbare veervoorspanning
Achterschokbreker: Horizontale back-link, uitgaande demping en veervoorspanning regelbaar
Remmen Voor: Dubbele semi-zwevende 310 mm remschijven, vierzuigerklauwen, ABS
Achter: Enkele 250 mm schijf, tweezuigerklauw, ABS

Afmetingen
Wielbasis: 1450 mm
Rijklaar gewicht: 210 kg
Zithoogte: 795 mm
Tankinhoud: 17 liter

Prijs:
België: 9.599 euro
Nederland: 10.499 euro

Bekijk hier de uitgebreide fotogalerij van de Z900 test



Pluspunten
Vermogen
Fun Factor
Elektronica
Styling
Gebruiksgemak

Minpunten
Tja...

Reageren

Registreer of log in om te reageren...