Eerste test 2019 Triumph Speed Twin: The Need For Speed

door Thierry Sarasyn 15 januari 2019

Triumph heeft met de 2019 Speed Twin een belangrijk nieuw model in zijn gamma. Sinds we hem vorige maand voor het eerst zagen, waren we heel nieuwsgierig naar de rijkwaliteiten van de nieuwe uit Hinckley. Wel, na een kleine 300 km over bergen en door dalen, hebben we het antwoord: de Speed Twin komt binnen door de grote poort.

Uitdaging

Mallorca is een plek die in wintermaanden vooral door bejaarden en wielertoeristen bezocht wordt. Enkel aan die laatste heb je leuke sparring partners in afdalingen van de slingerende bergbanen.

Stellen dat de voorgestelde route uitdagend was, is een understatement.


Met als extra uitdaging het mos dat op het Spaanse eiland welig tiert op plekken waar zelfs in de zomer geen zon komt. Stellen dat de voorgestelde route uitdagend was, is een understatement. Maar uitdagingen zijn goed als je een motorfiets ten gronde wilt testen.

Met bijna overal meer dan 100 Nm is het gemakkelijk bochtenpikken.

Niet je typische Neo Classic

Dit is een motorfiets die voor Triumph het plaatje compleet maakt, een belangrijke extra troef in de klassieke range. Zowel wie iets méér wil dan de populaire Street Twin of een wat minder uitgesproken sportief imago zoekt als op de Thruxton, zal de nieuwe in overweging kunnen nemen. Triumph stelt zelf dat ze motoren als de BMW RNine T Pure en Kawasaki Z900RS als concurrenten zien.

De motor biedt een vermogen van 97 pk, 112 Nm koppel en het geheel weegt droog aan de haak 196 kg. Dat is maar liefst 10 kg lichter dan de sportieve Thruxton en zelfs 7 kg minder dan de Thruxton R. Dat lagere gewicht dankt de Speed Twin o.a. aan een blok dat veel lichtere onderdelen kreeg. Niet alleen aan het omhulsel, maar ook aan bewegende delen zoals de koppeling. Het wieggedeelte van het frame werd in aluminium uitgevoerd, er zijn lichtere wielen en overal waar kon werkten de jongens uit Hinckley aan het gewicht.

Dit is dus niet je typische neo classic, maar een motorfiets die helemaal gebouwd is in Triumphs filosofie. Klassiek ogend, modern binnenin met o.a. ook drie verschillende rij-modi, Brembo remmen, ABS, tractiecontrole, een zeer hoge graad van afwerking en ruim 80 originele accessoires. Onze testmotor was uitgerust met de optionele handverwarming en als er één extraatje was dat we graag wilden, was het dat wel.

De Speed Twin oogt strak.

Overal power

Ook al was het zonnig in Mallorca, 's ochtends is het er zeer koud. Bij het vertrek voelden we op een rechte weg het achterwiel gewoon doorspinnen bij het opschakelen. Dat wil meteen ook zeggen dat we gestart waren in de Sport modus, die laat immers een zekere mate van wielspin toe. Al onze aandacht ging naar het rijden op verraderlijk gladde wegen. Eerste conclusie die je daar trekt: het motorblok is perfect beheersbaar. Boven de 2000 opm. heb je al meer dan 100 Nm ter beschikking en dat koppel blijft aanwezig tot net voor de kaap van 7.000 opm.

Op gladde wegen vermijd je dat het wiel gaat spinnen door gewoon één of zelfs twee versnellingen hoger te gaan rijden. Het blok kan het allemaal aan.


De koppelcurve is bijna vlak dus je hebt zo goed als altijd dat vermogen ter beschikking. Op gladde wegen vermijd je dat het wiel gaat spinnen door gewoon één of zelfs twee versnellingen hoger te gaan rijden. Het blok kan het allemaal aan en reageert zonder uitzondering vlot en lineair. Ook met dank aan de haarfijn afgestelde throttle by wire gasbediening. Isle of Man TT kampioene Maria Costello vergezelde ons op de rit. En ook al doet het er niet toe, een mens moet dan toch een beetje goed uit de verf komen. Afgaan onder het toeziend oog van de vrouw die met het ronderecord van de TT in het Guiness Book of Records staat, dat wil je niet. Een goede gasrespons hielp daarbij. Het feit dat Maria het rustig aan deed ook. Vooral zelfs...

Een beetje zon in januari kan nooit kwaad.

Intuïtief en poepsimpel

Anderzijds kun je er ook best hard mee gaan. Triumph gaf de Speed Twin een duidelijk groter sportief potentieel dan de Street Twin en dat wil zeggen dat de Speed verrassend uit de hoek kan komen. Alweer dankzij het heerlijk soepele en sterke blok, maar ook door het goed uitgebalanceerd rijwielgedeelte. De Pirelli Diablo Rosso III rubbers zijn misschien net iets té sportief voor deze motor. Uitstekend op hoge snelheden, maar een beetje onzeker in erg korte bochten. Misschien lag het aan de lage temperatuur, we zijn heel benieuwd om in eigen land eens aan de slag te gaan met een sport touring band als bijvoorbeeld de Bridgestone T31.
Los daarvan voel je dat Triumph een uitstekende mix bewerkstelligd heeft tussen de tijdloze uitstraling en moderne prestaties. De Brembo’s werken goed, de -niet instelbare vork - is zowel comfortabel als responsief en de zithouding is perfect om zowel stevig te gassen als rustig te touren.

Bij sommige merken moet je drie dagen studeren eer je alles gesnapt hebt, hier is alles duidelijk en eenvoudig.


Wat je meteen tot de conclusie brengt dat de Speed Twin verrassend veelzijdig is. En ondanks het tijdloze design, maakt hij gretig gebruik van moderne technologie. De bediening van de knop voor de mappings en de instellingen van tractiecontrole is bovendien intuïtief en poepsimpel. Bij sommige merken moet je drie dagen studeren eer je alles gesnapt hebt, hier is het duidelijk en eenvoudig. Mooi zo.

De megafoon dempers zijn geslaagd.

Comfort zadel

We reden in totaal bijna 300 km en stapten helemaal niet vermoeid weer af. De zithouding is zelfs met de lage zadelhoogte van 80,7 cm goed en de hoek van het bovenlichaam zorgt ervoor dat je aan acceptabele snelheden vrij goed tegen de wind kunt in gaan. Zelfs snelweg-snelheden zijn geen probleem. Het zadel oogt dun, maar door een nieuw binnenwerk met holle kanalen, is het verrassend comfortabel.

Here comes the sun!

Lef en Looks

Het voorgaande mag je niet laten vermoeden dat de Speed Twin de uitgelezen keuze is om honderden kilometers mee op de snelweg af te haspelen. Daar zijn betere motoren voor, ook in het Triumph gamma. Maar het toont wel aan dat een neo-classic zich niet moet beperken tot mooi zijn en blinken. Sois belle et tais toi, het gaat niet op voor de nieuwe Speed Twin. Hij heeft zijn klassieke looks, maar heeft ook moderne technologie, het comfort en gebruiksgemak die je van een motor anno 2019 mag verwachten met daarbovenop ook nog wat lef.

Sois belle et tais toi, het gaat niet op voor de nieuwe Speed Twin


Dat hij tot in de puntjes afgewerkt is en ook nog mooi klinkt, is de kers op de taart. De zwarte basisversie zal 13.080 euro kosten en de tweekleurige rode en grijze uitvoeringen kosten 500 euro meer. Triumph wil een vliegende start nemen met deze motor in 2019 en stelt alle Speed Twins (en de 2019 Scramblers 1200 ook trouwens) al bij alle dealers in het weekend van 8 en 9 februari voor. Wie een goede deal wil sluiten, moet dan zeker al eens zijn licht op steken. Met een flexibele Triumph dealer kom je wellicht onder die kaap van 13.000 euro. Dan heb je heel veel motor voor redelijk wat geld.

Foto’s Kingdom

Meer weten over de 2019 Triumph Speed Twin?

De 2019 Speed Twin krijgt een goed rapport mee.

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: watergekoelde staande tweecilinder met vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud:1.200 cc
Maximaal vermogen: 97 pk bij 6.750 opm
Maximaal koppel: 112 Nm bij 4.950 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizen frame met aluminium wieg
Voorvork: 41mm Kayaba, niet instelbaar
Achterschokbreker: Kayaba stereovering, veervoorspanning instelbaar
Remmen voor: Dubbele 305 mm schijven met axiaal gemonteerde vierzuiger Brembo remklauwen
Remmen achter: 220 mm schijf met dubbelzuiger Nissin remklauw

Afmetingen
Wielbasis:1430 mm
Zithoogte:807 mm
Drooggewicht: 196 kg
Tankinhoud: 14,5 liter

Prijs
België:13.080 euro (13.650 euro voor two-tone versies)

Bekijk hier de uitgebreide fotogalerij van deze test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...