D'Ieteren zoekt overnemer voor D'Ieteren Sport en plant stop invoer van Yamaha in België

door Thierry Sarasyn 3 juni 2020

De Directie van D'Ieteren Auto is van plan een versnellingsproject uit te voeren in de transformatie van het bedrijf. Daarbij zouden een hoop banen in de autosector wegvallen en de invoer van Yamaha motorfietsen via D'Ieteren Sport gestopt worden. Aan de basis ligt de teruggelopen verkoop door Corona en vooral de Corona maatregelen.

Instituut

Binnen het auto gedeelte van gigant D'Ieteren werd een jaar geleden een transformatieproject opgestart om het bedrijf competitief te houden. Corona zorgt voor slechte prognoses in de auto-sector en D'Ieteren wil een plan uitwerken waarin investeren mogelijk blijft en een goede visie op de toekomst kan uitgewerkt worden.

D'Ieteren Sport is binnen de groep D'Ieteren verantwoordelijk voor de invoer van Yamaha motorfietsen in België en Luxemburg. In een niet zo ver verleden was D'Ieteren Sport ook invoerder van heel wat accessoires en kleding. Die activiteiten werden een aantal jaar geleden stop gezet en D'Ieteren Sport concentreert zich nu uitsluitend op de invoer van motorfietsen. En ze doen dat goed. Yamaha behoort sinds jaren tot de best verkochte merken in dit land en staat nu nog steeds op de tweede plaats qua verkoop.

D'Ieteren Sport is een instituut in de motorwereld. Het is tegelijkertijd ook één van de weinige resterende onafhankelijke invoerders in ons land en zelfs in de Benelux. Het merendeel van de invoer van motorfietsen wordt verzorgd door de merken zelf en vaak in een Benelux organisatie. Andere Japanse merken zoals Honda en Kawasaki zitten in die configuratie.

Honda doet dat vanuit België. Kawasaki vanuit Nederland waar ze samen zitten met het Europese hoofdbureau. En laat nu ook Yamaha zijn Europese hoofdzetel in Amsterdam hebben. Een verandering naar een dergelijk scenario behoort tot de mogelijkheden en hoeft voor de klant of de dealers niet direct grote gevolgen te hebben.

In Het Nieuwsblad lezen we dat er gezocht wordt naar een overnemer voor D'Ieteren Sport. Bij die laatste konden we voorlopig niemand bereiken die commentaar mocht geven. Het lijkt er in elk geval op dat er mogelijk een einde komt aan een echt instituut in de motorbranche in België. De invoerder die ontegensprekelijk de meeste geschiedenis meedraagt in het ganse land. Die de drijvende kracht was en is achter heel wat sportieve successen en die sinds bijna een halve eeuw (45 jaar om precies te zijn) synoniem was voor Yamaha in België en daar tot de dag van vandaag een kwaliteitslabel weet op te kleven.
Van welke kant je het ook bekijkt, dit voelt zwaar aan. Dit alles kadert in de zogenoemde 'wet Renault' bevindt zich nu in een eerste fase waarin D'Ieteren als bedrijf intentieverklaringen moet afleggen. Daarna volgt nog een tweede fase waarin gesprekken met de vakbonden gebeuren en tot slot een derde fase waarin definitieve beslissingen genomen worden. Daar zijn we dus nog niet en het kan wel enkele maanden duren vooraleer er een volgende stap komt. Welke kant het ook uit gaat, het is wel duidelijk dat Yamaha rijders en klanten zich op geen enkele manier zorgen moeten maken qua continuïteit.

We geven in dit artikel updates mee zodra die beschikbaar zijn.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...